כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום חמישי, 22 בדצמבר 2011

ניהול יומן מסחר


לפני ימים אחדים התפתח בפורום בו אני חבר דיון בנושא החשיבות של ניהול יומן מסחר, האם ניהולו נדרש גם לסוחר ותיק, וכדומה. בגלל חשיבות הנושא להצלחה במסחר, מצאתי לנכון לפרט את דעתי.

מהו בעצם יומן מסחר?
יומן המסחר הוא ריכוז מסודר ושיטתי של כל הטריידים שבוצעו על-ידי הסוחר. יש המנהלים יומן מסחר במחברת באופן ידני, יש המעדיפים רישום הנתונים בגיליון אלקטרוני (,excel למשל) ויש הנעזרים בתוכנות ייעודיות המבצעות באופן אוטומטי רישום של העסקאות שבוצעו והפקודות שהסוחר הכניס לפלטפורמת המסחר.

מה המטרה של ניהול יומן מסחר?
המטרה המוצהרת של יומן מסחר היא לרכז את כל הטריידים שבוצעו על-ידי הסוחר כדי לאפשר ניתוח והפקת לקחים. הבה נפרוט את המטרה הכללית הזו למטרות משנה מוגדרות יותר:
  1. הפקת מידע סטטיסטי לגבי הטריידים בוצעו על-ידי הסוחר כדי לזהות (באופן סטטיסטי) תבניות, אינדיקאטורים, תזמון, מועדים וגורמים נוספים המגדילים או מקטינים את אחוזי ההצלחה ותוחלת הרווח.
  2. הפקת מידע איכותני מניתוח הגרפים של הטריידים. למידע איכותני אין תוקף סטטיסטי, ולכן בדרך כלל הוא אינו מספיק כדי לבצע שינויים באסטרטגיית המסחר, אבל הוא כן עשוי לספק רעיונות שלאחר מחקר מקיף יותר ישפרו את תוצאות המסחר.
  3. זיהוי תבניות מנטאליות / פסיכולוגיות בעייתיות אצל הסוחר.
  4. רכישת ביטחון ביכולתה של אסטרטגיית המסחר להיות רווחית בעקביות ולאורך זמן.

מכיוון שאסטרטגיית המסחר שלי מובנית לחלוטין (למרות שלא תמיד אני נכנס לכל הטריגרים שהיא מייצרת), אצלי באופן אישי יומן המסחר מספק מטרה נוספת:
  1. הפקת מידע סטטיסטי על ביצועי אסטרטגיית המסחר המלאה ומרכיביה.

מובן שכדי למלא את המטרות שהוזכרו לעיל, יש צורך למלא ביומן המסחר את המידע הרלוונטי בעקביות ובדיוק.

האם יש מקבילות בתחומים אחרים לניהול יומן מסחר?
רוב קבוצות הספורט המקצועניות מתכוננות למשחקיהן באמצעות צפייה וניתוח קטעי וידאו של משחקי הקבוצה היריבה (אצלנו, היריב = השוק). רובן גם אוספות מגוון רחב של נתונים סטטיסטיים על שחקניהן כדי לזהות את נקודות החוזק, החולשה והמקומות הדורשים שיפור בביצועיהם. 

דוגמה שאולי מתאימה יותר לתחום המסחר היומי היא משחק השחמט. שחקני שחמט – החל מחובבים ועד לאלוף העולם – רושמים את כל מסעי המשחקים שלהם ומנתחים אותם לאחר מעשה. ברמות החובבים הניתוח נעשה, בדרך כלל, בעזרת מאמן שמלבד זיהוי מהלכים שגויים והדגמת המהלכים הטובים יותר נעזר ברישום המשחק כדי לזהות תבניות חשיבה ואתגרים פסיכולוגיים, וכך מסייע לחניכו להשתפר.
שחקנים ברמות הגבוהות בדרך כלל אינם סובלים עוד מאתגרים פסיכולוגיים או מנטאליים ועל פי רוב הם מנתחים את המשחקים באמצעות מחשב כדי לזהות טעויות שביצעו ומהלכים טובים יותר.

האם ניהול יומן מסחר חיוני לסוחר ותיק?
ממרה נפוצה בתחום הניהול היא ש- "מה שלא ניתן למדוד, לא ניתן לשפר." יומן מסחר שבו נרשמים בעקביות כל הנתונים הרלוונטיים לאסטרטגיית המסחר שלך ולמטרות הספציפיות שברצונך להשיג הוא הדרך היעילה ביותר "למדוד" את המסחר שלך. לכן, בלי קשר לוותק שלך ולרמת הביצועים הנוכחית שלך, אם ברצונך להמשיך ולהשתפר, כנראה שלא ניתן לוותר על ניהול יומן מסחר.

ואם אני מרוצה מהמצב הקיים ואיני רוצה להשתפר עוד?
מעבר ליכולת להשתפר, ניהול יומן מסחר מאפשר לסוחר לזהות במהירות יחסית התדרדרות בתוצאות המסחר. התדרדרות כזו עשויה לנבוע ממספר סיבות, וזיהוי מהיר של הסיבה הנכונה עשוי לחסוך הרבה כסף ועוגמת נפש. כמה מהסיבות הנפוצות להתדרדרות בתוצאות הן:
  1. שינוי יסודי יחסית באופי השווקים (באופן המשפיע על תוצאות האסטרטגיה שלך).
  2. שינוי עונתי באופי השווקים.
  3. ירידה ברמת המשמעת או בעיה פסיכולוגית / מנטאלית שהתפתחה אצל הסוחר.


העולם אינו עומד מלכת, ומי שלא צועד קדימה – נע אחורה. לדעתי ניהול יומן מסחר המותאם לצרכיך וניתוחו באופן שוטף ומדויק הם לא רק הבסיס לשיפור ולהתקדמות, אלא גם – לטווח הארוך – תנאי הכרחי להישרדותו של הסוחר, מצליח ככל שיהיה.

3 תגובות:

  1. מצויין. בהיר.
    בדיוק מה שרציתי לומר

    השבמחק
  2. יפה רשמת, אחלה כלל אצבע.
    אהבתי את השימוש במודל השיפור המתמיד, ככה הגדירו בזמנו.
    יש הרבה אנשים בימינו ששוכחים לחזור לבסיס, לדברים שעובדים
    כי הם נוטים לסבך ולהסתבך, חבל.

    השבמחק