כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום חמישי, 2 ביוני 2011

נקודת תורפה מנטאלית - זיהוי והתמודדות

היום בשעות הבוקר לא התאפשר לי לסחור עקב פגישות חשובות שערכתי מחוץ לבית. מכיוון ששיטת המסחר שלי מובנית לחלוטין אני יכול בקלות לבחון גם בדיעבד "מה היה קורה אילו..." כאשר חזרתי הביתה בשעות הצהריים המאוחרות והתבוננתי בגרפים ראיתי שאם הייתי סוחר היום הייתי מבצע - בוודאות - שני טריידים ושניהם היו מרוויחים.

מדוע אני מעלה פוסט על הנושא הזה?
מכיוון שגיליתי שאחד מהמצבים בהם אני מאבד את קור רוחי ושיקול הדעת הוא בדיוק מצב בו אני (1) לא סוחר, (2) כתוצאה מכך לא מבצע טריידים רווחיים, ואז (3) נגרר למעין תחושה של צורך לפצות את עצמי על אובדן הרווח שכמובן מוביל ל... (4) כניסה לטריידים שאינם תואמים את תכנית המסחר שלי.

איך גיליתי את נקודת התורפה המנטאלית הזו?

כאשר אני מנתח את ימי המסחר שלי, ובעיקר כאלה שבהם ביצעתי טריידים שלא לפי תכנית המסחר, אני מנסה לזהות תבניות של קשרים בין דברים. כל התנהגות היא תוצאה של שרשרת גירויים ופעולות שקדמו לה. הכול מתחיל מגירוי כלשהו, המעורר תחושות, מחשבות ו"דיבור פנימי", המובילים לביצוע פעולות. מכיוון שבני האדם הם יצורים תבניתיים, ניתן, כאשר מנתחים מספיק אירועים, לזהות את התבניות האלה.

מה אני עושה בעניין?

מודעות לבעיה – ולתהליך המוביל אליה – הוא, כמובן המפתח להתמודדות. לאחר שזיהיתי את הטריגר שמתניע את התהליך ואת שרשרת המחשבות-תחושות-דיבור פנימי שבא אחריה ומוביל להתנהגות הלא רצויה, כל שבירה של הרצף – אפילו באופן מלאכותי – תשפר את המצב.
באופן אישי כדי לא להימנע ממסחר ובכל זאת להתמודד עם האתגר המנטאלי, אני:
1. מזכיר לעצמי באופן מודע את נקודת התורפה הזו והשלכותיה השליליות, כולל היזכרות בדוגמאות כואבות מהעבר.
2. מחליט מראש באופן חד משמעי לגבי תבנית מאוד מסוימת אותה אסחר – אם היא תתממש. למשל היום, לאור תנועת השוק בימים האחרונים, החלטתי שאסחר רק אם מדד ה- NASDAQ ירד בצורה משמעותית (לפחות 10 נקודות) ולאחר מכן יתקן למגמת עלייה. רק אם תסריט כזה יקרה והמדד יפרוץ את קו ה- 61.8% לכיוון מעלה אכנס ל-לונג עם יעד רווח של תיקון 100%.
3. כותב פוסט בנושא כדי "לשבור" את הרצף האוטומטי...

לכולנו "שדים" המנסים להתערב בתהליכי קבלת ההחלטות והפעולה שלנו, וכולנו מתמודדים עם אתגרים מנטאליים. האתגר האמיתי שלנו כסוחרים הוא לשלוט ב"שדים" האלה וללמוד לזהות ולהתמודד עם האתגרים המנטאליים.

בהצלחה לכולנו!


בעודי כותב את הפוסט הזה התממשה התבנית שהגדרתי לעצמי (בשעה 17:00 לפי שעוננו)...


2 תגובות:

  1. אנונימי6/03/2011

    שי,
    פוסט מדהים. תופתע (ותבהל? ותתאכזב?) לשמוע שאנחנו מרגישים הרגשות די דומות ומתנהלים בעניין הזה די דומה. יש מצב שהתחברת לצד הנשי שבך? :)

    ננה

    השבמחק
  2. ננה,

    תודה על המילים החמות.
    הצד הנשי שלי ואני מחוברים כבר הרבה שנים...


    סוף שבוע נפלא,
    שי

    השבמחק