כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 8 בפברואר 2010

זיהוי, תחושה, ביצוע!

מחקרים מצאו, שכאשר סוחרים מצליחים נתקלים בתבנית שעשויה להיות "התבנית שלהם" התהליך המנטאלי שהם עוברים כולל ארבעה שלבים:

  1. זיהוי תבנית על הגרף.
  2. השוואת התבנית שהם רואים עם התבנית האופטימאלית הנמצאת במוחם.
  3. אם התבנית שעל הגרף מתאימה לתבנית האופטימאלית נוצרת אצלם הרגשה טובה שמובילה באופן מיידי ל...
  4. כניסה לטרייד.

התהליך הזה קורה כהרף עין ולכן הסוחר המצליח כמעט ולא מפספס טריידים המתאימים לתבניות שהוא סוחר (בתנאי, כמובן, שהוא נתקל בגרף שלהן). קיימים מספר גורמים שבגללם סוחרים פחות מצליחים אינם מוציאים לפועל את התהליך המנטאלי הזה במהירות מספקת:

  1. חוסר התמחות – אם הסוחר אינו מתמחה בתבנית או בתבניות מסוימות, כמובן שהיכולת שלו לזהות "תבנית שלו" קטנה. כאשר אתה סורק עשרות ומאות גרפים במהירות, קל יותר לזהות תבנית אחת מסוימת – הגם שהופעתה תהיה נדירה יותר, מאשר להצליח לזהות חמש תבניות שונות הגם שהן יופיעו בתדירות גבוהה יותר. סוחר שלא מגדיר לעצמו מספר מצומצם של תבניות שאותן הוא מחפש למעשה פוגע ביכולתו להבחין בתבניות פוטנציאליות למסחר.
  2. חוסר ניסיון – ככל שהסוחר ניתח יותר גרפים של "התבנית שלו" כך מאוחסנים בתת-ההכרה שלו יותר גרסאות של התבנית, וכך יקל עליו להשוות בין התבנית שרואות עיניו לתבניות עבר ולהרגיש האם התבנית הנוכחית תואמת בניואנסים שלה את המקרים המצליחים יותר או את אלה שהצליחו פחות.
  3. תחושה טובה או דיבור פנימי – כאשר סוחר מצליח מזהה תבנית התואמת תבנית עבר מוצלחת נוצרת אצלו תחושה טובה המסמלת את ההתאמה הזו. אצל סוחרים פחות מצליחים מתפתח מעין דיבור פנימי שבו הם שוקלים בעד ונגד הטרייד, ובדרך כלל מפספסים אותו.

חלק מהפתרון הוא התמחות במעט תבניות (או אף בתבנית אחת בלבד) ורכישת ניסיון שיגדילו את הביטחון של הסוחר. יחד עם זאת, לעתים מדובר בתבנית מנטאלית המוטמעת אצל הסוחר, ואז יש צורך בעבודה פסיכולוגית כדי להחליפה בתבנית מוצלחת יותר. מעט הרחבה על כך בהמשך.

  1. תוצאה רצויה – הכניסה לטרייד בתזמון הנכון היא כמובן התוצאה הנובעת מביצוע יעיל של התהליך המנטאלי. סוחר המוצא את עצמו נכנס לטריידים באיחור או מפספס טריידים בתדירות גבוהה מדי צריך לבחון את אופן תפקודו ביחס לכל אחד משלושת הסעיפים הראשונים שתוארו לעיל.

תבניות מנטאליות הן למעשה נתיבים נוירולוגיים הטבועים בתת-ההכרה שלנו. נתיבים נוירולוגיים הם אלה האחראים על האופן שבו מוחנו קולט מידע, מעבד אותו, מקבל החלטות ומבצע אותן. לעתים קיימים במוחנו נתיבים נוירולוגיים שאינם משרתים אותנו היטב, ובמצב כזה הפתרון האופטימאלי הוא למחוק אותם ולהטמיע במקומם נתיבים נוירולוגיים חדשים. התמקדות בתהליך המוצג במאמר זה היא הבסיס ליצירת סוג הנתיב הנוירולוגי המאפיין סוחרים מצליחים.

2 תגובות:

  1. הי שי
    תודה לכתובים, מאשר את תחושותי לגבי השליטה שלי בתבנית העבודה שלי.
    גדעון

    השבמחק
  2. היי שי,
    כתיבתך נכונה ומדויקת.
    אי אפשר היה לנסח את הסיטואציה
    בצורה יותר מדויקת ונוגעת!
    יישר כח,
    מנור

    השבמחק