כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום רביעי, 16 במרץ 2011

על הפסדים והאשמות

אתמול, לראשונה מאז תחילת החודש, הפסדתי כסף. שני הטריידים שלקחתי הפסידו. התגובה הראשונית שלי, כפי שהשתקף גם בפוסט שכתבתי, היתה שההפסד הזה הוא חלק מהסטטיסטיקה.

תגובתי הזכירה לי את אחת מנקודות התורפה הבולטות של המוח האנושי בכל הנוגע להפקת לקחים מכישלונות.

מכיוון שכישלונות והפסדים אינם חוויה נעימה, והבנה שאנחנו אשמים בהם מייצרת כאב פסיכולוגי רב, יש לנו נטייה להאשים גורם חיצוני בכישלון. הגורם החיצוני עשוי להיות אדם אחר ("אנליסט", "יועץ השקעות בבנק", "כתבה בעיתון"), כוחות חזקים שאין לנו את היכולת להתמודד אתם ("עושה השוק", "המוסדיים") או גורמים אקראיים שלא ניתן לצפות מראש ("הסטטיסטיקה"). כאמור, זהו מנגנון תת-הכרתי טבעי שנועד להקל על כאבנו הפסיכולוגי.

כסוחרים השואפים להשתפר כל הזמן, אין לנו את הפריבילגיה ליהנות מהמנגנון הזה! עלינו להתמודד עם הכאב הפסיכולוגי, לנתח בצורה יסודית ומקיפה כל הפסד (כמו גם כל טרייד מצליח) ולזהות טעויות שאולי עשינו כדי שנוכל להימנע מהן בעתיד. עלינו להתמודד עם הכאב של הכישלונות היום-יומיים הקטנים כדי שנוכל ליהנות מההנאה הרבה שבאה עם ההצלחה!

לעתים גורמים רבים מעורבים בטרייד כושל. למשל, (1) המלצה של חבר שזכתה ב- (2) סיקור חיובי של אנליסט בחדר המסחר, שיחדיו (3) שכנעו אותי להיכנס לטרייד, ואז (4) הודעה מפתיעה של פוליטיקאי מליגה ג' גרמה לשוק לנוע נגדי. גם במצב כזה עלינו להתמודד עם התכונה הטבעית להאשים גורמים חיצוניים ולהתמקד בחלק שלנו בכישלון. זהו המרכיב היחיד בתהליך קבלת ההחלטות עליו יש לנו שליטה ושאותו ביכולתנו לשפר!

נחזור לטריידים המפסידים שלי מאתמול... כאשר ניגשתי לניתוח הטריידים הייתי בטוח שהאשמה היא ב- "סטטיסטיקה". במהלך הניתוח התחלתי לזהות נורות הזהרה שהייתי צריך להתייחס אליהן, ועדיין האשמתי את "הסטטיסטיקה". גם אני, כלל בלי להיות מודע לכך, הטלתי את האשמה על גורם חיצוני... רק בשעות הערב החלה לחלחל לתודעתי ההבנה שבעצם הכישלון ה"סטטיסטי" הוא 100% כישלון אישי שלי. אם הייתי שומר על חוקי האסטרטגיה בצורה מדויקת שני הטריידים האלה לא היו קורים במציאות וההפסד היה נחסך ממני!

תאמינו לי שזה כאב. זה עדיין כואב. אבל זו הדרך היחידה להמשיך ולהשתפר!

4 תגובות:

  1. שי
    מענין מאד
    חלק מהכשלון נובע ממה שכתבת ב"סטטיסטיקה ומסחר" אחרי סדרה של הצלחות - הבטחון עולה ואז קל לטעות.
    אני חושב שכל סוחר חווה את זה

    השבמחק
  2. עמי, בהחלט ביטחון עצמי מופרז עשוי להיות גורם מרכזי בקבלת החלטות שגויה, אך המאמר הזה מדבר על בעיה מנטאלית אחרת ולא פחות חמורה!

    השבמחק
  3. אנונימי3/17/2011

    אני כל כך מזדהה עם מה שכתבת,כי גם לי היו אתמול

    שלושה הפסדים ראשונים החודש.ומה שמטריד אותי שלא

    מצאתי טעות בביצוע התוכנית שלי.הייתי בשני לונגים

    שהתחילו לעבוד ואז לפתע בעקבות חדשות הקשורות ליפן

    השוק התרסק בנר אדום ענק כלפי מטה.המניות שלי עפו

    בסטופים עם תוספות ספרדים גדולים.ההפסד היה לא צפוי

    גדול וכואב.את מי להאשים?ואיך אפשר להתמודד עם

    תופעה כזו?אני לאחר כ-4 שנות מסחר קמתי מהכסא

    שתיתי קפה.........חזרתי לאחר כשעת הפסקה רגועה

    חיפשתי וסיננתי טריידים על פי תוכנית המסחר שלי

    וצמצתי את ההפסד.

    ברוריה

    השבמחק
  4. ברוריה,

    לא תמיד אנו מבצעים טעויות... בסופו של דבר העסק שלנו מבוסס על סטטיסטיקה.

    התרשמתי שהגבת היטב בזמן אמת, ואם גם ניתחת בצורה אובייקטיבית את הטריידים לאחר מעשה והגעת למסקנה שפעלת ללא דופי, אז תמשיכי כך!

    בהצלחה,
    שי

    השבמחק