כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום חמישי, 30 בספטמבר 2010

בדיקת אסטרטגיית מסחר "על הנייר"

נניח שפיתחתם (או שלמדתם) אסטרטגיית מסחר חדשה, ואתם רוצים לבדוק אותה בתוכנת דמו או "על הנייר". ונניח שהבדיקה שלכם נעשתה באופן מושלם מהבחינה הטכנית, ארכה שנה-שנתיים, כללה מאות טריידים והוכיחה שהאסטרטגיה רווחית.

מעבר להרגשת הביטחון שהבדיקה סיפקה לכם (והרגשת הביטחון הזו היא דבר מאוד חשוב), מה בעצם אתם יודעים?

התוצאות שמצאתם נכונות לגבי מצבי השוק והטריידים הספציפיים שנבדקו. מכיוון שהטריידים העתידיים לא יהיו זהים לחלוטין לאלה שאירעו בעבר, הרי שתוצאות העתיד צפויות להיות שונות. ללא קשר לאורך ולמאפייני התקופה שנבדקה, גם מצבי השוק בעתיד לא יהיו זהים לאלה שאירעו בתקופת הבדיקה.

בנוסף, במסחר בפועל אנו מוותרים על טריידים רבים שבבדיקה תיאורטית היו חלק מהמדגם – ימים בהם אנו לא סוחרים, פקודות שלא נתפשו, מגבלות הסכום הכספי הזמין בחשבון שלנו וכדומה יגרמו לנו להיכנס בפועל רק לחלק מהטריידים. וכיצד יראה הרווח אם ביש מזל גרם לנו לפספס כמה מהטריירים הרווחיים ביותר שהאסטרטגיה שלנו יודעת לייצר?

תקופת הבדיקה – שוב, ארוכה ככל שתהיה - לא כללה מגוון אירועים יוצאי דופן שעלולים להשפיע על חשבון המסחר בצורה דרמטית. האם אסון בסדר גודל של אסון התאומים נכלל במדגם? רצח נשיא ארה"ב? הפצצה של ישראל באיראן? פירוק גוש היורו? הפסקת מסחר? בעיות בתקשורת המחשבים בזמן שהשוק תנודתי?

אם מדובר על אסטרטגיית סווינג או השקעה לטווח ארוך יותר, מהו הגאפ הגבוה ביותר שאירע במהלך התקופה שנבדקה? האם אתם בטוחים שגאפ גדול יותר לא יכול לקרות בעתיד? ואיך הדבר ישפיע על גובה ההפסדים?

אני מניח שהנקודה ברורה. בדיקה "על הנייר" או בתכנת דמו, תהייה טובה ומקיפה ככל שתהיה, אינה מספקת ביטחון אמיתי ביעילותה של אסטרטגיית המסחר להתמודד עם העתיד (זו הסיבה לאזהרה המפורסמת "אין ביצועי העבר מצביעים על ביצועי העתיד"). אנו הסוחרים זקוקים לגישה שונה בבואנו לבחון אסטרטגיית מסחר שברצוננו ליישם.

במהלך השבוע הבא אפרסם את מחשבותיי בנושא זה, ובינתיים אשמח לשמוע את דעותיכם והמלצותיכם!

4 תגובות:

  1. הי שי
    נכון שככל שמסחר על הנייר יהיה מדוייק הוא לעולם לא יכסה הכל.
    בבדיקה שאני עושה עכשיו אני מקפיד כל למלא אחר חלק מהדברים שהעלית פה.
    למשל אני לא עובד ביותר מכח הקניה איתו אני אסחור.
    היום רציתי להיכנס לטריד ו"כשלחצתי" ראיתי שלא היית מצליח לקבל וטריד זה לא נרשם, והוא נתן תשואה יפה.
    בשורה התחתונה מסחר על הנייר חייב להיות כמה שיותר קרוב למצב האמיתי והקשה מכל הסוחר המבצע אותו חייב להיות ישר עם עצמו.
    לגבי רצח נשיא, מגדלי התאומים וכו, זה לא קורה הרבה ולכן פחות משמעותי (גם עם בדרך כלל הסטופ הוא של 10 סנט, אם פעם בשנה הפסד של דולר יהפוך אותי לסוחר מפסיד הבעיה היא לא בגלל אותו יום מסויים.
    גדעון

    השבמחק
  2. הי גדעון.

    ההתייחסות לאירועים חריגים רלוונטית בעיקר לסוחרים המחזיקים ניירות למשך הלילה... ואז אירוע שיגרום לגאפ משמעותי עלול לחסל את כל חשבון המסחר.

    השבמחק
  3. הי
    בלילה אני רק ישן עם אישתי :-), מנטאלית אני לא מצליח לישון עם מניות. כנראה לי לא מתאים.

    השבמחק
  4. היי

    אני מסכים עם הגישה של גדעון אני לא הולך לישון עם מניות בדר"כ.
    כל יום הוא יום חדש והכל יכול לקרות.
    אם אני משאיר מניות ללילה זה רק אחרי שאני עמוק בכסף והמניה מסיימת בגבוה או הנמוך של אותו יום.
    סוחר צריך כל הזמן לבדוק את האסטרטגיות שלו מפני שכל אסטרטגיה חדשה שיצאה לעולם ופורסמה עתידה להיכשל.
    ולאחר הכשלון נכנסים המקצוענים לפעולה או שמקדימים סוחרים אחרים.
    יוסי טל

    השבמחק