כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום רביעי, 4 בינואר 2012

המסלול להפוך לסוחר מצליח


הדרך להפוך סוחר מצליח בשוק ההון ארוכה, יקרה, מתסכלת, רבת מהמורות, והרוב המכריע של המתחילים בה לא זוכים להגיע לסיומה המוצלח. לאלה המעוניינים להתחיל במסלול או שנמצאים כבר בתוך התהליך של לימוד והתמקצעות במסחר בשוק ההון, ריכזתי את אבני הדרך המרכיבות את המסלול להפוך לסוחר מצליח.


התהליך הטכני:
מטרתו של התהליך הטכני היא להביא למצב שלסוחר יש אסטרטגיית מסחר המעניקה לו "יתרון", כלומר, כזו היודעת לייצר רווח מספק באופן עקבי. התהליך הטכני כולל חמישה שלבים:
  1. מחקר ופיתוח – בשלב זה הופכים רעיון גולמי לאסטרטגיה מוגדרת ומקיפה. מנתחים הרבה אינדיקאטורים, מתנדים ושילובים שלהם, תוך ביצוע ניתוחים סטטיסטיים כדי לגבש את האסטרטגיה שתענה על כל הקריטריונים הבאים: (1) תהיה בעלת תוחלת רווח חיובית, (2) רמת הסיכון הכרוכה בה תהיה מקובלת על הסוחר, (3) תתאים למאפיינים של הסוחר.
אסטרטגיה נכונה מגדירה באופן חד-משמעי את כל המשתנים הבאים: באיזה שוק ובאיזה שעות סוחרים, באיזה time frame סוחרים, כיצד בדיוק נקבע הטריגר לכניסה לטרייד, מהוא הטריגר המדויק למימוש הפסד, היכן או כיצד נקבע יעד הרווח / מימוש, מה היא הכמות איתה נכנסים לכל טרייד, כיצד נדע אם האסטרטגיה שגויה.
  1. בדיקת האסטרטגיה ב- demo – גיבוש אסטרטגיה על סמך ניתוחים סטטיסטיים של נתונים היסטוריים אינה מספקת. לאחר גיבושה יש צורך לבדוק אותה באופן שוטף באמצעות תכנת demo או "מסחר על הנייר".
למסחר בתכנתdemo  יש את היתרון של תרגול הגוף לבצע את הפעולות באופן מעשי. בנוסף, בהתאם לרמת התחכום של תכנת ה- demo, עשויים להתגלות פערים בין הניתוח התיאורטי ליישום אסטרטגיית המסחר בפועל. רק לאחר שמסחר ב- demo הוכיח את רווחיות האסטרטגיה (במסחר יומי לפחות שלושה חודשים רצופים של רווחים) ניתן לעבור לשלב הבא.
  1. התחלת מסחר בכסף – מעבר ממסחר בתכנת demo למסחר בכסף ממשי מבטא שתי קפיצות מדרגה: (1) מנטאלית – כעת הרווחים וההפסדים הם של כסף אמיתי כך שהחמדנות והפחד מהפסד הופכים לאמיתיים, (2) טכנית – עמלות, מרווחים בין מחיר קניה למכירה, גלישות מחיר, מהירות תגובה, אי ביצוע פקודות וגורמים טכניים נוספים גורמים לפער בין הרווחיות התיאורטית לרווחים בפועל. מסיבות אלה התחלת המסחר בכסף חייבת להיעשות בסכומים מינימאליים.
  2. הגדלת הסיכון – בהנחה שאסטרטגיית המסחר ואופן הוצאתה לפועל על-ידי הסוחר מוכיחים את עצמם, חשבון המסחר יצבור רווחים באופן עקבי, כך שניתן להגדיל את הסיכון. הגדלת הסיכון חייבת להיעשות בהדרגה כדי לוודא שהסוחר יכול להוציא לפועל את תכנית המסחר באופן מדויק גם לנוכח הרווחים והסיכונים ההולכים וגדלים.
  3. הרחבת / שיפור / שדרוג אסטרטגיית המסחר – שלב זה מתרחש לאחר שהשלב הקודם הושלם בהצלחה, והסוחר מעוניין להגדיל את רווחיו על-ידי שימוש באסטרטגיית המסחר שלו בשווקים נוספים, הוספת תבנית מסחר נוספת או ביצוע ליטוש נוסף באסטרטגיית המסחר. כל שינוי באסטרטגיית המסחר, ליטוש שלה או הוספת תבנית נוספת מחייבים חזרה לשלב מס. 1 (מחקר ופיתוח) ומעבר דרך כל הנתיב.


ממדי פיתוח נוספים:
  1. פיתוח משמעת – משמעת, קרי היכולת להוציא לפועל את אסטרטגיית המסחר באופן מדויק ו- "אוטומטי", היא תנאי הכרחי לכך שהרווחים בפועל יהיו דומים לרווח התיאורטי שאסטרטגיית המסחר יודעת לייצר. תנאי בסיסי, אם כי לא תמיד מספק, לרכישת המשמעת הוא ביטחון באסטרטגיית המסחר. ביטחון כזה נוצר לאחר חודשים רבים של מסחר ב- demo ולאחר מכן בסכומי כסף קטנים.
  2. התגברות על אתגרים מנטאליים / פסיכולוגיים – לכל אדם יש תבניות מנטאליות ומאפיינים פסיכולוגיים שעם חלקן נולד ואחרים רכש במהלך חייו. אתגרים ותבניות אלה פוגמים ביכולת להפוך לסוחר מצליח בשוק ההון. האמרות "כדי להצטיין במסחר עלייך להצטיין בהכרת עצמך," ו- "הפסיכולוגיה מהווה 90% מההצלחה במסחר," משקפות היטב החשיבות של ממד זה. כל אדם המעוניין להפוך לסוחר מצליח בשוק ההון חייב להתגבר על האתגרים המנטאליים והפסיכולוגיים העומדים בדרכו, לפתח אסטרטגיית מסחר הלוקחת את השפעותיהם עליו בחשבון, או, לפחות, למצוא את הדרך להשאירם תחת שליטה כך שהנזק שיגרמו יהיה קטן יחסית. 
  3. רכישת ידע כללי רלוונטי – אני מאמין שבדומה לכל תחום התמקצעות אחר, כדי להפוך לסוחר מצליח יש צורך בידע כללי רלוונטי. ניתוח טכני, יסודות הכלכלה (מיקרו ומאקרו); יסודות המימון; סטטיסטיקה (בעיקר הסתברות); היכרות בסיסית עם כל סוגי השווקים הפיננסיים, הגורמים המניעים כל אחד מהם והקשרים ביניהם; מודלים לקבלת החלטות ועיוותים בתהליכי קבלת החלטות. אין צורך ללמוד נושאים אלה ברמה אקדמית, אך, לדעתי, היכרות עמם חיונית.

כדי להיות סוחר מצליח עליך, כמו בכל עיסוק אחר, לעבור מסלול של צבירת ידע, פיתוח מומחיות, רכישת ניסיון מעשי ופיתוח החוסן המנטאלי והיכולות הפסיכולוגיות שיאפשרו לך להתמיד ברמת ביצוע גבוהה באופן עקבי. כמו בכל תחום אחר, גם במסחר בשוק ההון אין קיצורי דרך!

10 תגובות:

  1. מה באמת צריך לעבור את כל השלבים הללו :-)
    תודה

    השבמחק
  2. מצויין. כמה נכון.
    חבל שאי-אפשר לתת ל-100% מהסוחרים המתחילים לקרוא. ממחיש כמה עבודה (קשה) יש להשקיע כדי אולי (!) לראות תוצאות.

    השבמחק
  3. התיאוריה ברורה. אבל בפועל יש המון נעלמים. כמו איתור המניה הנכונה. ובה את התזמון הנכון.
    לזה צריך חבר צמוד שיכול להסביר מה הדם לסנן את השוק. ולמצוא בזמן.... את מה שאנחנו מחפשים לאיסטרטגיה הספציפית.

    השבמחק
  4. סם,

    ברור שצריך שיטה בעזרתה תוכל לאתר את המניה הנכונה ואת התזמון הנכון להיכנס לטרייד, אבל כדי לפתח את השיטה הזו ולהוציא אותה לפועל באופן עקבי (כולל כל האלמנטים הנוספים של שיטת מסחר מוצלחת) הסוחר נדרש לעבור את כל התהליך.

    בהצלחה!

    השבמחק
  5. אני מסכים איתך בכללי אך דבר אחד קצת מפריע לי, מנסיון.
    אם בן אדם מנסה את צורת המסחר שלו בדמו במשך 3 חודשים, ורק אחרי התקופה הזו עובר לסחור בכסף אמיתי, זו בעיה.
    המשמעות של הפסד ורווח מכים בו וזה גורם פעמים רבות לזעזוע שמוביל לשינוי השיטה ואיבוד אמון עצמי.

    השבמחק
  6. איתן, ברור שאתה צודק.
    לכן אני מציע שהמעבר לכסף אמיתי יהיה רק אחרי שרכש ביטחון בשיטה ויעשה בסכומי כסף קטנים ככל הניתן.

    יש לך הצעה אחרת?

    שי

    השבמחק
  7. מה עושים כאשר אסטרטגיות שעבדו יפה מאד לפני 3 חודשים והכניסו בין 200$ ל- 300$ ביום כעת פשוט לא עובדת ואתה נתפס בסטופלוס 4 או 5 פעמים ביום ולאט לאט מאבד את החשבון.

    השבמחק
  8. dsb,

    ראה את תשובתי כאן
    http://daytradingmentality.blogspot.com/2012/02/blog-post_4558.html

    שי

    השבמחק
  9. אנונימי3/15/2012

    מהי חברת ההשקעות הזולה והטובה ביותר???

    השבמחק
    תשובות
    1. אנונימי,

      1. אין לי מושג למה אתה מתכוון ב- "חברת השקעות" ולכן איני יכול להתייחס לשאלה...
      2. שאלת באותו משפט שתי שאלות, בד"כ לכל אחת מהן יש תשובה שונה...

      מחק