כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שישי, 15 באוקטובר 2010

חוק פארטו והצלחה במסחר

קובץ:Vilfredo Pareto.jpgחוק פארטו (המוכר גם כחוק 80/20) קובע ש- 80% מהעושר נמצא בידי 20% מהאנשים. בהרחבה לעולם העסקים החוק קובע ש- 20% מהלקוחות של פירמה מייצרים 80% מההכנסות שלה, ש- 20% מאנשי המכירות של פרימה אחראים על 80% מהכנסותיה, ש- 20% מהמוצרים שהיא מייצרת יוצרים 80% מההכנסות וכך הלאה.

גם במסחר בשוק ההון, למרות שמאפייניו שונים מעולם העסקים הקונבנציונאלי, חלק קטן מאוד מהטריירים אחראים לרוב הרווח. למשל, באסטרטגיית הסווינג שאני מיישם, 20% מהטריידים אחראים לרווח הגדול כמעט פי שלוש מהרווח הכולל, ו- 20% מהטריירים (אלה הפחות מוצלחים) גרמו להפסד הגבוה כמעט פי שניים מהרווח הכולל של האסטרטגיה.

באופן דומה, רוב אסטרטגיות המסחר הרווחיות מתבססות על כך שאחוז קטן מהטריירים יהיו אחראים לרוב המוחלט של הרווחים.

מהם הלקחים שאנו יכולים להפיק מההבנה שחוק פארטו, לפחות מבחינת מהותו, תקף גם למסחר בשוק ההון?

  1. תן לרווחים לרוץ – אם סוחר מממש בטרם עת טריידים מרוויחים, הוא גורם לכך שאותם 20% מהטריירים שהיו אמורים להפיק את עיקר רווחיו ייצרו רווחים קטנים מדיי. פרופסור מנדלברוט, מתמטיקאי גאון מפתח תורת הפרקטלים מצא, שככול שמניה (או כל נייר ערך אחר) מבצעת מהלך משמעותי יותר, כך הסיכוי שהמהלך יימשך גדל. לכן כאשר סוחר סוגר טרייד שביצע מהלך משמעותי ללא סיבה טכנית מוצקה אלא בגלל החשש לאבד את רווחיו (או את חלקם) הוא מקטין את תוחלת הרווח שלו.
  2. קח כל טרייד התואם את האסטרטגיה שלך – ויתור על חלק מהטריירים (למשל עקב ימי חופש, מגבלות חשבון המסחר או חששות למיניהם) עלול לגרום לכך שתפסיד חלק מאותם 20% מהטריירים שהיו אמורים לספק את עיקר הרווח לחשבון המסחר שלך. משמעות תובנה זו היא שהאסטרטגיה שלך אמורה לאפשר לך לקחת את מירב הטריידים המתאימים, כולל צורך בהקצאת משאבים הולמת.
  3. אם ברצונך לשפר את ביצועיך התמקד ב- 20% מהטריירים המרווחיים ביותר – חברות המעוניינות להרוויח יותר מנתחות את 20% מהלקוחות שלהן – אלה הרווחיים ביותר, בונות פרופיל שלהם וכך הן יודעות איזה סוג של לקוחות הן רוצות לגייס. הן גם מנתחות את הלקוחות שגורמים למרב הבעיות ולהוצאות הגבוהות מההכנסות, מאפיינות אותם, ויודעות מאיזה סוגי לקוחות להימנע. אם ברצונך לשפר את ביצועי המסחר שלך פעל באופן דומה ותדע באיזה סוגי טריידים כדאי לך להתמקד, ומאיזה עדיף להימנע.

חוק פארטו מוכר מאז תחילת המאה ה- 20, והתובנות הנובעות ממנו תקפות עד היום. הוא סייע לאין-ספור עסקים לשפר את ביצועיהם, ואין סיבה שחוכמתו לא תסייע גם לך לשפר את ביצועי המסחר שלך.

3 תגובות:

  1. מעניין , כמו תמיד....

    השבמחק
  2. שי
    מאד מעניין כרגיל
    רציתי להציע לך להרחיב את הכלל
    הכלל נכון גם לגבי מפסידים - יהיו 20% טריידים מפסידים שיפגעו קשה ברווח ( או ימחקו את החשבון)
    כדאי להשקיע במניעתם זה יכול לעזור הרבה לרווח.
    הכלל נכון גם לגבי הפעולות שלנו - יש הרבה אינדיקטורים, ומידע שניתן להשתמש בו.
    חלקו תורם יותר עדיף להסתפק ב 20% שתורם 80% למסחר ונרוויח פחות רעש בזמן המסחר ופחות סכויים לטעות
    עוד רעיון יותר מ 90% מהסוחרים מפסידים - עדיף לעבור לקבוצת המרוויחים (:
    עמי

    השבמחק
  3. הי שי
    קצת באיחור, אני עסוק במלחמות הפחד שלי.
    אני בהחלט רואה את החיבור בין חוק פארטו והצלחה במסחר.
    תודה
    גדעון

    השבמחק