כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום רביעי, 6 בינואר 2010

עיוותי תפישה במסחר יומי

כבני אדם, ישנם תהליכים פסיכולוגיים רבים הפוגמים ביכולתנו לקלוט ולעבד מידע באופן אובייקטיבי ומדויק. להלן כמה מהגורמים התת-הכרתיים המרכזיים המתערבים בתהליך קליטת המידע שלנו ולכן עלולים לפגום בתהליכי קבלת ההחלטות.

סינון

במהלך המסחר (וגם לפניו ואחריו...) אנו נחשפים להרבה מאות פריטי מידע. פריטי מידע כה רבים, שכדי שמוחנו יוכל לתפקד עליו לבצע סינון של המידע ולהתייחס רק לחלקו. ברור שאם חלק מהמידע הקיים לא נלקח בחשבון בתהליכי קבלת ההחלטות קיימת סכנה לפגיעה באיכותם.

עיוות

את המידע מהסביבה (גרפים, טקסטים, קולות מחדר המסחר וכדומה) אנו קולטים בעזרת חושינו. לעתים המידע הנקלט בחושים מעוות, למשל חילוף אותיות בשם המניה המומלצת, או שאנו "רואים" שהטריגר נפרץ למרות שלא כך ארע. עיוותי תפישה אלה משפיעים, כמובן, גם הם על המודל שאנו יוצרים למציאות, וכך פוגמים באיכות ההחלטות.

הכללה

המוח האנושי נוטה לבצע הכללות. למשל, פעולה מסוימת – רצויה או שגויה – הביאה לרווח, ובאופן תת הכרתי מוחנו מיחס לפעולה זו ערך חיובי; תבנית חדשה פעלה, או נכשלה, פעם אחת וכבר אנו מסיקים מסקנות לגבי מידת היעילות או חוסר היעילות שלה; עקבנו אחרי ההמלצה של אנליסט מסוים והפקנו רווח, ואנליסט זה תויג במוחנו כאנליסט "מומלץ".

חלק מהבעיה הוא שלאחר שגיבשנו "דעה", או קשר תת-הכרתי, כתוצאה מהכללה, או מכל סיבה אחרת, יהיה קשה יחסית לשנות אותה. כך, למשל, הצלחה של פעולה שגויה תגרום לסוחר לבצע פעולה שגויה זו עוד פעמים רבות שיניבו, כמובן, הפסדים, בטרם יזהה את הדפוס השגוי ויתקן אותו.

מתוך הבנת התופעה הטבעית של עיוותי תפישה, עלינו כסוחרים לנקוט בצעדים כדי להקטין את היקפה ואת הנזק שעלול להיגרם ממנה.

ראשית, עלינו להגביל את היקף המידע לו אנו נחשפים. הדבר נכון באופן כללי, ובמהלך המסחר – בגלל הצורך לקבל החלטות במהירות ובתנאי לחץ – במיוחד. למשל, רוב הסוחרים המצליחים נעזרים במעט מאוד אינדיקטורים במהלך המסחר, וחלקם אף מסתפקים בגרף המחיר בלבד. רובם סומכים רק על עצמם באיתור רעיונות מסחר, ונמנעים מחברות בחדר מסחר או בשירותי איתותים היוצרים "רעש" רב סביבם.

בנוסף, ככל שתהליכי קבלת ההחלטות שלנו יהיו מובנים יותר, כך הסכנה לקבלת החלטות שגויות עקב עיוותי תפישה קטנה. כמובן שמסחר מכאני הוא הדרך הקיצונית ביותר לניהול מסחר באופן כזה, אך גם ניהול אנושי של המסחר תוך הקפדה על תבניות ברורות ומוגדרות היטב תהיה מספיק טובה עבור רוב הסוחרים..

לסיכום, עלינו להבין שכדי לגבש דעה לגבי איכותו ורמת אמינותו של מקור מידע מסוים, לגבי יעילותה או חוסר יעילותה של תבנית מסוימת, או לגבי כדאיות הביצוע של פעולה כזו או אחרת עלינו לבצע דגימה של מספר מקרים רב. סטטיסטיקאים ימליצו על דגימה של מאות מקרים כדי לגבש דעה אמינה. ספרי המסחר מציעים כמות קטנה יותר, בדרך כלל של 10 מקרים לפחות. בכל מקרה, עלינו לגבש את ההרגל של בחינת כל פעולה בפרספקטיבה של מספר מקרים ומעקב שוטף אחרי יעילותה, כדי למנוע מההרגל הפסיכולוגי של הכללה לפגוע בנו.

עיוותי תפישה הם חלק מהטבע האנושי, וביסודו של דבר הם נועדו לשרת את האדם. כסוחרי יום עלינו להיות מודעים לנזק שעלול להיגרם מעיוותים אלה ולנקוט בצעדים הנדרשים כדי למזער את התופעה ואת הנזק שהיא עלולה לגרום.

2 תגובות:

  1. הי שי
    תענוג לקרוא בצורה מסודרת דברים שלקח לי זמן להבין.
    אחת הבעיות הקשות מבחינתי לסוחר מתחיל הוא הרעש.
    יותר מדי גרפים (בתחילה היה לי גרף אחד לשוק אחד לקיוז אחד לדאו, ועוד מספר גרפים - היום נשארתי עם השוק) היו לי המון קווים על הגרף, נשארתי עם ממוצע נע אחד לכל גרף המתאים לפרק הזמן של הגרף. חדר מסחר , אם בכלל אז ברקע בצורה חלשה.
    בניית תוכנית עבודה - בהחלט מורידה את הרעש הסיבבתי.
    מחכה לעוד :)
    גדעון

    השבמחק