כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שלישי, 19 באפריל 2011

הממד המנטאלי של הגדלת כמויות המסחר

באופן טבעי כאשר סוחר מרגיש שיפור בביצועיו הוא שואף להגדיל את רווחיו, ואחת הדרכים לעשות זאת היא הגדלת הכמויות בהן הוא סוחר – הכפלת הכמות משמעותה גם הכפלת הרווח (או ההפסד)...

מבחינה טכנית, בנוסף להגדלת סכומי הרווח או ההפסד הנובעים מהגדלת הכמויות, יש לקחת בחשבון גם את מגבלות ה- buying power ואת מגבלות ה- margin כתלות בסוג נייר הערך בו סוחרים, ואת הנזק הכלכלי המצטבר שעלול להיגרם במקרה של רצף הפסדים. בהנחה שכל הצדדים הטכניים נבחנו כראוי, הסוחר ירוויח יותר בזכות הגדלת כמויות המסחר רק בתנאי שישכיל להמשיך לפעול בדיוק באותה צורה שהביאה לו את ההצלחה עד כה. וכאן נכנס למשוואה הנושא המנטאלי.


אתגר מנטאלי – רווחים

האתגר המנטאלי הראשון עמו על סוחר המגדיל את הכמויות בהן הוא סוחר להתמודד הוא רווחים. הכפלת הכמות משמעותה שהרווחים בטריידים מוצלחים נצברים במהירות גבוהה פי שניים ולסכומים גבוהים פי שניים! הקושי להמתין בסבלנות ליעד הרווח, המצוקה שחשים כשהמניה מתקנת נגדך ונוגסת ברווחים שנצברו, והעצבנות ברגעי דשדוש קשים כפליים כשסוחרים בכמות כפולה! על הסוחר לוודא שביכולתו להמשיך להוציא לפועל את תכנית המסחר שלו באותה רמת נאמנות גם בכמות המוגדלת בה ברצונו לסחור.

אתגר מנטאלי – הפסדים

אתגר מנטאלי שרבים מתעלמים ממנו כשחושבים על הגדלת כמויות המסחר הוא התמודדות עם הפסד. כאשר אנו סוחרים בכמות קטנה יחסית קל לנו יותר מבחינה מנטאלית לחתוך את ההפסד במחיר שנקבע מראש, מכיוון שהכאב שנגרם עקב כך קטן יחסית. ככל שסכום הכסף שמפסידים בטרייד כושל גבוה יותר, כך הכאב הפסיכולוגי שנגרם מקטיעת ההפסד יהיה גבוה יותר, ויש סוחרים שימצאו את עצמם מתקשים ללחוץ על העכבר ברגע האמת.

אתגר מנטאלי – פרספקטיבה

כאשר סוחר נמצא בתחילת דרכו והרווחים וההפסדים שלו קטנים יחסית, המסחר תופש בחייו מקום מסוים, גם בהקשר של מקור פרנסה. בדרך כלל פרנסת משפחתו לא מתבססת על מסחר, אלא על עבודה אחרת. כאשר סכומי הרווח המושגים בטריידים מוצלחים גדלים, ובעיקר אם מושג רצף של טריידים מוצלחים, נקודת המבט מתעוותת ומקור הפרנסה המסורתי עשוי להיראות חסר חשיבות ואף מיותר. כמובן שתפישה זו עלולה להשתנות כאשר יגיע רצף ההפסדים הבלתי נמנע...

צמיחה מנטאלית – היכולת להכיל שפע

במסחר בשוק ההון משמעות ההצלחה היא רווחים כספיים מעבר לכל דמיון. כדי לאפשר להצלחה זו להתממש יש צורך, מעבר לאסטרטגיית מסחר מנצחת ומשמעת ברזל, גם ביכולת להכיל מבחינה מנטאלית את השפע הכלכלי שיגיע עם ההצלחה. רבים וטובים – בכל תחומי החיים – חווים חוסר יציבות ברמת ההצלחה שלהם, לא בגלל המחזוריות בשווקים אלא עקב חוסר יכולתם להכיל את ההצלחה והשפע דבר שגורם להם, באופן תת-מודע, לאחר תקופה של הצלחה ורווחים להתדרדר בביצועיהם, רק כדי לשוב ולהצליח וחוזר חלילה.

המטרה של סוחרים ומשקיעים רבים היא להגיע למצב בו יוכלו להתפרנס ממסחר בלבד, והגדלת כמויות המסחר היא תנאי הכרחי בדרך להשגת המטרה. הכנסתך כסוחר או כמשקיע תצמח רק ככול שאתה כאדם תצמח, ומעבר ללימוד אסטרטגיית מסחר יעילה ורכישת הרגלי עבודה נכונים, עיקר הצמיחה חייבת להתבטא בממד המנטאלי. עליך לוודא שיכולתך המנטאלית להתמודד עם ההשלכות הנובעות ממסחר בכמות מוגדלת – הן ברווחים והן בהפסדים מתפתחת ביחד עם הכמויות בהן אתה סוחר.

6 תגובות:

  1. שי,

    תודה על המאמר.
    איכשהו אתה תמיד מצליח לתת מעטפת כל כך נכונה, בצורת מאמרים, לכל המחשבות שמלוות אותנו הסוחרים מידי יום.

    אני אכניס לינק של המאמר בבלוג שלי כדי שאוכל לגשת אליו ולקרוא אותו שוב ושוב. אני מקווה שלא תתנגד....

    אלכס

    השבמחק
  2. הי שי
    בול בזמן ותודה על כך. לפני כחודש הגדלתי את החשבון איתו אני עובד ב paper trade. הסיכון מהחשבון נשאר כמובן זהה 2%.
    כפי שאתה יודע , הרי אם לא הייתי יודע לא היית מציין זאת במאמר, נתקלתי כבר בחלק מהדברים ואני מנסה ללמוד איך להתמודד אם זה.

    השבמחק
  3. גדעון מה המטרה להגדיל את החשבון ב-papertrade ולא לעבור לחשבון אמיתי עם כמות קטנה?

    אהבתי את המאמר שי

    השבמחק
  4. תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק