כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום רביעי, 28 ביולי 2010

כדורסל מנצחים בהגנה

אמרה מוכרת מתחום הכדורסל היא ש- "שחקן עשוי לתפוס יום רע בהתקפה, אבל בהגנה זה הכול עניין של נחישות." הכוונה היא שהצלחה התקפית תלויה גם בגורמים כגון "מזל", "יום טוב", או "השראה", אך הצלחה בצד ההגנתי של המשחק תלויה אך ורק בנכונות של השחקן להוציא לפועל בנחישות חסרת פשרות את הפעולות הטכניות שנלמדו ותורגלו באימונים, ובתחום הזה אין "יום רע", אלא רק עצלות.

אמרה נוספת מהכדורסל היא ש- "את המשחק מנצחים בהגנה." למעשה, אוהדי הספורט בכל הענפים חובבים משחק התקפי, אך מביני עניין יודעים שהמפתח להצלחה הוא ההגנה, והם גם יודעים להעריך משחק הגנה איכותי. למרבה האירוניה, משחק הגנה יעיל מאפשר לקבוצה גם לתקוף באופן יעיל יותר.

מה הקשר למסחר בשוק ההון?

הצלחה במסחר תלויה, קודם לכל, ביכולתנו להגן על ההון שלנו.

בדיוק כמו בכדורסל, יכולתנו ההתקפית – בחירת טריידים מנצחים – תלויה בגורמים חיצוניים (מצב השוק, פעולות עושה השוק, פעולות הסוחרים האחרים, הודעות), במזל (איזה מהניירות אחריהם עקבנו הגיע ראשון לטריגר ולכן נבחר) ובגורמים מנטאליים (הססנות, חששות, אופוריה). לכן יכולתנו ההתקפית סובלת מתנודתיות בין ימי המסחר ולעתים גם תוך כדי יום המסחר. אולם יכולתנו ההגנתית תלויה אך ורק בנכונות שלנו להוציא את תוכנית ההגנה לפועל בנחישות ובדייקנות.

תוכנית ההגנה שלנו כוללת בעיקר:

  1. גודל הסיכון הכספי שאנו לוקחים על עצמנו בעת הכניסה לטרייד (פונקציה של הכמות שלקחנו).
  2. גודל הסיכון הכספי הכולל שאנו לוקחים על עצמנו בכל הטריידים ביום מסוים או ברגע מסוים.
  3. עמידה בפקודת קטיעת ההפסד שהוגדרה.

כל הפסד גדול התחיל כהפסד קטן שלא נקטע בזמן. כמו בספורט גם במסחר, ההצלחה תלויה בראש ובראשונה בגורם שנמצא לחלוטין בשליטתנו ובאחריותנו – ההגנה. כדברי זקני השוק, אתה תדאג לשמור על ההפסדים קטנים, הרווחים כבר יגיעו מעצמם.

6 תגובות:

  1. אהלן שי,

    ראשית תתחדש על העיצוב החדש של הבלוג. מה קרה שהתנתקת ממועדון ה"כחולים". היה לי הכבוד להיות עם עיצוב בלוג כמו שלך ועכשיו אתה ערקת ל"בהירים". :-)

    אוי, כמה שנכון המאמר שלך. כמו תמיד פוגע בדיוק בנקודות הנכונות.

    אלכס

    השבמחק
  2. אלכס,

    גוגל איפשרו עיצובים חדשים, היה לי משעמם בזמן שהטרייד התנהל, אז שיחקתי קצת עם העיצוב. איזה אתה אוהב יותר, את הישן או החדש?

    השבמחק
  3. בכנות? את הישן. אני לא מחליף אותו בשום עיצוב אחר.

    אבל אתה יודע , על טעם ועל ריח אין להתווכח.

    השבמחק
  4. דורון7/28/2010

    תודה שי
    שוב נתת לי על מה לחשוב
    תודה, דורון

    השבמחק
  5. אהלן שי,

    שוב הטרייד שהיית בו איפשר לך "לשחק" בעיצובים של הבלוגר. אם דעתי עדיין חשובה לך אז - כבר הרבה יותר טוב אבל תמיד נשמח לקבל אותך חזרה ל"כחולים".

    מקומך איתנו!!! :-)

    אלכס

    השבמחק
  6. אני מכיר את הבחור שמראיין.
    ברכותיי על העיצוב החדש של הבלוג

    השבמחק