כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 11 ביולי 2011

גודל הסיכוי/ סיכון ורמת הביצוע שלנו

פרופסור דן אריאלי מצא במחקריו שהתפקוד השכלי של האדם יורד בצורה משמעותית כאשר על כף המאזניים נמצא סכום כסף גדול. כמה גדול? זה עניין אינדיבידואלי, אבל כאשר האדם יודע שהצלחה, או כישלון, יהיו שווים עבורו הרבה מאוד כסף (לפי תפישתו הסובייקטיבית) – ביצועיו יורדים.

כיצד ממצאים אלה מסייעים לנו כסוחרים?

  1. סחור רק בכמויות שמבטאות פוטנציאל רווח ופוטנציאל הפסד שאינם "יותר מדי גדולים" עבורך – כסוחר עליך לדעת מהו גובה סכום הכסף שלא יגרום לך לסטות מתכנית המסחר. אם כרגע אתה מסוגל להביט על שורת ה- profit & loss של הטרייד, לראות שם סכום של 200 דולר, ולהישאר נינוח לחלוטין וממוקד בניתוח השוק וניהול הנכון של הטרייד, מכאן נגזר גודל הפוזיציה הנכון עבורך. אם סכום כזה גורם לך להתחיל להרהר במימוש מוקדם או בדברים שתרכוש בעזרת הכסף... כנראה שעדיין אינך יכול להכיל סכומים כאלה ועליך להקטין כמויות.
  2. הגדל את הכמויות בהן אתה סוחר תוך כדי צמיחה של יכולת ההכלה הכספית שלך – לאחר שאתה מרגיש נינוח ברמת רווחים והפסדים מסוימת, ניתן להגדיל במעט את הסכום שנמצא על כף המאזניים. אם R (יחידת סיכון מרבית פר טרייד) היה שווה עד עתה 100 דולר, ניתן להגדילו ל- 120 דולר. כמו שבאימוני משקולות לא יעלה על הדעת לדלג בתוך אימון אחד ממשקולת של 50 ק"ג למשקולת של 100 ק"ג (מכיוון שהדבר יגרום לפציעה), כך גם העלייה בסכומים הנמצאים על כף המאזניים חייבת להיות מדורגת ותמיד עדיפה עלייה אטית מדיי ממהירה מדיי.
  3. בנה שיטת מסחר מובנית ככל הניתן – היכולת לבצע ביעילות פעולות טכניות נפגעת פחות מהיכולת המנטאלית עקב עליית המתח. לכן ככל שאסטרטגיית המסחר שלך תהיה יותר מובנית ותחייב פחות שיקול דעת ומחשבה, כך יקל עליך לשמור על רמת ביצוע גבוהה גם כשעל כף המאזניים יונחו סכומי כסף גדולים.

לחץ הנובע מסכומי הכסף הגבוהים שניתן להרוויח, או להפסיד, במסחר בשוק ההון, הוא חלק מרכזי מהסביבה בה אנו פועלים, והיכולת המנטאלית לפעול כראוי למרות המאפיין הזה הכרחית כדי להצליח. כמו כל שריר וכל מיומנות, ניתן להגדיל גם את סכומי הכסף שאנו מסוגלים להכיל, אך הדבר מחייב הבנה של האילוצים ושל התהליך המדורג הנדרש לשם כך.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה