כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 23 באוגוסט 2010

אמונות והצלחה במסחר (חלק 3)

כדי להפיק את המרב מהמאמר, לפני שאתה קורא חלק זה, קרא את החלקים הקודמים!


אז מה היה לנו עד כה?

הבנו (1) שאמונות הן דבר סובייקטיבי שאינו בהכרח מייצג את המציאות, גם אם הן נסמכות על ניסיון רב; (2) שלכל אחד מאיתנו יש מערכת הכוללת מאות אמונות בכל תחומי החיים; ו- (3) שאמונות אלה משפיעות על האופן שבו אנו מאבדים מידע, מקבלים החלטות ופועלים, ולכן יש להן השפעה מכרעת על הצלחתנו.

בנוסף לכך, למערכת האמונות שלנו יש תפקיד מרכזי ביצירת תפישת המציאות שלנו. ומכיוון שמלכתחילה האמונות הן עניין סובייקטיבי, הרי שאדם היכול לשלוט על מערכת האמונות שלו יכול לשלוט על תפישת המציאות שלו, או, במילים אחרות, על מידת הצלחתו.

השלב הבא ברתימת מערכת האמונות שלנו להצלחה במסחר הוא בחינת האמונות בהן אנו מחזיקים כיום. אנו מעוניינים לבחון אמונות אלה בעיקר בשני ממדים:

  1. מידת ההתאמה שלהן למציאות – למשל, אמונה המבוססת על נתונים אובייקטיביים שנצברו במשך 5 שנים, תהיה אמינה יותר מכזו המתבססת על נתונים שנצברו במשך 5 חודשים. דוגמא נוספת, עבור סוחר יומי, אמונה שנרכשה מתוך ניסיונו של סוחר יומי מצליח עדיפה על אמונה שנרכשה מניסיונו של משקיע לטווח ארוך מכיוון שהיא רלוונטית יותר לתחום עיסוקו.
  2. מידת התרומה של האמונה להצלחתנו במסחר – אמונות כדוגמת "כסף הוא דבר רע", "מסחר בבורסה הוא למעשה הימורים", או "אני לא יכול להצליח" הן אמונות הפוגעות ביכולתנו להצליח.

בחלק הקודם של המאמר הזמנתי אותך להכין רשימה של כל האמונות בהן אתה מחזיק. אם בצעת תרגיל זה ברצינות אמורות להיות רשומות לפניך עשרות רבות של אמונות. אם לא בצעת את התרגיל, עדיין לא מאוחר מדיי...

אני מזמין אותך לעבור עתה על כל אחת מהאמונות שרשמת ולבחון אותן בשני הממדים שהזכרתי. עבור כל אחת מהן שאל את עצמך?

  • מה המקור של האמונה הזו?
  • מהיכן המקור הזה שאב את האמונה?
  • מהי המומחיות שלו בתחום המסחר?
  • האם תחום המומחיות של המקור הוא התחום שבו אתה עוסק?
  • האם האמונה וכל התשובות שכתבת על השאלות הקודמות מתבססות על מידע אובייקטיבי או סובייקטיבי?
  • לגבי אמונות המתייחסות לך (תכונות, אופי, כישורים וכדומה) – האם אמונות אלה מסייעות לך להצליח במסחר או לא? נמק!

בחן ביסודיות כל אחת מהאמונות בהן אתה מחזיק, התבונן בפנים השונות שלהן, התלבט עם עצמך, ענה בכתב ובהרחבה ככל הניתן על כל אחת מהשאלות, אם אינך בטוח לגבי התשובה או שהתשובה אינה חד משמעית התייחס לכך בתשובתך.

משימה זו תערער את עוצמתן של כמה מהאמונות בהן אתה מחזיק, תיתן משנה תוקף לאמונות אחרות ותציג כמה מהאמונות שלך לגבי עצמך שעלולות להיות בין הגורמים המעכבים את הצלחתך. זכור שככל שתמצא את המשימה הזו קשה יותר לביצוע, כך הערך שלה עבורך יהיה גדול יותר!

5 תגובות:

  1. שוב הי
    קמת פורה הבוקר! אני מקווה שגם כך היה לך במסחר.
    אמונה אחת שאני שוקד עליה בעזרת גארותיו של אלכס...
    במסחר יומי לא צריך להיות מושלמים ב 100%(אמונה שהייתה קיימת) - במסחר יומי צריך להרווויח כסף (אמונה מחודשת לקו המחשבה.
    שוב תודה
    גדעון

    השבמחק
  2. גדעון,

    זה לא שאני קמתי פורה, זה שהשוק מדשדש...

    לגבי האמונה שציינת, אכן, כדי להרוויח במסחר לא צריך להיות מושלמים (ואפילו לא חייבים אחוזי הצלחה גבוהים...). יחד עם זאת, קח בחשבון שרווחים הם תוצאה של עשיית הפעולות הנכונות בהתמדה, הם לא אמונה!

    השבמחק
  3. שי
    לגבי פעולות נכונות בהתמדה, אין ספק.
    מצד שני אני לומד שמנטאלית, פעם אחרי פעם לצאת בכניסה אחרי שמניה עבדה לטובתך אך לא הגיע ליעד, מהווה בעיה.
    אולי לא חישבתי את היעד נכון? אולי יש דברים מאחורי הקלעים שאני לא יודע?
    כוונתי היא שאם מניה מתקרבת מאוד ליעד, אך לא נוגעת בו ומסמלת עצירה בתנועה, חייבים להכניס כסף לחשבון.
    גדעון

    השבמחק
  4. גדעון, מה שכתבת מהווה אמונה: "אני מאמין שאם מניה מתקרבת מאוד ליעד, אך לא נוגעת בו ומסמלת עצירה בתנועה, חייבים להכניס כסף לחשבון."

    כדאי שתבחן אמונה זו ביחד עם האחרות... (אני יכול להגיד לך שישנם כאלה שיחלקו על האמונה הזו.)

    שים לב שהאמונה הזו קשורה לאמונות אחרות שהזכרת: "אני מאמין שלפעמים אני טועה בחישובי היעד", ו- "אני מאמין שיש דברים מאחורי הקלעים שאני לא יודע." כדאי לבחון גם אמונות אלה.

    בהצלחה

    השבמחק
  5. הי שי
    בזכותך ישנן הרבה אמונות הדורשות בדיקה אצלי ובטח אצל אחרים.
    גדעון

    השבמחק