כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 22 בספטמבר 2012

להיות מקצוען


הפעם מאמר שאינו ממוקד בתחום המסחר, אלא בעקרונות ה-"מקצוענות". אני בטוח שכל אחד מהקוראים יוכל לעשות בקלות את הקישורים הרלוונטיים לתחום המסחר ולעולם האישי שלו. 

רבים משתמשים במושג מקצוענות בהקשרים שונים, אך למה בעצמם הכוונה?

בדרך כלל מייחסים את המושג 'מקצוען' לאדם שמתפרנס מעיסוק מסוים, אולם אני מציע נקודת מבט שונה, ולדעתי יותר יעילה. מניסיוני כמקצוען וכמאמן במספר תחומים, מקצוענות הנה, קודם כל, גישה. אדם יכול להיות מקצוען בעיסוק משני שלו או בתחביב, והוא עשוי להיות חובבן בעיסוק העיקרי שלו. להלן המאפיינים העיקריים של גישה מקצוענית:

מחויבות לתוצאות
בנערותי הוכשרתי להיות שחקן שחמט מקצועני. עד היום, כאשר אני משחק בליגה או בתחרות אני מתמקד בתוצאת המשחק. אני מעדיף משחק משעמם שבסופו ניצחון על-פני משחק מלא עניין ושטוף אדרנלין שבסופו אינני מנצח. לעומת זאת, כאשר אני משחק שחמט עם ילדי, הגישה שלי עשויה להיות חובבנית ואז מטרות אחרות עשויות להיות בראש מעיני, למשל, הנאה, לימוד הילד וכדומה.
מקצוענות משמעותה מחויבות לתוצאות.

הבנה שהדרך חשובה
בלי לגרוע מחשיבות המחויבות לתוצאות, מקצוען יודע שתוצאות נוצרות על-ידי פעולות, ולכן בכדי להשיג את התוצאות המיטביות המקצוען שם דגש על שיפור הטכניקה, שכלול המיומנויות, על רכישת ידע ועל העצמת המרחב המנטאלי שלו. רק שיפור הדרך תביא להצלחה משמעותית ועקבית ברמת התוצאות לאורך זמן.

בר-למידה (קואוצ'בל)
המקצוען יודע שכדי להצליח עליו ללמוד, ושהדרך היעילה ביותר ללמוד היא ליהנות מהידע והניסיון שרכשו מצליחנים ומקצוענים אחרים. מקצוען אמיתי יודע שמכלול הידע, המיומנויות ושיטות הפעולה שהביאו אותו לרמת הביצועים הנוכחית שלו לא יספיקו אם ברצונו להגיע לרמה גבוהה יותר. ניתן לצפות לשיפור מסוים בשיטת הניסוי והטעיה, אולם הדרך היעילה יותר היא ללמוד מניסיונם של אחרים.

לימוד מניסיוני האישי
המקצוען מקפיד לנתח ביסודיות את הפעולות שביצע, את תחושותיו בעת ביצוע הפעולות, את האלמנטים הפסיכולוגיים שיתכן והשפיעו עליו בכדי להכיר את עצמו טוב יותר ולהשתפר. מקצוען אמיתי מנתח הן את הצלחותיו והן את הכישלונות באותה רמת יסודיות מכיוון שהוא יודע שזהו סוג של ידע וניסיון אישיים שיהוו עבורו, בסופו של דבר, את ה- X factor שיאפשר לו להצטיין ולהשיג את מטרותיו.

אין קיצורי דרך
בכל תחום, השגת רמה גבוהה ותוצאות מחייבת השקעת זמן, אנרגיה ולעתים גם כסף. ישנו ידע שצריך לרכוש, מיומנויות שצריך לפתח ולשכלל וגישה מנטאלית שצריך לרכוש. תוצאות ברות קיימה לא יכולות להגיע אם לא עוברים את כל התהליך.

מציב מטרות, בונה תוכנית עבודה ודבק בה
מקצוען יודע שהמפתח להשגת מטרותיו היא הצבת מטרות, בניית תוכנית עבודה שתאפשר את השגתן והתמדה ביישום התוכנית. המטרה המרכזית של חובבן היא הנאה, המקצוען ממוקד מטרות ומוכן לשלם את המחירים הנדרשים לצורך השגתן.

האם אתה מקצוען?
החיים הם הרבה יותר מבניית עסקים, רווחים כספיים, מטרות ויעדים. אולם, אם ברצונך להשיג מטרות עסקיות מסוימות, להגיע לרווחה כלכלית, ובאופן כללי להצליח בתחום כלשהו, עליך לסגל גישה מקצוענית.

בהצלחה!

תגובה 1:

  1. אחלה מאמר.
    אני מתחבר מאוד לרעיון שמקצוענות זו גישה.

    כשלפני שנה הכרתי את הבלוג שלך וראיתי את העסקאות מסודרות כל יום, וידעתי שכל יום אחרי 12 בבוקר אם אכנס לבלוג אז אראה את העסקה היומית שלך מתועדת.

    זה גרם לי להבין מה זה עקביות, משמעת, מקצוענות..
    ואפילו יכול להיות שההיחשפות לבלוג שלך גרמה לי לפתוח בלוג משלי.

    אז דבר ראשון תודה,
    ושני אני מצטרף לשאלה של הבחור מהפוסט הקודם, מדוע אתה לא מעלה עוד תמונות של עסקאות? :)

    השבמחק