כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 10 בדצמבר 2016

ניתוח השווקים לקראת שבוע המסחר הקרוב

חכמת ההמונים והשווקים הפיננסיים
חכמת המונים היא הדעה הקולקטיבית של קבוצת יחידים, והיא נושא מאוד חם כיום. הטענה היא שבתנאים מסוימים חכמתו של ההמון גדולה מחכמתו של המומחה היחיד. נזכרתי בנושא זה במהלך סוף השבוע כאשר נתקלתי במספר מאמרים המדברים על כך שבורסות המניות צפויות להמשיך ולטפס...

העיתונאי האמריקאי ג'יימס סורוביצקי היה הראשון שכתב על הנושא (בספרו חכמת ההמונים משנת 2004). לטענתו ב- 91% מהמקרים ממוצע תשובותיהם של ההמונים יספק תשובה נכונה לבעיה המוצגת בפניהם, בעוד מומחים בעלי השכלה רלוונטית יצדקו רק בכ- 65% מהמקרים. דוגמה הקלאסית להמחשת חכמת ההמונים היא ניחוש משקלו של פר, כפי שעשה הישראלי ליאור צורף בהרצאתו ב- TED.

אז אם חכמת ההמונים אכן קיימת, איך תסבירו שבכל התפוצצות בועה ההמונים הם אלה שמפסידים את כל כספם, ובכל תחילת בועה הראשונים לעלות על הרכבת הם דווקא הטייקונים - המומחים בעשיית כסף?

כדי שחכמת ההמונים תוכיח את עצמה צריכים להתקיים שלושה תנאים:

  1. הטרוגניות בקרב חברי קבוצת ההמונים - זהו אכן המצב בקרב הפעילים בשווקים הפיננסיים.
  2. קיומו של מנגנון האוסף את כל מגוון הדעות בתחום מסוים מתרגם אותן לממוצע ומציג אותו באופן המאפשר קבלת החלטות - זהו בעצם מנגנון השוק המתקיים הן בבורסות המוסדרות והן בשווקי המט"ח המבוזרים.
  3. אי-תלות בין האנשים - על מנת שחכמת ההמונים תוכיח את עצמה כל יחיד צריך להיות בעל דעה עצמאית שאינה תלויה בדעתם של אחרים. כאן קבור הכלב!! לרוב הפעילים בשווקים הפיננסיים אין דעה עצמאית, או מדויק יותר להגיד "ניחוש עצמאי", לגבי העתיד לקרות בשווקים, הם שואבים את הניחוש שלהם מקריאת דעותיהם של "מומחים" - בדיוק אלה שהטענה היא שהיכולת שלהם לספק תשובה נכונה פחות טובה. 
השורה התחתונה, לדעתי ("המומחה") היא שאם כבר מתקיימת בשווקים הפיננסיים חכמת ההמונים, היא מתקיימת בכיוון ההפוך, ככל ההמון משוכנע יותר שהשוק נמצא בדרכו הבטוחה לכיוון מסוים, כך גדל הסיכוי למהלך בכיוון ההפוך. קיימות אפילו אסטרטגיות מסחר המבוססות על הרעיון הזה!

אני כדרכי, בכל אופן, מעדיף את חכמתן של אסטרטגיות המסחר הטכניות שלי...



המטבע החזק ביותר בשבוע שחלף היה ה- CAD, בעוד החלש ביותר היה ה- JPY (שמול רוב המטבעות נחלש ברציפות מזה חמישה שבועות או יותר). הזהב נחלש זה השבוע החמישי ברציפות, בעוד הכסף והנפט דשדשו. מדדי המניות בבורסה האמריקאית טיפסו השבוע ב- 3% ויותר ומשכו אחריהם את שאר מדדי המניות בעולם.

מבין הרעיונות שהוצגו בסקירה הקודמת, שני הרעיונות על ה- EUR נכנסו לפעולה מיד עם פתיחת המסחר בלילה שבין ראשון לשני - מועד מוקדם מדיי ללא-ספק עקב פרסום תוצאות משאל העם באיטליה, ושניהם כשלו.

ולשבוע הקרוב,

מבחינתי ה- JPY שנמצא במהלך היחלשות עצמתי שאינו מספק תיקונים מספקים להצטרפות למהלך ושמקטין באופן משמעותי את סיכויי ההצלחה של תבניות היפוך, נמצא כרגע מחוץ לתחום. המצב עשוי, כמובן, להשתנות בהמשך השבוע.

למרות שבסוף השבוע הנוכחי ה- EUR לא מספק אף איתות, הוא חזר, מבחינתי, להיות בר-מסחר.


USD/CHF
פין בר על רצועת הבולינג'ר העליונה. איתות כניסה לשורט יתקבל כשהמחיר ישבור את הנמוך של יום שישי.








GBP/USD
תבנית ההיפוך מבוססת רצועות בולינג'ר תושלם (איתות לשורט) כשהמחיר ישבור את הנמוך של יום חמישי (הקו האדום). כרגע מחיר קטיעת הפסד ממוקם מעל לגבוה של יום שישי (הקו השחור).







GBP/CHF
תבנית ההיפוך מבוססת רצועות בולינג'ר תושלם בשבירת הנמוך של יום רביעי (הקו האדום). כרגע מחיר קטיעת ההפסד ממוקם מעל לגבוה של יום שישי (הקו השחור).







AUD/CHF
פין בר על רצועת הבולינג'ר העליונה. האיתות לשורט יינתן כאשר המחיר ישבור את הנמוך של יום שישי.











מדדי המניות בבורסה האמריקאית
כאמור, מדדי המניות נהנו משבוע חיובי מאוד ושברו שיאי גובה היסטוריים. בתמונה, מדד ה- SPX פתח את השבוע ב- GAP UP ולא הביט לאחור.

פעם נוספת הוכח שמגמה נוטה להימשך ושהיא הכוח החזק ביותר (חזק אפילו יותר מהצפי שלי לירידות!!). לצערי אין לי תשובות לשאלות כגון היכן העליות ייבלמו (בסופו של דבר זה יקרה)? או, האם לקפוץ על העגלה?

כרגיל לשיטתי, רק איתותים המבוססים על אסטרטגיות המסחר המוכחות שלי באים בחשבון, וכרגע איני מזהה אף אחד כזה.


שבוע מסחר מוצלח לכולם!


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה