כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 15 בפברואר 2010

שקול מילים!

לפני ימים אחדים שוחחתי עם משקיע בשוק ההון. האמת היא ש- "משקיע" אינה הגדרה נכונה לפעילות שלו... ומייד תבינו מדוע.

במהלך כל השיחה בינינו הוא התייחס לפעילות בשוק ההון במילים "משחק" ו- "הימור" בהטיות והקשרים שונים. אפילו פעם אחת הוא לא בחר להשתמש במילים "השקעה", "עיסוק" או "מסחר".

המילים בהן אדם מתאר פעולות או רגשות מבטאות את האופן שבו הוא תופש את הדברים, ומכאן ברור מדוע בן-שיחי מפסיד כסף בשוק ההון. כל אדם הרואה את הפעילות בשוק ההון כ- "משחק" או כ- "הימור" יפסיד כסף. בדיוק כפי שהמשחקים בקזינו מתוכננים כך שלבית יש יתרון סטטיסטי המבטיח לו רווחים על חשבון המהמרים, כך גם הבורסה מתוכננת לקחת כסף מהציבור ולהעבירו לידי המקצוענים. כל התייחסות לעניין כאל משחק או כאל הימור תפנה את המשקיע לערוצי פעולה המובילים בקצב די מהיר להפסדים. התייחסות לפעילות בשוק ההון כאל עיסוק – בדיוק כפי שעושים המקצוענים – היא הדרך היחידה לצפות לרווחים מתמשכים.

למילים בהן אנו בוחרים להשתמש יש חשיבות רבה אף מעבר לכך שהן מתארות את התפישה הנוכחית שלנו. אנו הרי שומעים את עצמנו כאשר אנו מדברים, והמילים נקלטות במוחנו ומעצבות גם את התפישה והדימוי העתידיים שלנו! לכן גם אם אדם התופש את פעילותו כ- "משחק" או כ- "הימור" ישתתף בקורסים, יקרא ספרים וינסה לאמץ אסטרטגיות מסחר מוכחות ביעילותן, הוא ייכשל. כל עוד התפישה הבסיסית שלו לגבי אופן הפעילות בשוק לא תשתנה, לא יועילו לו כל הטכניקות ושיטות המסחר.

לכן, שינוי (לטובה) בתוצאות שאנו מפיקים מהפעילות בשוק ההון, מחייב גם שינוי באוצר המילים בהן אנו משתמשים. אני מזמין אותך לבחון את המילים בהן אתה מתאר את העיסוק שלך בשוק ההון, את אופי הפעילות שלך, את התכונות המאפיינות אותך, את מטרותיך וכדומה. לא די בשינוי אוצר המילים כדי לשנות את התוצאות, אולם זו התחלה הכרחית.

תגובה 1:

  1. הי שי
    כשחברים שומעים שאני עובד בשתי משרות, בבוקר בבניית דקים ואחרי הצהריים בבורסה, האלה הראשונה שלהם "באיזה מניות אתה משחק".
    אני לא מצליח להסביר להם שאני שכיר בבוקר ועצמאי אחה"צ.
    אין ספק שהדרך בה אנו רואים את עצמנו תשתקף בתוצאות אותן נשיג.
    גדעון

    השבמחק