כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 19 במאי 2012

שלבי רכישת המיומנות להצלחה במסחר


זוכר את שיעור הנהיגה הראשון שלך? הכול נראה כל כך מסובך – כל רגל אחראית על דוושה אחרת, שתי הידיים על ההגה ויחד עם זאת יד ימין מעבירה הילוכים, צריך להתבונן קדימה ובו-בזמן בשתי מראות, לאמוד מהירויות, לצפות את התגובה של נהגים אחרים והולכי רגל...
והיום? הנהיגה כל כך פשוטה עבורך, נעשית באופן כמעט אוטומטי ובלי חשיבה מודעת. 
והבת הקטנה שלך? – היא בכלל חושבת שכדי לנהוג ברכב מספיק לשבת במושב הנהג ולאחוז בהגה!

נהיגה ברכב, כמו מסחר בשוק ההון או כל מיומנות נרכשת אחרת, עוברת מספר שלבי התפתחות. היכרות עם שלבים אלה תאפשר לסוחר הצעיר להכיר את המסלול שעליו לעבור ולהיות ריאלי לגבי משך הזמן שיידרש לשם כך, ולסוחר הוותיק יותר שעדיין לא הגיע לרמת הביצוע הרצויה היא תסייע לזהות את מיקומו בתהליך הלמידה ואולי להבהיר את הצעדים הנדרשים הבאים.

שלבי הלמידה של מיומנות חדשה:
  1. לא יודע שלא יודע – בשלב הראשון הסוחר לעתיד דומה לבת הקטנה שלך, הוא כלל לא מודע לרוב הדברים שיש לדעת כדי לסחור בהצלחה. מסיבה זו רוב הנכנסים לתחום בטוחים שלאחר הדרכה קצרה ומספר מצומצם של חודשי התנסות הם יהפכו לסוחרים מצליחים.
אם כן, סוחר (לעתיד) הנמצא בשלב זה מתאפיין ב:
א.      מערכת ציפיות לא ריאלית.
ב.      יכולת מאוד מוגבלת להשתפר באופן עצמאי.
ג.        חוסר ההבנה לגבי הכוחות הפועלים בשוק, במוחו ובסביבת המסחר גורמים לו ליחס דברים רבים למזל / חוסר מזל במקום לגורם האמיתי שלהם.
ד.       כמובן שאם מתבצע מסחר חי בשלב זה הוא יביא להפסדים.
למרבה הצער, בכל הקשור למסחר בשוק ההון, רוב האנשים עוברים משלב זה לשלב הבא בעקבות "מכות" שחטפו מהשוק, והצטברות של תסכול והפסדים כספיים.
  1. יודע שלא יודע – זהו שלב מתקדם יותר בתהליך הלמידה ובו האדם מודע לכך שחסרים לו ידע או מיומנויות. כמובן שזהו תנאי הכרחי כדי שיוכל לחפש הדרכה. בשלב זה הסוחר לעתיד מתאפיין ב:
א.      הבנה שעדיין חסר לו הרבה ידע ומיומנויות כדי להצליח במסחר.
ב.      זיהוי ראשוני של תחומים בהם הוא זקוק להדרכה.
ג.        הפסקת המסחר החי ומעבר למסחר בתוכנת דמו.
כאשר הסוחר לעתיד מזהה את מצבו ואת גודל המשימה הניצבת בפניו, עליו לקבל החלטה לגבי הנכונות שלו להשקיע את הזמן, האנרגיה והמשאבים הכספיים הנדרשים כדי להשלים את כל תחומי הידע החסרים לו. אם קיבל את ההחלטה להמשיך ללמוד והוציא אותה לפועל הוא עובר לשלב הבא.
  1. מבצע את המיומנות באופן הכרתי –לאחר שרכש ידע כזה או אחר או פיתח מיומנות כלשהי, הסוחר לעתיד משתמש בהם באופן הכרתי. למשל, אם למד כלי מסוים המאותת על היפוך מגמה הוא יסרוק את הגרפים באופן הכרתי בניסיון לאתר את האיתות, ואז יתרגם לעצמו את משמעות האיתות באופן הכרתי, ישקול את צעדיו ויחליט כיצד לפעול. סוחר הנמצא בשלב זה מתאפיין ב:
א.      יש ברשותו ארגז של כלי עבודה, אך השימוש בהם מחייב חשיבה מודעת.
ב.      החלטותיו מתקבלות באיטיות, לעתים תוך הססנות וחוסר ביטחון, ועקב כך לעתים הוא מגיב לאט מדיי להתפתחויות בשוק.
ג.        פעולת המסחר צורכת ממנו משאבים מנטאליים רבים ומעייפת אותו.
ד.       כאשר הוא נמצא עמוק בתוך שלב זה, הסוחר כבר יודע לא להפסיד ואף לייצר רווחים, אם כי הוא לא מצליח עדיין לממש את מלא הפוטנציאל הטמון באסטרטגיית המסחר שלו.
אם הסוחר מתמיד בביצוע הדברים שלמד, במשך הזמן הם הופכים להרגלים ואז הוא מטפס לשלב הבא.
  1. מבצע את המיומנות באופן תת הכרתי – זוהי הרמה הגבוהה ביותר אליה יכול להגיע סוחר. בשלב זה הפעולות הפכו להרגלים ולכן הן נעשות באופן אוטומטי, הידע מוטמע כה עמוק כך שהאינטואיציה מספקת איתותים תת-הכרתיים – על-פי רוב אמינים. סוחר הנמצא בשלב זה מתאפיין ב:
א.      סוחר באופן כמעט אוטומטי.
ב.      מרוויח באופן עקבי, תוך מימוש כמעט מרבי של פוטנציאל אסטרטגיית המסחר שלו.
ג.        לא תמיד יכול להסביר באופן רציונאלי מדוע חרג מאסטרטגיית המסחר (מדוע פעל על-פי תחושת בטן).
  1. יודע להסביר באופן הכרתי את מה שמבצע באופן תת הכרתי – שלב זה אינו מהווה רמה גבוהה יותר של מיומנות במסחר, אלא קשור למיומנות הדרכה. רק סוחר המבצע באופן כמעט אוטומטי את אסטרטגיית המסחר שלו, נהנה מאינטואיציה מפותחת ואמינה, ובו-בזמן מסוגל לזהות ולהסביר את ההיגיון שעמד בבסיס האינטואיציה שלו, יכול להדריך סוחרים אחרים בדרכם לרמות הגבוהות של מסחר.  

המודל בו השתמשתי במאמר זה פותח עבור רכישת מיומנות יחידה. מכיוון שתחום המסחר דורש מגוון רחב של ידע ומיומנויות, בהחלט יתכן מצב שבתחומי ידע או במיומנויות שונים הסוחר יימצא בשלבים שונים בתהליך. כמובן שככל שהסוחר יגיע לשלב הרביעי ביותר אלמנטים של המסחר, כך רווחיו יהיו גבוהים ועקביים יותר.

שאלה המעניינת רבים היא משך הזמן הנדרש כדי לטפס משלב לשלב בתהליך הלמידה. כמובן שקצב ההתקדמות אינדיבידואלי ושונה מאחד לשני. בין הגורמים המשפיעים על קצב ההתקדמות ניתן למנות את עוצמת האגו של האדם, יכולת הקליטה שלו, המשאבים הכספיים העומדים לרשותו ומאפשרים לו לרכוש הדרכה איכותית, החוסן המנטאלי שלו, ואילוצי זמן. מתוך היכרותי האישית עם סוחרים מצליחים ומתוך הספרות אני מעריך שהגעה לשלב הרביעי במודל מצריכה 5 – 3 שנים... לפחות.

2 תגובות:

  1. הי שי,
    בלוג נכון בהחלט אבל יש לי בעיה עם השלב הסופי.
    אנחנו בני אדם והתת הכרתי מאוד מסוכן.
    זהו שלב שאנשים מפסידים רווחים של 10 שנים!

    יש לי שאלה בלא כוונה לפגוע חלילה,
    אני סוחר פעיל שיודע לא להפסיד אבל גם מרוויח "שכר מינימום" מה שגורם לי להיות בפלוס אבל לא למשוך כסף לחשבון (מצב מעצבן!)
    אבל כאשר אני מרוויח הדבר האחרון שהייתי רוצה זה תלמידים, מה אני צריך את הכסף שלהם?
    שלוש טריידים טובים של 6 חוזים במיני s&p שווים
    תלמיד ש"משגע" אותך.
    בקיצור, אם סוחר מרוויח, למה תלמידים?

    השבמחק
  2. היי Unknown,

    תודה על ההתייחסות.

    כנראה שאתה ואני בנויים אחרת...

    דרך אגב, השאלה שלך עולה הרבה בדיונים בנושאי מסחר והדרכת מסחר, והיא מתבססת על ההנחה שאם אדם מסוים מרוויח מספיק כסף לפרנסו (בכל תחום) לא תהיה לו מוטיבציה לעשות שום פעולה נוספת שמביאה לרווחים.
    זו כמובן הנחה מופרכת מהרבה סיבות...

    מאחל לך שתעבור לשלב הבא בהצלחה במסחר!

    השבמחק