כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 3 בספטמבר 2011

"המגפה האסיאתית" והצלחה במסחר


אחד מהמחקרים המפורסמים של זוכי פרס נובל בכלכלה כהנמן וטברסקי, "המגפה האסיאתית", מצא שהאופן שבו אנו מקבלים החלטות במצבים חיוביים או שליליים אינו סימטרי. תופעה זו עשויה להסביר את אחד מהכשלים החמורים ביותר של סוחרים רבים.
מתברר שכאשר עלינו לקבל החלטה הקשורה לדבר חיובי – למשל מימוש רווח, אנו מעדיפים ודאות. כך למשל, נניח שאנו נמצאים ברווח של 200 דולר בטרייד מסוים ואנו מעריכים שקיים סיכוי של 33% שהרווח יצמח ל- 600 דולר וסיכוי של 66% שהטרייד ייסגר ללא רווח, רובנו נעדיף את הרווח הוודאי.
לעומת זאת, כאשר עלינו לקבל החלטה הקשורה לדבר שלילי – למשל מימוש הפסד, אנו מעדיפים את הסיכוי על פני הודאות. כך למשל, נניח שאנו נמצאים בהפסד של 200 דולר בטרייד מסוים ואנו מעריכים שקיים סיכוי של 33% שההפסד יצמח ל- 600 דולר וסיכוי של 66% שהטרייד ייסגר ללא הפסד, רובנו נעדיף את המצב הלא-ודאי, ולכן לא נממש את ההפסד.
בכל אחת משתי הדוגמאות לעיל תוחלת הרווח בין שני התסריטים דומה, ולכן מבחינה מתמטית אין הבדל ביניהן, אך ההטיה הפסיכולוגית הקיימת בתהליכי קבלת ההחלטות בין מצבים חיוביים לשליליים טומנת שתי סכנות ברורות לסוחר:
  1. מימוש רווחים מוקדם מדי.
  2. אי-מימוש הפסדים במחיר קטיעת ההפסד שנקבע מראש תוך התבססות על הסיכוי שבכל זאת הטרייד המפסיד יהפוך למאוזן ואולי אפילו לרווחי.

הטבע הבסיסי שלנו, הסוחרים בשוק ההון, דומה לזה של שאר בני האנוש, ולכן ההטיות הפסיכולוגיות מעוותות גם את תהליכי קבלת ההחלטות שלנו. אם ברצוננו להתבלט מעל לרוב בני האנוש הפעילים בשוק ההון, עלינו לפתח את היכולת להתנתק מעיוותי חשיבה אלה ולקבל החלטות המבוססות על כללים שנקבעו מראש על סמך הסתברויות, תוחלת רווח והיגיון קר.

4 תגובות:

  1. שי,

    עוד פוסט ממשפחת "ללקק את האצבעות". תודה רבה!

    נדמה לי שהיה בכוונתך לרשום הפוך את האחוזים בדוגמא של המקרה השלילי. לדעתי התכוונת ל - 66% שההפסד יצמח ל - 600$ ו - 33% שהעסקה תסגר ללא רווח ועדיין מעדיפים לנהוג לפי ה - 33%. הלא כך?

    אלכס

    השבמחק
  2. הי שי
    תודה, אצלי מספר 1 בתהליכי שיפור מתקדמים. מספר 2 לא קיים, הווה אומר סטופ קשוח במערכת.

    השבמחק
  3. אלכס,

    אני חושב שאין טעות ברישום האחוזים...

    הרעיון במאמת אינו להראות שאי-עמידה בסטופ מגדילה את תוחלת ההפסד, אלא להדגים את הרעיון שצורת החשיבה שלנו לא סימטרית במקרה של תסריט חיובי לעומת שלילי... חוסר הסימטריות הזו - אם אנו נופלים למלכודת שהיא טומנת - יגרום להטיה לרעתנו הן של תוחלת הרווח במקרה של טריידים במוצלחים והן של תוחלת ההפסד במקרה של טריידים מפסידים.

    שבת שלום

    השבמחק
  4. גדעון,

    אתה בדרך הנכונה!

    שבת שלום

    השבמחק