כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 23 באפריל 2011

"עיגול פינות" בדרך להצלחה במסחר

סוחרים רבים מתחילים, בצדק, את דרכם במסחר בתכנת demo או ב"מסחר על הנייר", מתקדמים למסחר בסכומי כסף קטנים, ומתכננים להגדיל את חשבון המסחר ואת הסכומים עליהם יסחרו עם ההצלחה... לדעתי מסלול כזה בהחלט הגיוני עבור סוחר פרטי, בתנאי שהוא נעשה כראוי.

לא פעם סוחרים בשלב ה- demo, ה"מסחר על הנייר" או כאלה הסוחרים בסכומים קטנים "מעגלים פינות". שני התחומים העיקריים בהם הם "מרמים" הם:

  1. הרגלי עבודה – הקפדה לסחור כל יום מתחילת יום המסחר ועד סיומו, היעדר הכנה מספקת ליום המסחר, השארת פוזיציות פתוחות, כניסה לטריידים שלא לפי תכנית המסחר וכדומה.
  2. מימוש אסטרטגיית המסחר – אי עמידה בסטופים, מימוש שלא ביעדי הרווח, מיצוע כלפי מטה וכדומה.

בכל סוגי "עיגולי הפינות" הסוחר מתרץ לעצמו ש- "כאשר אסחר בכסף אמיתי / בסכומים גדולים איישם הרגלי עבודה תקינים ואפעל בדיוק לפי האסטרטגיה שלי." זו הטעיה עצמית! הרגלים שאתה מסגל לעצמך כשאתה סוחר בכסף קטן או על תוכנת ה- demo ילוו אותך גם כשתסחור בכסף גדול.

כפי שפרמדיק מתאמן לבצע החייאה והנשמה באופן נכון על בובה, ולא משלה את עצמו שברגע האמת ידע לעשות זאת נכון אם לא יתאמן כראוי, ובדיוק כפי שמוסיקאים וספורטאי צמרת מתאמנים שוב ושוב על ביצועיהם כדי שברגע האמת (בקונצרט או בתחרות) הביצוע שלהם יהיה איכותי ויוצא לפועל "על אוטומט", כך עליך לאמן את עצמך – החל מהרגע הראשון, לפעול בצורה נכונה.

הדרך היחידה בה תוכל לפעול בתנאי הלחץ של המסחר בצורה מהירה ונכונה היא אם הדברים יעשו באופן אוטומטי -בלי צורך לבצע חשיבה הכרתית. הנתיבים הנוירולוגיים האחראים על כך, והקשורים לקבלת החלטות ופעולות הקשורות למסחר מתחילים להתפתח בתחילת הדרך ונצרבים עם כל החלטה וכל פעולה נוספת שאתה מבצע והם ילוו אותך גם כאשר תגדיל את סכומי הכסף עליהם אתה סוחר!

זו תמימות (שתעלה לך הרבה מאוד כסף) לחשוב שתוכל על-ידי כוח רצון והפעלת הרציונאל שלך בלבד לשנות פאזה מגישה של "עיגול פינות" לגישה מקצוענית כלפי המסחר. כאשר מוחך יתרגל לפעול בצורה מסוימת יהיה מאוד קשה לשנות את ההרגלים האלה.

תהליך הלמידה וההתפתחות של סוחר חדש צריך לכלול מספר שלבים של "עליית מדרגה" מבחינת הסיכונים הכספיים שהוא לוקח על עצמו, אך מבחינת הרגלי הפעולה ותהליך המסחר אתה חייב לפעול באופן מקצועני ונכון החל מהרגע הראשון. זה תנאי הכרחי לכך שכאשר תעלה ל"ליגה של הגדולים" תצליח לפעול כראוי.

9 תגובות:

  1. הי שי,
    כתבת "הדרך היחידה בה תוכל לפעול בתנאי הלחץ של המסחר בצורה מהירה ונכונה היא אם הדברים יעשו באופן אוטומטי"

    איך זה מסתדר לדעתך עם הפעלת שיקול דעת?

    השבמחק
  2. אמנון, כאשר החלטה צריכה להתקבל בתוך שבריר שניה אין מקום ל"שיקול דעת". מחקרים פסיכולוגיים הוכיחו שבמצבים בהם צריך לקבל החלטות במהירות בזק אצל המצטיינים תהליך קבלת ההחלטה לא עובר עיבוד הכרתי אלא נעשה על אוטומט - באופן אינסטינקטיבי. ברגע ש"שיקול דעת" נכנס לפעולה בהכרח משך הזמן הנדרש לקבלת ההחלטה מתארך.

    כמובן שיש מקום לשיקול דעת כאשר אתה בונה את האסטרטגיה שלך, מתכונן ליום המסחר, ומתכנן את הטרייד מראש...

    השבמחק
  3. שי,
    מצויין.
    אחד הדברים המרכזיים המבדילים סוחרים מרוויחים משאר 97% הסוחרים.
    "מחר יהיה יותר טוב". מחר יגיע ... מחר.
    ההווה נמצא עכשיו. סוחר חייב תרגל את האסטרטגייה שלו במדוייק בדמו כמו במציאות... עכשיו.
    אימון מביא לשלמות ביצוע (לא שלמות תוצאות).

    חג שמח

    השבמחק
  4. אנונימי4/24/2011

    תן בבקשה דוגמא להחלטה שיש לבצעה במהירות אוטומטית.

    השבמחק
  5. עדי - תודה.

    אנונימי - דוגמאות ספציפיות תלויות בשיטת המסחר שלך.

    דוגמא קלאסית: אתה ממתין לפריצה / שבירה וברגע שהיא קורת אתה צריך להחליט בשבריר שנייה האם מדובר בפריצה אמיתית או פריצת שווא. טעות בהערכה או היסוס יביאו שניהם לאיבוד הזדמנויות ולהפסדים...

    השבמחק
  6. לא הבנתי את הדוגמא משום שפריצה פרושו פריצת רמת מחיר מסוימת,נניח מעל 10 ,כשהמניה ב10.01 זה אות הכניסה כאן כבר לא מתלבטים.אולי בהמשך אפשר להתלבט אם הפריצה לא הצליחה ונניח נר הפריצה סגר מתחת לטריגר,אבל זה ממש לא אוטומטי.

    השבמחק
  7. שימרית, כמה פעמים ראית פריצה שלאחר כמה שניות התבררה כמלכודת?

    סוחרים מנוסים רבים לא מסתפקים בפריצה עצמה כדי להיכנס לטרייד, אלא מחפשים חיזוק להחלטה מהמחירים שהם רואים ב- level2.

    אבל זו היתה רק דוגמא אחת. גם כשאת ממתינה לפריצה ומפחדת לפספס אותה, ורואה את הקונים / מוכרים מתחילים להיגמר ומצד שני מפחדת להיכנס לפני שהפריצה קורת בפועל... תצטרכי לפעול באופן אוטומטי - העיניים יביטו ב- level2 וברגע מסוים תגיע מתת המודע פקודה ליד ללחוץ על העכבר. לא יתבצע שום ניתוח הכרתי בתהליך הזה...

    השבמחק
  8. שי שלום,
    בהמשך לדבריו של אמנון, מה דעתך בנוגע לשימוש בסטופ עוקב - trailing stop?
    האם לא עדיף לשים פרופיט קצת יותר רחוק (מאשר קצת יותר קרוב) ובנוסף לשים סקופ עוקב כך שבמקרה שלא שינוי, לפחות תצא עם הרווח הראשוני שצברת?
    בנוסף, אתה לא חושב שכדאי להפעיל שיקול דעת במהלך הטרייד עצמו להתאים את הפרופיט להתפתחויות?

    תודה.

    השבמחק
  9. אביב, לא הבנתי את השאלות שלך...

    בסופו של דבר הכל זה שאלה של אסטרטגיית המסחר שלך. ל- trailing stop, כמו לכל דרך אחרת של מימוש רווחים, יש את היתרונות והחסרונות שלו...

    לידע רווח רחוקים יותר או פחות יש את היתרונות והחסרונות שלהם...

    כל אחד צריך לבדוק מה עובד הכי טוב עבורו ולפעול בהתאם.

    השבמחק