כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 16 בינואר 2010

מי אשם בהפסדים שלי?

מזל רע? עושה השוק? ה"מוסדיים"?

ואולי האשמה דווקא בגורמים כגון "חוסר משמעת" או "מסחר יתר"?
אולם מה גורם להיווצרותן תופעות אלה? כיצד סוחר שמצליח בדרך כלל לסחור באופן ממושמע מאבד את המשמעת? כיצד סוחר שעומד במכסת טריידים יומית באופן תדיר סוטה ממנה לעתים, ודווקא אז מפסיד סכומי כסף גדולים?

אחד מהגורמים המרכזיים לתופעות אלה הוא האופן שבו אנו תופשים אירועים הקורים לנו ויותר מכך, הגורמים להם אנו מיחסים את היווצרות האירועים.

מחקרים מצאו שבני אדם מוטים כאשר הם מיחסים את הגורמים שהביאו להיווצרותם של אירועים שונים. למשל, אנו נוטים ליחס הצלחות ליכולות ולכישורים של עצמנו, אך כישלונות אנו נוטים ליחס למזל רע או לגורמים סביבתיים. המציאות היא, כמובן, שהצלחות וכישלונות כאחד הם תולדה של שילוב בין היכולות והכישורים שלנו עם גורמים סביבתיים ועם מרכיב מסוים של מזל.

ייחוס ההצלחות לכישורים וליכולות של עצמו גורמת, כמעט באופן בלתי-נמנע, לסוחר החווה מספר הצלחות רצופות לתחושה של ביטחון יתר שתביא להגדלת הכמויות בהן הוא סוחר, להגדלת מספר הטריידים או ללקיחת סיכונים גדולים יותר. התוצאה של פעולות אלה היא... הפסדים.

ייחוס הפסדים לגורמים חיצוניים כגון עושה השוק, הסוחרים המוסדיים או מזל רע מונעים מהסוחר להתבונן בתרומתו-שלו ליצירת ההפסדים, ולכן מקשים עליו להשתפר.

כדי להישאר מאוזנים באופן שבו אנו מתייחסים לרווחים ולהפסדים, לטריידים מרוויחים ולטריירים מפסידים, חשוב להבין את ההבדל בין טרייד נכון (טרייד שנלקח כאשר יש לנו יתרון כלשהו) לבין טרייד מנצח (כזה שהרוויח כסף), בדיוק כפי שיש הבדל בין טרייד רע (כזה שנלקח מבלי שיש לו תוחלת רווח חיובית) לבין טרייד שהפסיד כסף. מזל טהור עשוי להיות הסיבה לרצף של טריידים מרוויחים, למרות שהם היו טריידים רעים, או לרצף של הפסדים למרות שהטריירים היו נכונים.

זכור שכל הרווחים וההפסדים הם תוצאה משולבת של היכולות והכישורים שלך, של גורמים סביבתיים בשוק ושל אלמנט האקראיות.

4 תגובות:

  1. אהלן שי,

    העלית נקודות נכונות וכמו תמיד גירית את חוש המחשבה.

    אלכס

    השבמחק
  2. שי,

    נושא חשוב. מחשבות נכונות.

    לפעמים יכול להיות קצת מזל רע, אבל אם רוב הזמן עבודים נכון בסופו של דבר הסטטיטסטיקה מתיישרת.

    חורחה

    השבמחק
  3. הי שי
    ניתקלתי בבלוג שעשוי לעניין אותך
    http://traderfeed.blogspot.com/
    גדעון

    השבמחק
  4. תודה גדעון. אני מכיר אותו...

    השבמחק