כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 16 באוגוסט 2010

אמונות והצלחה במסחר (חלק 2)

לפני שאתה קורא מאמר זה, מומלץ לקרוא את החלק הראשון.

כיצד אמונות משפיעות על הצלחתנו בשוק ההון?

מכיוון שאמונה היא הרגשת ביטחון לגבי קיומו, או אי-קיומו, של דבר כלשהו, הרי שבהכרח היא משפיעה על האופן שבו נתפוש ונפרש אירועים שקורים במציאות, על תהליכי החשיבה שלנו, על ההחלטות שנקבל בתגובה למצבים שונים או למידע שנחפש אליו ועל האופן שבו נוציא לפועל את החלטותינו.

הבה נבחן את התחומים העיקריים בהם קיימים לכל אחד מאתנו אמונות. נסו למצוא בעצמכם את האופן שבו כל אחת מהאמונות המוזכרות – אם היא אכן קיימת אצל האדם – תשפיע על אופן תפקודו ועל הצלחתו..

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי עצמנו

- אני מסוגל להצליח בכל תחום שאני לוקח ברצינות.

- יש לי תפיסה איטית.

- יש לי אופי של מהמר.

- אני יותר חכם מהאחרים.

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי מאפייני השוק

- שוק ההון הוא מקום מסוכן.

- אי אפשר להרוויח כסף לאורך זמן בבורסה.

- תנועת השוק נשלטת על-ידי הגופים המוסדיים.

- במידה רבה, תנועת השוק אקראית.

- בטווח הארוך תנועת השוק תלויה בגורמים כלכליים פונדמנטליים.

- השוק נע במחזוריות.

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי כסף

- כסף הוא דבר רע.

- רק רמאים, גנבים ונוכלים יכולים להרוויח הרבה כסף.

- השגת הרבה כסף זה הדבר הכי חשוב בחיים.

- קשה להרוויח כסף.

- קל להרוויח כסף.

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי אסטרטגיית המסחר שלי

- אסטרטגיית המסחר שלי מתאימה לכל מצב שוק.

- אסטרטגיית המסחר שלי נותנת מענה טוב לכל התפתחות שעשויה לקרות בשוק.

- אסטרטגיית המסחר שלי עדיין לא מגובשת לחלוטין.

- אסטרטגיית המסחר שלי לא יכולה להיכשל.

- אין לי אסטרטגיית מסחר.

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי מהות החיים

- הדבר הכי חשוב בחיים זה ליהנות.

- החיים קשים.

- בעולם הזה אי אפשר לסמוך על אף אחד.

  1. דוגמאות ל- אמונות לגבי הצלחה במסחר יומי (או בשוק ההון באופן כללי) –

- כל אחד יכול להצליח במסחר יומי.

- כל אדם שרוצה להצליח בשוק ההון צריך למצוא את השוק, את מסגרת הזמן ואת שיטת המסחר המתאימים לו.

- הדרך להצליח במסחר יומי היא לזהות מניות בתנועה ולתפוס עליהן "טרמפ".

- אי אפשר להצליח במסחר יומי בשוק המט"ח.

- הצלחה במסחר יומי היא 90% פסיכולוגיה ו- 10% שיטה.

- לא ניתן לצפות מראש איזה מניה תעשה מהלך גדול.

- את הרווחים הגדולים עושים על-ידי הצטרפות למגמה ושהייה אתה עד שהיא מסתיימת.

- בבורסה, הרווח הכולל נוצר מהצטברות של הרבה רווחים קטנים.

- בבורסה, הרווח הכולל נוצר מהרבה הפסדים קטנים ומעט רווחים גדולים.


אני מניח שיכולתם לראות בקלות את הקשר בין כל אחת מהאמונות לבין הצלחתו, או אי-הצלחתו, של הסוחר בשוק ההון.

חשוב לזכור, שחלק מהאמונות בהן אנו אוחזים נמצאות ברובד התת-הכרתי של מוחנו, ולכן אנו כלל לא מודעים לקיומן. למשל, אדם האוחז באמונה ש"רק נוכלים, רמאים וגנבים יכולים להרוויח הרבה כסף" רכש אותה, קרוב לוודאי, מדברים ששמע בילדותו מאנשים בעלי משמעות עבורו. כיום, ברמה המודעת, הוא כבר אינו זוכר את הדברים ששמע, ולבטח שאינו מודע לאמונה הזו, אך מכיוון שהיא קיימת בתת ההכרה שלו, ומכיוון שהוא תופש את עצמו כאדם ישר והגון, אמונה זו מונעת ממנו להצליח ולהרוויח הרבה כסף. בכל פעם שהסוחר הזה יצליח להרוויח סכומי כסף נאים, תת ההכרה שלו יגרום לו לעשות פעולות שיביאו להפסד הרווחים. לסוחר המתוסכל הדברים יראו כטעויות שיש ללמוד מהן או כצירופי מקרים אומללים, אך הצטברות צירופי המקרים האלה לאורך זמן מצביעה על כך שיש גורם משותף יסודי יותר – אותה האמונה ש"רק נוכלים, רמאים וגנבים יכולים להרוויח הרבה כסף".

לפני שנתקדם הלאה ברתימת מערכת האמונות שלנו להצלחה במסחר, אני מזמין אותך לבצע התבוננות עצמית ולרשום את האמונות שאתה אוחז בהן. קח דף ועט והחל לרשום – בלי צנזורה, בלי שיפוטיות ובלי לנסות לראות את הקשר בין הדברים לchi הצלחה במסחר – משפטים כגון:

"אני מאמין ש..."

"מניסיוני..."

ככל שתצליח לרשום יותר משפטים כאלה (שהם למעשה אמונות בהן אתה אוחז) כך טוב יותר. לאחר מספר ימים של עבודה, אתה אמור להגיע לעשרות רבות – יותר ממאה – אמונות. כמובן שבעזרת תרגיל זה תתקשה לחשוף אמונות הטמונות עמוק בתת-ההכרה שלך, אך אם תתייחס אליו ברצינות, תצליח לחשוף חלק ניכר משאר האמונות שלך.

3 תגובות:

  1. מה שאתה אומר הוא שלעשות כסף בבורסה זה מאוד תלוי באופי של הבן אדם, זה נכון. האמונות שלנו לגבי כסף קובעות עד כמה נרוויח כסף. אולי תפרסם פוסט נוסף שבו תכתוב את האמונות החזקות והמיטיבות שאותן עלינו לאמץ לעצמנו על מנת להרוויח ולעשות כסף

    השבמחק
  2. הי שי
    תודה לחלק 2, עכשיו ממתינים לחלק השלישי.
    מחר אולי יהיה לי בוקר פנוי, אם כן אשתמש בעט ונייר :-)
    גדעון

    השבמחק
  3. מניסיוני, בקרב סוחרים מצליחים קיימות הרבה אמונות, חלקן אף עשויות לסתור זו את זו (למשל חלקם מאמינים שלא ניתן להרוויח במסחר יומי במט"ח ואחרים שכן, חלקם מאמינים שהם יכולים לצפות ברמת אמינות גבוהה את כיוון המניה / שוק ואחרים שאינם)

    מספר אמונות החיוניות להצלחה אכן יוצגו בהמשך, וכך גם סוד נוסף הקשור לאמונות שלנו ולהצלחה במסחר.

    השבמחק