כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שלישי, 16 באוגוסט 2011

כשל המהמר והחלטות מסחר



נניח שאת מטילה מטבע, מה הסיכוי שיצא "עץ"? - נכון, 50%. ונניח שהטלת את המטבע 3 פעמים ובשלושתן יצא "עץ", מה הסיכוי שגם בפעם הרביעית יצא "עץ"? - נכון, עדיין 50%. המטבע אינו זוכר את התוצאות של הטלות העבר, ולמרות שההסתברות ל- "עץ" היא 50%, עשוי להיווצר רצף של הטלות בעל תוצאה אחידה ועדיין, בהטלה הבאה ההסתברות לכל אחת מהתוצאות – "עץ" או "פאלי" – תישאר 50%.

כיצד זה קשור למסחר?

אסטרטגיות מסחר רבות מבוססות על הסתברויות – הסוחר יודע שתבנית מסוימת מצליחה, נניח ב- 60% מהמקרים, להניב רווח מסוים, בעוד ב- 40% מהמקרים היא אינה מצליחה ומניבה הפסד. הכפלת ההסתברויות להצלחה ולאי-הצלחה של התבנית ברווח וההפסד הנובעים מכל תסריט נותנת את תוחלת הרווח של אסטרטגיית המסחר.

כשל המהמר הוא מצב שבו הסוחר טועה לחשוב שההסתברות להצלחתה של תבנית בהתרחשות מסוימת גדלה רק מכיוון שבמספר מקרים קודמים היא כשלה. מובן שאותו כשל מתקיים גם בכיוון ההפוך.

נניח שהסוחר חנך עד כה שלושה טריידים לפי התבנית בעלת 60% ההצלחה, ושלושת הטריידים הניבו הפסד. אם יטעה בכשל המהמר, הסוחר יניח שלאור רצף האכזבות והנטייה של הסטטיסטיקה "להתיישר בטווח הארוך", הסיכוי להצלחת הטרייד הבא המבוסס על אותה תבנית, גבוה יותר, ולכן הוא ישקיע בטרייד זה (וכמובן גם יסכן) סכום גבוה יותר.

בטווח הארוך הסטטיסטיקה אכן נוטה להתיישר, וסביר להניח שתבנית המניבה 60% הצלחה תשמור, לאורך זמן, על האחוז הזה. עובדה זו לא משנה במאום את ההסתברות להצלחת הטרייד הבא, או זה שאחריו, או כל טרייד ספציפי אחר. כל טרייד בפני עצמו נהנה מ- 60% הצלחה, בלי קשר לרצף אי-ההצלחות, או ההצלחות, שקדם לו.

במידה וכן קיים קשר בין הצלחת הטריידים הקודמים לסיכויי ההצלחה של הטרייד הנוכחי הקשר הוא הפוך. רצף טריידים כושלים עשוי להצביע על תנאי שוק שאינם אופטימליים לתבנית המסחר המסוימת הזו, ולכן גם הסיכוי לאי-הצלחה של הטרייד הבא גבוה יותר מההסתברות ארוכת הטווח.

אין הכרח להתבסס על סטטיסטיקה כדי לקבל החלטות מסחר, אולם אם אתה (כמוני) נמנה עם אלה העושים זאת, עליך להבין שאחוזי ההצלחה ותוחלת הרווח של האסטרטגיה שלך ככלל ושל כל טרייד בפרט נשארים קבועים בלי קשר לתוצאת הטריידים הקודמים. הדרך היחידה ליחס לתבנית או לאסטרטגיית מסחר מסוימים אחוזי הצלחה שונים היא לנתח מידע כמותי המבוסס על מדגם מספיק גדול.

4 תגובות:

  1. אנונימי8/19/2011

    אני לא יודע איך חשבת על זה, אבל כמה שזה נכון, אני לצערי למדתי את זה בדרך הקשה. תקופה ארוכה אחרי כל הפסד הייתי מעלה כמות, כמובן שהמסקנה הנכונה היא שכרגע התנאים בשוק אינם תואמים לאסטרטגיה.
    כמו תמיד תענוג לקרוא את הכתבים שלך.
    דורון.

    השבמחק
  2. אנונימי5/07/2014

    מאוד נכון. בספר של דן אריאלי 'לא רציונלי ולא במקרה' הוא מפרט על כשל המהמרים.
    יישר כוחך

    השבמחק