כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום ראשון, 28 באוגוסט 2011

כמה סיכון אתה מוכן לקחת?


לכל סוחר ישנה רמת סיכון אתה הוא מרגיש בנוח. לצורך מאמר זה נגדיר סיכון כפונקציה של הסיכוי להפסד כפול גובה ההפסד המרבי במידה והדבר אכן יקרה. הסיכון הכולל שהסוחר לוקח על עצמו נובע מהגורמים הבאים:


  1. מאפייני נייר הערך המסוים עליו מתבצע הטרייד – רמת נזילות, האם נייר הערך נופל קורבן למניפולציות או סובל מ- גאפים, רמת התנודתיות של הנייר וכדומה.
  2. מאפייני התבנית המסוימת לפיה נחנך הטרייד – אחוזי ההצלחה שלה, גובה ההפסד הטמון בה ופוטנציאל הרווח שהיא מציעה.
  3. מאפייני השוק בו הוא סוחר – שעות פעילות, השפעות הדדיות בין שווקים וניירות ערך שונים, השפעות של "חדשות" על התנהגות ניירות הערך וכדומה.
  4. גודל העסקה – ככל שהעסקה גדולה יותר כך הסיכון (המתבטא בגובה ההפסד במקרה של כישלון) יהיה גבוה יותר.
  5. יכולתו של הסוחר להוציא לפועל את תכנית המסחר שלו – רמת ההיכרות שלו עם התכנית, רמת השליטה שלו בפלטפורמת המסחר, יציבותו הפסיכולוגית, יכולתו המנטאלית ללחוץ ברגעים הנכונים על העכבר, יכולתו להתמודד עם מצבים לא-צפויים וכדומה.
  6. אמינות הטכנולוגיה – אמינות פלטפורמת המסחר, תקשורת האינטרנט, המחשב שדרכו מתבצע המסחר וכדומה.

מכיוון שעבור כל סוחר רמת הסיכון הכוללת המרבית היא ערך נתון, הרי שככל שרמת הסיכון הנובעת מאחד מהגורמים גדלה, עליו להקטין את הסיכון הנובע מגורמים אחרים. למשל, אם הסוחר מנסה תבנית מסחר חדשה, או שהוא סוחר במועדים בהם התנודתיות בשוק גבוהה יחסית, הוא צריך להקטין את הכמות אתה הוא נכנס לעסקאות כדי לשמור על רמת הסיכון הכוללת המתאימה לו.

מחקרים שנערכו בשנים האחרונות מצאו שכאשר רמת הסיכון הכרוכה בגורם מסוים קטנה, ישנה לבני האדם נטייה לא מודעת, להגדיל את הסיכון בפרמטרים אחרים (וכך לשמור למעשה על רמת הסיכון הכוללת).

כלומר, הסוחר עשוי לנקוט באופן מודע בפעולות שנועדו להקטין את רמת הסיכון הכוללת שהוא לוקח על עצמו – להקטין כמויות, להתמקד בתבניות מסוימות בעלות אחוזי הצלחה גבוהים במיוחד, לסחור רק בשעות בהן הנזילות בשוק גבוהה וכדומה, ומבלי להיות מודע לכך, הוא יגדיל את הסיכון בתחומים אחרים, למשל, יעזוב את עמדת המסחר עם פוזיציות פתוחות, לא יעמוד בשערי קטיעת ההפסד שקבע מראש וכדומה.

ברמה הקיצונית, תופעה זו באה לדי ביטוי כאשר סוחר פועל בתוכנת DEMO (שבה אין סיכון של הפסד כספי) וסוטה מתכנית המסחר שלו לחלוטין.


בשונה מהנלמד בקורסי כלכלה, "סיכון" הוא מושג ערטילאי, האופן שבו כל אחד מאתנו מעריך אותו ומידת הסיכון שכל אחד מאתנו מוכן לקחת ייחודיים ומשפיעים על החלטותינו ופעולותינו באופן תת-הכרתי.

כסוחרים, כאשר ברצוננו (המודע) להקטין את הסיכון שאנו לוקחים, ואנו אף נוקטים פעולות בכדי לעשות זאת (למשל, מקטינים את הכמויות בהן אנו נכנסים לטרייד), עלינו לזכור שה- "אוטומט" שלנו מכוון להגדיל את הסיכון בפרמטרים אחרים. לכן עלינו להקדיש תשומת לב רבה לכל המשתנים המשפיעים על רמת הסיכון הכוללת שאנו לוקחים על עצמנו, ולא רק על המשתנה המסוים שבו התמקדנו.

תגובה 1: