כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום רביעי, 6 באוקטובר 2010

בדיקת אסטרטגיית מסחר "על הנייר" (חלק שני)

כדי להתמודד עם המגבלות של בדיקת אסטרטגיית מסחר בתוכנת דמו או "על הנייר", אני מציע ארבעה כיווני מחשבה / בדיקה:


האם אסטרטגיית המסחר תואמת את מערכת האמונות שלך לגבי השוק?

כמו כל פעילות עסקית או כלכלית המתבצעת בתנאי חוסר ודאות, גם אסטרטגיית המסחר מתבססת, בסופו של דבר, על מערכת אמונות לגבי מאפייני השוק. האם אתה מאמין שכיוון השוק למעלה או למטה? האם אתה מאמין בהשקעה לטווח ארוך או ב- daytrading? האם אתה מאמין שגלי אליוט מספקים תחזית אמינה לגבי התנועה העתידית או לא? האם אתה מאמין שה"מוסדיים" הם אלה שמניעים את השוק או שכוחות אחרים? וכדומה.

אסטרטגיית המסחר חייבת להתאים למערכת האמונות שלך משתי סיבות: (1) זהו הרציונאל היחיד שיכול לעמוד בבסיס האסטרטגייה, ו- (2) יקשה עליך מאוד ליישם את האסטרטגיה בהצלחה אם היא לא תתאים למערכת האמונות שלך. ( פוסט בנושא אמונות והצלחה במסחר)


האם אסטרטגיית המסחר תואמת את האופי שלך וסגנון החיים שלך?

חוסר התאמה בין אסטרטגיית המסחר – תהיה מוצלחת ככל שתהיה – לבין האופי שלך וסגנון החיים שלך ימנעו ממך להצליח. סוחר חייב למצוא את האסטרטגיה המתאימה לאופיו ולסגנון החיים שלו. למשל, סוחר החי בארץ ויש לו ילדים קטנים הדורשים את תשומת לבו בשעות אחרי הצהריים יתקשה לסחור באופן עקבי במשך שעות רבות בבורסה האמריקאית. כדאי לו לשקול לסחור בבורסה הישראלית, אירופאית, או בשוק המט"ח. יתכן שאדם כזה צריך לשקול אסטרטגיית מסחר של "אחרי שעות הבורסה" או כזו המתאימה למסחר בשעות המאוחרות של המסחר.


בדיקת רגישות של אסטרטגיית המסחר.

מכיוון שממצאי בדיקת העבר של האסטרטגיה אינם מספקים ודאות גבוהה מספיק לגבי העתיד, רצוי לבצע ניתוחי רגישות לממצאים, כלומר, לבצע כל פעם שינוי בפרמטר אחד ולבחון כיצד השינוי הזה משפיע על התוצאות השנתיות. למשל, כיצד ייראה הרווח השנתי אם 10% מהטריידים הרווחיים ביותר לא היו מתבצעים? כיצד יושפע הרווח אם בכל טרייד תהיה גלישה של 2 סנט נגדך בעת הכניסה לטרייד ובעת היציאה? אולי כדאי לדגום באופן אקראי 50% מהטריירים ולראות מה היו התוצאות השנתיות. ניתן לבצע בדיקה כזו הרבה פעמים ולראות מה תהיה השונות בין המדגמים השונים.

בדיקות הרגישות מראות את התוצאות שהיתה מייצרת האסטרטגיה במצבים שונים. יתכן שחלק מהמצבים היו מניבים הפסד. אין משמעות הדבר פסילה אוטומטית של האסטרטגיה, אלא הגדלת המודעות שלך למצבים אפשריים שונים, ואולי בחינה נוספת וליטוש נוסף שלה.


כיצד אסטרטגיית המסחר עומדת בתסריטים עתידיים קיצוניים שונים?

תסריטים עתידיים קיצוניים קורים, כפי שהצביעו לא מעט חוקרים, בתדירות גבוהה בהרבה ממה שנהוג לחשוב. יותר מזה, העתיד צופן בחובו אירועים הנמצאים מחוץ לטווח החשיבה שלנו (קריאה מומלצת בשפה העברית בתחום זה היא "תעתועי האקראיות" ו- "ברבור שחור" של ניסים טאלב).

לא מעט אסטרטגיות מסחר הוכיחו את יעילותן במצבי שוק "נורמאליים" אך הביאו לפשיטת רגל מהירה וכואבת במצבי קיצון. אני מניח שאתה לא רוצה להצטרף לסטטיסטיקה הזו... אולי בכל זאת כדאי לבחון כיצד האסטרטגיה שלך תתמודד עם אירוע קיצוני וחד פעמי כלשהו שיגרום לגאפ דאון של 10%? או אם מסיבה כלשהי תהיה הפסקת מסחר למשך שלושה ימים?

"ביצועי העבר אינם ערובה לביצועי העתיד", אך התבוננות מפוקחת הבוחנת את אסטרטגיית המסחר ממספר נקודות מבט תשפר את סיכויי ההצלחה לטווח הארוך, וזאת, כמובן, בנוסף לבדיקת האסטרטגיה בתוכנת דמו.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה