כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 22 בינואר 2018

סיכום תוצאות האסטרטגיות בשנת 2017

שלום,

חודש ינואר הוא הזמן שבו אני מבצע סיכומים של תוצאות המסחר שלי בשנה שחלפה. בסופו של דבר ניתוח תוצאות המסחר היא הדרך היעילה ביותר להמשיך ולהשתפר. גם אם אתם חשים שכבר הגעתם לשיא, ואני לא מציע לחוש כך לעולם, ניתוח הביצועים יסייע לכם לוודא שאתם או אסטרטגיות המסחר שלכם לא סוטים מהנתיב.

לא פחות חשוב מניתוח תוצאות המסחר בפועל, הוא ניתוח התוצאות של אסטרטגיות המסחר. אני קורא לזה "ניתוח תיאורטי של תוצאות האסטרטגיה". מה ההבדל בין הניתוח הזה לניתוח תוצאות המסחר בפועל?

בפועל אנו לא חונכים עסקאות בכל פעם שהאסטרטגיה מספקת איתות. לעתים אנו לא נמצאים מול פלטפורמת המסחר, לפעמים ישנם מספר איתותים בו-זמנית ואנו מוותרים על חלק מהם, ולעתים אנו נמצאים כבר בתוך מספיק פוזיציות פתוחות, ולמרות שמתקבל איתות אנו נמנעים מלחנוך עסקה נוספת.

השורה התחתונה היא שגם הסוחר הממושמע והרציני ביותר לא מממש את כל האיתותים לעסקאות שהאסטרטגיה שלו מייצרת. בהמשך לתובנה הזו, חשוב להבין שיש מידה רבה של אקראיות בבחירת העסקאות עליהן אנו מוותרים או אלה שאותן אנו מממשים. הפער בין תוצאות המסחר בפועל לתוצאות התיאורטיות של אסטרטגיות המסחר משקף במידה רבה את האקראיות הזו, ובהכרח הוא יתרחש גם בעתיד.

יחד עם זאת, ואולי דווקא בגלל זה, חשוב לי לוודא את הביצועים של האסטרטגיות עצמן, בלי קשר לשאלה כמה מהאיתותים שהן סיפקו מימשתי בפועל.


אחת מהבדיקות שאני נוהג לעשות היא להשוות את הביצועים התיאורטיים של כל אחת מאסטרטגיות המסחר, בכל אחד מניירות הערך, ביחס לממוצע הרב-שנתי שלה. כמובן שסטייה אין משמעותה שהאסטרטגיה איבדה מיעילותה, אולם הדבר מספק פרספקטיבה לגבי השונות לה ניתן לצפות בתוצאות.

בואו ניקח לדוגמה את הצמד EUR/USD, במסגרת זמן 4 שעתית. אגב, בחרתי דווקא בצמד הזה מכיוון שהביצועים שלו בשנת 2017 היו גרועים בהרבה מהממוצע שלו או של צמדי המטבעות האחרים.



שם אסטרטגיית המסחר
2016 – 2015
2017
8
63% הצלחה
50% הצלחה
חזרה למגמה
70% הצלחה
60% הצלחה
תבנית היפוך מבוססת רצועות בולינג'ר
60% הצלחה
55% הצלחה
הצטלבות הממוצעים
74% הצלחה
36% הצלחה
נר היפוך על רצועת הבולינג'ר
68% בהצלחה
67% הצלחה
רווחיות כוללת
R28+ (בממוצע לשנה)
R8+

מהטבלה ניתן לראות שבשנת 2017 אסטרטגיה אחת בלבד – נר היפוך על רצועת הבולינג'ר, שמרה על אחוזי ההצלחה שלה ביחס לממוצע. כל שאר האסטרטגיות פעלו פחות טוב מהממוצע. באופן די-נדיר אחת מהאסטרטגיות, הצטלבות הממוצעים, אפילו הניבה הפסד בצמד המסוים הזה במהלך שנת 2017.

מה ניתן ללמוד מהשוואת התוצאות?

ראשית, כמו שכבר נאמר, זהו סיכום תיאורטי. מעבר לגורמים שכבר הוזכרו לגבי סיבות אפשריות לוויתור על עסקה, מצטרפת העובדה שלעתים איתות מסוים מופיע בכמה אסטרטגיות בו-זמנית (למשל נר היפוך שנוגע הן ברצועת הבולינג'ר והן בממוצע הנע 20). כמו כן, לעתים נוצרים איתותים סותרים כך שבהכרח יהיה צורך לוותר על חלקם או לממש את חלקם בטרם האסטרטגיה מחייבת זאת.

למרות זאת, הדוגמה ממחישה את הפוטנציאל הרב הטמון במסחר במסגרת זמן 4 שעתית על צמדי מטבעות. תיאורטית, וכאמור התוצאות בפועל תמיד יהיו הרבה פחות מרשימות, הפוטנציאל התיאורטי של סל האסטרטגיות שלי בשנת 2017, שהיתה שנה פחות מוצלחת מהממוצע, היה מעל ל- R200+. (התוצאות של הצמד האחד שעליו עברנו, כפול מספר צמדי המטבעות המרכזיים)

בהנחה שאנו מסכנים 1% מהתיק בכל עסקה, מדובר בתשואה של מעל ל- 200% על התיק.  

בנוסף, ניתן לראות שהשונות בתוצאות שמפיקות האסטרטגיות עשויה להיות גבוהה יחסית. יותר מזה, למרות שהדבר די-נדיר, יתכן אפילו מצב שאסטרטגיית מסחר תסיים את שנת המסחר על צמד מסוים בהפסד.

לסיום, ניתן לראות את התועלת הנובעת משימוש בסל אסטרטגיות. הגם שבפרספקטיבה של שנתיים ויותר כל האסטרטגיות רווחיות, בפרקי זמן קצרים יותר, אפילו של שנה,  כל אחת מהן עלולה להניב הפסדים. שימוש בסל אסטרטגיות מגדיל את הסיכוי שכל שנה בפני עצמה, ואפילו שכל חודש בפני עצמו, יהיו רווחיים.

כיצד הסתיימה שנת 2017 עבורכם?
מה אתם מתכוונים לעשות כדי ששנת 2018 תהיה מוצלחת עוד יותר?
שתפו אותי!


אגב, אם אתם מתלבטים לגבי הדרך הנכונה ביותר עבורכם להמשיך ולהתקדם בתחום המסחר, אתם מוזמנים לדבר אתי!


2 תגובות:

  1. אחוז הצלחה לא בהכרח כסף בבנק. :-) אז כמה כמה כפי שנאמר...

    השבמחק
  2. היי יעל,

    את צודקת. אחוזי הצלחה אינם כסף בבנק!

    ובכל זאת...
    1. באסטרטגיות המסחר שלי, יעד הרווח הוא כגודל הסיכון, לכן למשל 60% הצלחה משמעותם בהכרח שהיה רווח.
    2. בדיוק מהסיבה הזו הצגתי גם את הרווחיות במונחי R.

    בהצלחה,
    שי

    השבמחק