כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שלישי, 9 במרץ 2010

איך צוברים ביטחון להצלחה במסחר?

בעקבות פוסט שפרסמתי לפני ימים אחדים "התבנית המנצחת", התעורר בקפה דה מרקר דיון מעניין עם סוחר ותיק ומצליח. בדיון עלתה השאלה כיצד צוברים את הביטחון הנדרש כדי להצליח במסחר?

הצלחה במסחר תגרום להעלאת הביטחון העצמי, אך האם ניתן להגביר אותו עוד לפני שההצלחה הגיע? האם יש לנו כאן בעיה קלאסית מסוג הביצה והתרנגולת?

ראשית, חשוב להבין שביטחון מופרז יגרום נזק לסוחר. אם נפרט כמה מגורמי הנזק העיקריים:

  1. אי הקפדה על איכות הטריידים אליהם נכנסים.
  2. כניסה לטריידים בכמויות גדולות מדיי.
  3. אי הקפדה על עמידה בסטופים וביעדי רווח.
  4. ביצוע מספר רב מדיי של טריידים.

די בכל אחד מגורמי הנזק שהוזכרו כדי לגרום להימחקותו של סוחר. הביטחון עליו אני מדבר הוא ביטחון בתכנית המסחר וביכולת (של הסוחר עצמו) להתמודד עם הדינאמיות של השוק ושל סביבת המסחר.

אז כיצד צוברים את הביטחון בתכנית המסחר וביכולת להתמודד עם סביבת המסחר הדינאמית?

  1. אופי – ישנם אנשים הנהנים באופן טבעי (מולד או כזה שנרכש בגיל צעיר) מביטחון לגבי יכולתם להצליח. יש להם דימוי עצמי גבוה, אמונה בעצמם וביכולתם, וביטחון רב. מובן שאנשים אלה מועדים להיקלע למלכודת הביטחון המופרז שהוזכרה קודם לכן.
  2. paper trade או שימוש בסימולאטור – טכניקות אלה נועדו ליצור את הביטחון בתכנית המסחר. אם הן מבוצעות כראוי, הביטחון שייווצר לאחר מספר חודשים של מסחר "על יבש" (משך הזמן המדויק שונה מאדם לאדם בהתאם לאופיו) יאפשר לרוב הסוחרים לעבור למסחר בכסף אמיתי מתוך ביטחון מלא (ומציאותי) ביעילות תכנית המסחר שלהם.
  3. מסחר בכמויות קטנות – סוחרים שאינם מעוניינים לבצע מסחר "על יבש", או שמבחינה פסיכולוגית אינם יכולים לבצע אותו באותה רמת דיוק בה היו מבצעים מסחר אמיתי, עשויים להעדיף מסחר בכמויות קטנות, עד שיצברו את הביטחון הנדרש. היתרון של שיטה זו על-פני מסחר "על יבש" היא בממד המנטאלי – הסוחר מרוויח ומפסיד כסף אמיתי, ולכן לומד להתמודד עם האתגרים הכרוכים בפאן זה של המסחר.

באופן עקרוני, הייתי ממליץ על מסחר "על יבש" כשלב ראשון בצבירת הביטחון בתכנית המסחר, ולאחר מכן מעבר למסחר בכמויות קטנות.

  1. שימוש בכלים פסיכולוגיים – לפסיכולוגיה יש כלים המאפשרים ליצור אמונות (או לבטל אמונות מגבילות), לבנות ביטחון עצמי, לשפר את הדימוי העצמי וכדומה. אני משתמש עם לקוחותיי בכלים מתחום ה- NLP והם הוכיחו את יעילותם כאשר הטכניקות ה"קונבנציונאליות" לרכישת הביטחון בשיטת המסחר או ביכולת להתמודד עם סביבת המסחר הדינאמית כשלו.

מגוון טכניקות מאפשרות לסוחר לצבור את הביטחון הנדרש, או, כפי שראינו, להוריד את רמת הביטחון אם הוא סובל מביטחון מופרז. לסוחרים שונים יש אופי שונה, והם מתמודדים עם אתגרים מנטאליים שונים, ולכן כל אחד צריך למצוא את הכלים שיהיו היעילים ביותר עבורו.

תגובה 1:

  1. הי שי
    מניסיוני הקצר, של ארבה וחצי חודשי מסחר "על הנייר" אני יכול רק להלל ולשבח את הנושא.
    לגבי ישומו הלכה למעשה בכסף אמיתי, היו לי חששות רבות האם אוכל להתנהל באותה צורה בדיוק. נכון להיום שבוע לאחר חזרתי למסחר הדברים נראים טוב.
    למשל לפני המסחר על הנייר חששתי להכנס עם יותר מ 100 מניות והיום אם הדבר תואם את תוכנית העבודה והניהול הכספי אין לי שום בעיה ללחוץ על פקודה לכניסה לפוזיציה עם 600 מניות.
    לגבי ישום מסחר על הנייר, אכן דורש יושר אישי גבוה מאוד.
    מומלץ לכל סוחר מתחיל לאחר חודשיים שלושה של "משחק"
    גדעון

    השבמחק