כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שישי, 5 בפברואר 2010

כיצד המוח שלנו לומד?

אנו רגילים ללמוד בצורה הכרתית – לקרוא ספרים, להאזין להרצאות וכדומה. אולם, הצורה היסודית והמשמעותית ביותר בה מוחנו לומד היא קישור בין דברים. תהליך זה קורה באופן תת-הכרתי, ובו המוח מקשר בין מצב או תוצאה למשהו שקדם לו. למשל, אתה מרגיש כאב עז באצבעך. המוח בודק מה קדם לתחושה הזו ומגלה שנגעת בתנור חימום פועל. המוח לומד שנגיעה בתנור חימום פועל גורמת לכאב. לעתים די באירוע בודד כדי שתהליך הלמידה יושלם ולעתים יש צורך במספר חזרות מצומצם כדי שתת-ההכרה יפנים את הקשר בין פעולה או מצב מסוים למצב או תוצאה שנגרמים מהם. בנוסף, המוח נוטה לבצע הכללות, וכך די מהר תלמד שכל דבר חם, לא רק תנור חימום פועל, יגרום לכוויה ולכאב.

כאשר התוצאה אינה נעימה, למשל כאב, או תחושה שלילית אנו לומדים להימנע מהפעולה שגרמה לתוצאה הזו, ואילו כאשר התוצאה מהנה אנו ניטה לחזור על הפעולה שגרמה לה. גם תהליך זה של רכישת הרגלי פעולה נעשה באופן תת-הכרתי. (זוהי, למשל, הצורה שבה מתפתחות אמונות טפלות)

אחד מהמאפיינים של תהליך למידה זה הוא המיידיות שלו. תת-ההכרה אינו מכיר את המונח סטטיסטיקה והוא אינו יודע שלא די במקרה אחד או בכמה מקרים בודדים כדי להגיע למסקנות נחרצות. הוא גם אינו מודע לכך שאירוע שקדם לתוצאה מסוימת לא בהכרח גרם לה.

מהן ההשלכות של ידע זה לגבי מסחר בשוק ההון?

ראשית, הדבר מסביר את הקושי של סוחרים לבצע את תוכנית המסחר שלהם בשלמות, למרות שהם מכירים אותה על-פה ובאמת מעוניינים להוציא אותה אל הפועל. תת-ההכרה משפיע על ביצועינו ועל תהליכי קבלת ההחלטות שלנו באופן משמעותי הרבה יותר מתהליכים הכרתיים, וכאשר ישנה סתירה ביניהם התהליכים התת-הכרתיים יגברו על-פי רוב.

בנוסף, הדבר מסביר כיצד סוחרים מסגלים הרגלים, ואפילו אמונות, שגויים. למשל, נכנסת לטרייד והוא הלך נגדך. מסיבה כלשהי החלטת לבטל את פקודת קטיעת ההפסד, ובסופו של דבר המניה שינתה כיוון והצלחת לצאת מהטרייד הזה מרווח. בתת-ההכרה שלך נוצר קשר – ביטול פקודת קטיעת ההפסד קדמה לרווח ולהנאה הכרוכה בו.

הנזק עלול להיות רחב עוד יותר מאשר לגבי נחיצות פקודת קטיעת ההפסד בתבנית המסוימת הזו או במקרה דומה בעתיד. בגלל תהליך ההכללה שמבצע המוח, "תובנה" זו עלולה לבוא לידי ביטוי בכל סוגי הטריידים, ולא רק בתבנית המסוימת הזו. תהליך הכללה רחב עוד יותר עלול לגרום לכך שלא תעמוד בתוכנית המסחר שלך גם בכל הקשור לעמידה ביעדי רווח, בגודל הפוזיציה וכדומה. אם לא תנקוט בצעדים מנטאליים דרסטיים עלולות להתפתח "תובנות", "למידה" או "אמונות" הרסניות לחשבון המסחר שלך.

כמובן שהדרך הנכונה לגבש תכנית מסחר, לשנות אותה, לרכוש אמונות וכדומה היא להתבסס על דגימה רחבה של מקרים ובדיקות סטטיסטיות, ולא להסתמך על תהליכי הלמידה האוטומטיים. תהליכים אלה משרתים אותנו היטב במצבי חיים שונים (כמו ללמוד להיזהר מדברים חמים), אך הם עלולים להיות הרסניים לסוחר בשוק ההון.

לסיום, אני מזמין אותך לבחון את כל אותן "אמונות" ו- "ידיעות" המנחות אותך בתהליך המסחר. יתכן שתגלה שחלקן מבוססות על תהליכי למידה או רכישת אמונות שגויים מהסוג שתואר במאמר זה.

תגובה 1:

  1. הי שי
    רק אתמול קטעתי שני טרידים בכניסה.טכנית הם היו בדיוק מה שאני מחפש, אך בניתוח שאחרי כל מה שאני יכול להגיד הוא שהסיבה העיקרית הייתה התת מודע. איפה שהוא בחלק מהתאים האפורים נאמר לי "השוק לא ביצע ריברסל" אז למה להישאר בטריד " אולי הוא יעבוד" כבר לא מתאים לי.
    תודה
    גדעון

    השבמחק