כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 27 במאי 2017

כיצד אני סוחר (day trading) על מדד ה- DAX

מדד ה- דקס (DAX$) הוא מדד הכולל חישוב משוקלל של 30 החברות הגדולות בבורסה הגרמנית (הממוקמת בפרנקפורט), והוא המדד המרכזי שלה. הרוב מבין שלושים החברות הנכללות במדד הדקס הן חברות רב-לאומיות האחראיות על כ- 75% מערכה של בורסת פרנקפורט (ביניהן: יצרנית הרכב BMW, דויטש בנק, אדידס, סימנס, חברת התרופות מרק, חברת התעופה לופטהנזה, SAP ועוד ).
בגלל התנודתיות הגבוהה שלו (כיום ה-ATR  של מדד הדקס הוא כ- 100 נקודות ביום) והערך הגבוה של כל נקודה (25 יורו) הוא נחשב, בצדק, למדד המסוכן ביותר למסחר. כמובן שהצד השני של המטבע הוא פוטנציאל לרווחים מאוד גבוהים.
בהקשר הזה כדאי להזכיר את האמרה המיוחסת לוורן באפט שבשוק ההון סיכון נובע מכך שאינך יודע מה אתה עושה. מניסיוני, פעילות המתבססת על אסטרטגיות פעולה בדוקות, ניהול סיכונים נכון ויציבות מנטאלית הופכת את המסחר על מדד הדקס למסוכן בדיוק כמו המסחר בכל שוק פיננסי אחר.

מדוע אני סוחר על מדד הדקס?
הסיבה הראשונית שהביאה אותי להתמקד במסחר על מדד הדקס היתה שעות הפעילות, הדומות לשעות העבודה כאן בארץ. היה ברור לי שכסוחר מקצועי שעות העבודה המתאימות ביותר לסגנון חיי הן שעות לפני הצהרים לפי שעוננו ולא שעות אחר הצהרים והערב הנדרשות ממי שמעדיף את הבורסות האמריקאיות.
מעבר לכך, מדד הדקס נהנה מסחירות גבוהה יחסית, תנודתיות גבוהה וערך כספי גבוה לכל נקודה. כאדם שהתעתד להיות סוחר מקצועי, היה לי ברור שעדיף להתמקצע בתחום בעל פוטנציאל גבוה, ולא בערוץ אחר פחות מסוכן אך גם בעל פוטנציאל רווחים קטן יותר.
המשמעות של ההחלטה הזו היא, כמובן, תהליך למידה ארוך יותר, מחיר גבוה יותר לטעויות, והכרח בגישה רצינית ומקצועית. לאחר כל ההשקעה והמאמץ, כאשר מגיעים לרמה הנדרשת, התמורה... J!

בעזרת איזה ניירות ערך אני סוחר על המדד?
אני סוחר על מדד הדקס באמצעות חוזים עתידיים. ניתן לסחור עליו גם באמצעות מיני-חוזים כך שהערך של כל נקודת תנועה קטן יותר (5 יורו).
ברוקרים רבים מאפשרים לסחור על מדד הדקס באמצעות CFD. מניסיוני, זהו כלי טוב לרכישת היכרות עם המדד ולתרגול, אך פחות יעיל  למסחר בפועל.

מהן שעות המסחר?
בורסת המניות הגרמנית נפתחת בשעה 9:00 בבוקר לפי שעוננו לשעה של מסחר pre market. בין השעות 10:00 ל- 23:00 מתקיים מסחר "רגיל". שני מאפיינים חשובים של פעילות הבורסה שיש לקחת בחשבון הם:
1.      נפחי הפעילות גבוהים יותר בשעות לפני הצהרים.
2.      בשעות אחר הצהרים, כאשר בורסות המניות האמריקאיות נפתחות, מדד הדקס פחות או יותר עוקב אחריהן.
המסחר על החוזים העתידיים מתקיים מהשעה 8:00 בבוקר ועד 20:00. אני מבצע על מדד הדקס אך ורק מסחר תוך-יומי (day trading), בין השעות 13:30 – 10:00. זהו, בעצם, יום העבודה שלי.

מהי מסגרת הזמן בה אני סוחר?
אני מבצע את המסחר התוך יומי במסגרת זמן של 5 דקות. מהבדיקות שערכתי והניסיון שצברתי זו מסגרת הזמן המספקת מצד אחד אמינות מספיק גבוהה לתבניות המסחר (לפחות לאלה שבהן אני משתמש), ומצד שני לאחר השלמת התבנית נותר עדיין "מספיק בשר" כדי שהמהלכים יוכלו להניב מהלכים נאים שיפיקו רווחים הגדולים פי כמה מגודל הסיכון.

באיזה אסטרטגיות מסחר אני משתמש?
באופן עקרוני, אסטרטגיות המסחר שלי על מדד הדקס דומות לאסטרטגיות המסחר במט"ח. כמובן שעקב המאפיינים המיוחדים של מסחר במסגרת זמן קטנה של 5 דקות על מדד הדקס, לעומת מסגרת זמן יומית ו- 4 שעתית על צמדי מטבעות, יש צורך בביצוע התאמות קטנות ובשימת לב למספר ניואנסים נוספים.
בסך הכול אני סוחר באמצעות 4 אסטרטגיות, שתיים מהן מספקות איתותים עוקבי מגמה, ושתיים מספקות איתותים להיפוכי מגמה.
מבין אסטרטגיות המסחר שהצגתי בבלוג זה ובהדרכות האינטרנטיות, אני משתמש באסטרטגיית החזרה למגמה, בתבנית היפוך מבוססת רצועות בולינג'ר, ובנר היפוך על רצועת הבולינג'ר. כאמור, לאסטרטגיות העקרוניות בוצעו התאמות קטנות כך שהאפקטיביות שלהן למסחר תוך-יומי על מדד הדקס תהיה גבוהה.


האם יש הכרח להשתמש בכל האסטרטגיות?

מובן שדי באסטרטגיה רווחית אחת כדי לייצר רווחים מהמסחר. יחד עם זאת, מכיוון שכל אסטרטגיה מתאימה לתנאי שוק מסוימים, אנו חשופים לתקופות ארוכות יחסית בהן לא נקבל כלל איתותים איכותיים, או שנסבול מרצף ארוך של עסקאות מפסידות.
בנוסף, תלות באסטרטגיה אחת בלבד מקטינה את מספר האיתותים והעסקאות, ולכן מקטינה את הרווח הכולל ומגדילה את תנודתיות התוצאות.
לא רק ששימוש במספר אסטרטגיות מגדיל את פוטנציאל הרווחים, הוא גם מקטין את השונות בתוצאות.

למשל, סיכום ביצועי אסטרטגיית נר היפוך על הרצועה בשליש הראשון של שנת 2017:

ינואר 2017
פברואר 2017
מרץ 2017
אפריל 2017
נר היפוך על הרצועה
R7+
R7+
R2+
R1-
כפי שניתן לראות, בסך הכול האסטרטגיה פעלה היטב, ובמהלך ארבעת החודשים הראשונים של שנת 2017 סיפקה רווח כולל של R15. כלומר, בהנחה שסיכנתי 1% מהתיק בכל עסקה, הרווחתי 15% על התיק, או, כמעט 4% לחודש בממוצע.
יחד עם זאת, כפי שאפשר לראות בטבלה, ברמה חודשית היתה שונות יחסית גבוהה בין התוצאות, ובחודש אפריל האסטרטגיה הזו אף הניבה הפסד.

ראו את ההבדל ביחס לסיכום ביצועי כל אסטרטגיות המסחר שלי יחדיו בשליש הראשון של שנת 2017:

ינואר 2017
פברואר 2017
מרץ 2017
אפריל 2017
סל אסטרטגיות המסחר המלא
R20+
R18+
R16+
R11+
לא רק שהרווח הכולל והחודשי הממוצע עלו, גם השונות בין החודשים קטנה.

אגב, במהלך חודש מאי, עד כה, סל האסטרטגיות סיפק רווח של R16+.

האם אסטרטגיות הפעולה שלי על מדד הדקס מתאימות לניירות ערך נוספים?
כפי שאסטרטגיות המסחר מתאימות לצמדי מטבעות ולסחורות במסגרת זמן יומית ו- 4 שעתית, כך, באופן עקרוני, הן מתאימות גם לניירות ערך נוספים. אין משמעות הדבר שכל האסטרטגיות פועלות באותה רמת אפקטיביות על כל סוגי ניירות הערך, ואפילו לא על כל הניירות מאותו הסוג.
למשל, אני נמנע מליישם את אסטרטגיות המסחר שלי על צמד המטבעות EUR/CHF למרות שככלל הן פועלות היטב על צמדי מטבעות.
לגבי מסחר תוך-יומי (day trading), אסטרטגיות המסחר שלי מתאימות למסחר על מדדי מניות ועל מניות. כאמור, מכיוון שיש הבדלים בין מאפייני התנועה של מדדי מניות שונים ושל מניות שונות, אין הכרח שכל האסטרטגיות יתאימו למסחר על כל המדדים או כל המניות.

מעוניינים ללמוד לבצע מסחר תוך יומי על מדד הדקס?
רוצים ללמוד את האסטרטגיות (או את חלקן) כדי ליישמן על מניות או מדדי מניות אחרים?

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה