כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום ראשון, 24 בינואר 2010

על מה אתה חושב בזמן המסחר?

כיצד קורה ששני סוחרים נכנסים לטרייד באותה נקודה לאחר שזיהו את אותה התבנית, אך כאשר המניה מדשדשת למשך שניות אחדות (או גרוע יותר, מעט מתקנת נגדם) אחד מהם רואה כישלון מתרגש ובא ומייד סוגר את הטרייד ואילו השני ממתין באופטימיות להשלמת המהלך?

מדוע סוחר החושש שלאחר יומיים מוצלחים יגיע יום מסחר כושל "מצליח" לצדוק בתחזית זו פעם אחרי פעם?

איך ניתן להסביר שסוחרים הנעזרים בשירות של חדר מסחר והמלצות של אנליסטים אינם מצליחים להפיק את אותן התוצאות של האנליסטים אחריהם הם עוקבים?

התשובה נמצאת, כרגיל, בממד המנטאלי, ואם להיות ספציפיים יותר, היא טמונה במחשבות ובדברים שהסוחרים אומרים לעצמם לפני ובמהלך המסחר. כולנו מכירים את האמרה "נבואה המגשימה את עצמה", אך לא לכולנו ברור הקשר בינה לבין הצלחה או חוסר הצלחה במסחר יומי.

ברור שהציפיות שלנו אינן משפיעות על השוק, אך הן כן משפיעות עלינו. מחקרים רבים מצאו שהדעות הקדומות, מערכת האמונות והציפיות שלנו משפיעות על האופן שבו אנו תופשים את המציאות, ולכן על האופן שבו אנו מפרשים אותה ומגיבים אליה. זו הסיבה לכך שדבר מסוים – למשל דשדוש של מניה – יפורש באופן שונה על-ידי סוחרים שונים. הסוחר החושש להפסיד יראה בדשדוש אות מבשר רע ויסגור את הטרייד מייד, ואז יראה בעיניים קלות כיצד חברו שהגיע עם ביטחון מוחלט בתבנית ובתכנית המסחר שלו מתעלם מהדשדוש מכיוון "שהמניה לא עשתה שום דבר רע" ומממש לאחר דקות אחדות רווחים נאים.

מבחינתנו כסוחרים יומיים האתגר הוא, כמובן, להימנע מאותן דעות קדומות, אמונות וציפיות שעלולות לעוות את יכולת השיפוט שלנו. פרופסור דן אריאלי בספרו לא רציונלי ולא במקרה מצביע על כך שדי במילים עליהן אנו חושבים כדי להשפיע לרעה, או לטובה, על יכולתנו לעבד את המידע ולקבל החלטות.

לפי המסקנות שהוא מציג (הנתמכות במחקרים מדעיים), סוחר שעוברות בראשו המילים: מהמר, הימורים ודומיהן יטה יותר להתנהג באופן כזה במהלך המסחר. סוחר שבעיני רוחו רואה את הסרט שבו הוא מסביר את ההפסדים שצבר היום – יטה לבצע פעולות שיביאו להפסדים, וכך הלאה.

המלצתי לכל סוחר: לפני תחילת המסחר דמיין את עצמך כסוחר מצליח, כזה המוציא לפועל את תכנית המסחר שלו באופן מדויק וקר רוח, עם בטחון עצמי וללא חשש. דאג שמילים כמו: "משמעת עצמית" או "עמידה בתכנית" יעברו בראשך (אולי כדאי לתלות על הקיר ממולך פלקט עם המילים האלה?). ראה שוב ושוב את הסרט שבו אתה מנהל את יום המסחר באופן מופתי בהתאם לתכנית שלך. כיצד אתה מגיב בקור רוח ובהתאם לתכנית לתרחישים שונים.

על מה אתה חושב בזמן המסחר? כדאי שתחשוב על מילים שישפיעו באופן חיובי על המוח שלך, כאלה שיסייעו לך לפעול באופן מקצועי ונכון בזמן המסחר, ולא על מילים שיגדילו את הסיכוי שתפעל בפזיזות או מתוך חשש.

6 תגובות:

  1. איזה יופי.

    אחת הנקודות שאני לאחרונה התחלתי לבצע. בדיוק נגעת בזה במאמר.
    לדמיין את עצמי ולראות את עצמי בדיוק כמי שעובד על פי התכנית שלי לפני תחילת המסחר.

    אורי

    השבמחק
  2. הי שי
    כרגיל אתה פוגע בול.
    ראה כיצד נפתח הדו"ח המצורף שלי מיום 15/1
    http://groups.google.co.il/group/thetraders/browse_thread/thread/fac80636fc89ec0a?hl=iw#
    גדעון

    השבמחק
  3. גיא1/25/2010

    המסחר במניות הוא מייצג של כל מה שאנחנו עושים בחיים. בכל תחום ובכל עיסוק, הדימוי העצמי וכן "עולם התוכן" שאנחנו בונים בהקשר למעשינו קובעים מאד את החלטותינו וכמובן את התוצאות. בעצם, הכל "נמצא בין האוזניים" שלנו.
    השאלה הבסיסית היא איך מתמודדים עם זה, כמה מאמץ, זמן ומשאבים נפשיים יכול כל אחד להשקיע במיסוד ההתנהגות שלו כדי שתתאים למה שהוא מכוון לעצמו ומגדיר לעצמו כהצלחה.

    השבמחק
  4. אהלן שי,

    עוד בהיותי ילד, לפני הרבה הרבה שנים, קראתי את הספר "כוחו של תת מודע". אני מניח שזה ספר מוכר לכולם. במאמרך היטבת להגדיר בתמציתיות מה שמפורט בספר באמצעות עמודים רבים. כמו כן הזכרת לי על הספר הזה שבזמנו הושפעתי ממנו רבות ויכול להיות עכשיו אתחיל ליישם את ההמלצות שם גם על המסחר שלי.

    תודה רבה,
    אלכס

    השבמחק
  5. אנונימי1/26/2010

    אם יש לך אסטרטגית מסחר שלאורך הזמן(שנים) מוכיחה את עצמה אתה חייב לדבוק בה!
    להצלחה במסחר צריך שני דברים בלבד.
    1. אסטרטגיה שאתה כסוחר מאמין בא ויש לה תוחלת חיובים!
    2. והדבר היותר קשה זה פשוט לדבוק באסטרטגיה!!!

    השבמחק
  6. >ודה לכולם על המשובים...

    אנונימי,
    כמובן שאתה צודק. אסטרטגיית / תכנית מסחר מוכחת שהסוחר מאמין בה ודבק בה באופן מוחלט היא הבסיס להצלחה. יחד עם זאת, המציאות מלמדת אותנו ש:
    1. לחלק ניכר מהסוחרים (כמובן בעיקר הפחות מצליחים) אין תכנית מסחר מוגדרת ובעלת תוחלת רווח מוכחת.
    2. כל הסוחרים מתקשים (מי יותר ומי פחות) להוציא לפועל בדיוק את תכנית המסחר שלהם.

    אני רואה את עיקר תפקידי לסייע לסוחרים בחלק הזה... להוציא לפועל באופן מדויק ומושלם את תכנית המסחר שלהם.

    בהצלחה לכולם,
    שי

    השבמחק