כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום חמישי, 14 בינואר 2010

אינטואיציה במסחר במניות

אינטואיציה מתאפיינת בכך שהסוחר מקבל החלטה אך הוא אינו יכול להסביר אותה באופן רציונאלי. ההחלטה עשויה להיות להיכנס לטרייד למרות שהתבנית אינה מושלמת, לצאת מטרייד - לכאורה לפני הזמן, להימנע מכניסה לטרייד שעומד בכל הכללים, וכדומה.

למרות שמדובר בקבלת החלטה שהסוחר אינו יכול להסביר באופן רציונאלי, לא מדובר בניחוש! יותר מזה, מדובר ביכולת שניתן לפתח ולשכלל.
במהלך מסחר במניות ישנן שתי סוגי אינטואיציות:
  1. אינטואיציה הנובעת מיכולת המתבטאת באופן תת-הכרתי.
  2. אינטואיציה "על חושית".
במאמר זה אתייחס לאינטואיציה מהסוג הראשון בלבד.

יכולתו של סוחר מתבססת, בין היתר, על הניסיון שצבר במהלך השנים - הטריידים שביצע, הגרפים שבחן והתבניות שניתח. הניסיון הזה צרוב במוחו של הסוחר, ברובו המכריע בתת-המודע שלו, ובמהלך המסחר מספק נקודות התייחסות הבאות לדי ביטוי בתהליכי קבלת ההחלטות.

למשל, יתכן שתבנית מסוימת - בדיוק זו שנבנית כרגע בגרף - הקדימה בעבר מספר פעמים מהלך של שינוי מגמה. הסוחר אינו זוכר באופן מודע את המידע הזה, אך תת-ההכרה שלו כן, ולכן כאשר הוא יבחין בתבנית הזו ה- "אינטואיציה" שלו תאותת שמהלך של שינוי מגמה עשוי לקרות.

מכיוון שהאינטואיציה (מהסוג הראשון) מבוססת על ניסיון, הרי שככל שניסיונו של הסוחר גדל, כך תשתפר יכולתו האינטואיטיבית. לכן, עלינו הסוחרים לפעול באופן מכוון כדי להרחיב ולהעמיק את בסיס הניסיון העומד לרשותנו.
כמה רעיונות שיסייעו לשיפור האינטואיציה:
  1. נתח את כל הטריידים שביצעת. חשוב מאוד לנתח את הגרף באותו פורמט שבו אתה נוהג לסחור.
  2. אחת לתקופה רכז גרפים של טריידים בעלי מאפיינים דומים (תבנית דומה, טריידים מרוויחים בנפרד מטריידים כושלים) ובחן ריכוז ביסודיות. ריכוז הגרפים בעלי המאפיינים הדומים יסייע לך - באופן הכרתי ותת-הכרתי - לאתר אלמנטים החוזרים על עצמם.
  3. נתח גם את המניות שהיו ברשימת המעקב שלך ושלא סחרת בהן בסופו של דבר.
  4. נתח ביסודיות גרפים ותבניות שאינם קשורים למסחר שלך.
  5. נתח בדיעבד מקרים בהם האינטואיציה כיוונה אותך לבצע פעולה כלשהי, ובחן האם היא היתה מוצדקת, נסה להבין מה עמד מאחוריה, ובדוק כיצד אתה הגבת אליה והתייחסת להמלצותיה.
המטרה הסופית היא לבנות בתת-המודע שלנו בסיס נרחב ככל הניתן של ניסיון נצבר כדי שכאשר ניתקל במהלך המסחר בתבנית או במצב כלשהו, תת-המודע יוכל למצוא בזיכרון מספר מקרים דומים שארעו בעבר וכך לספק לנו ידע "אינטואיטיבי".

נקודה אחרונה וחשובה. האינטואיציה, בייחוד של סוחר מנוסה, צודקת ברוב המקרים. לכן עלינו לסגל את ההרגל של "להאמין" לאינטואיציה שלנו גם אם היא נוגדת את ההיגיון הקר.

ההרגל לסמוך על האינטואיציה לצורך קבלת החלטות מאפיין מצליחנים בכל התחומים המחייבים קבלת החלטות, והוא אינו סותר את השימוש באינטליגנציה, בנתונים כמותיים ואיכותיים, ובניתוח רציונאלי אלא מוסיף להם ממד נוסף המשפר את היעילות הכוללת של תהליכי קבלת ההחלטות.



2 תגובות:

  1. הי שי
    אני עדין לא מנוסה מספיק, אך כבר עכשיו אני יכול להגיד לך, שלפעמים קורה לי שבהסתכלות מהירה על גרף אני מרגיש מאין פלאש באק והדלקות של נורה.
    לדוגמה, הטריד הכי מפסיד שלי במניה חרוט היטב בתת מודע. נכנסתי לשורט במניה שהתרסקה באותו היום התבנית היתה מושלמת ובכל זאת המניה רצה נגדי.
    הבעיה היחידה הייתה על אף התבנית המושלמת המתיחות של המניה. ומאז אחד הדברים הבולטים בגרף הקופצים לי מיד מהראש זו המתיחות של המניה.
    תודה
    גדעון

    השבמחק
  2. דוגמא מצוינת לאופן שבו מתפתחת האינטואיציה...

    השבמחק