כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 11 בינואר 2010

שלבים לבניית תכנית מסחר

תכנית מסחר היא תכנית הפעולה של הסוחר היומי. תפקידה לוודא שתפעל באופן היעיל ביותר כך שתצליח להשיג את המטרות והיעדים – הכלכליים והאחרים – שהצבת לעצמך (או שחלמת עליהם...) כשהחלטת להפוך לסוחר יומי. להלן השלבים לבניית תכנית מסחר:

  1. הכר את עצמך – יש הטוענים שהמפתח הראשון בחשיבותו להצלחה במסחר הוא להכיר את עצמך.

- באיזה קלות אתה מקבל החלטות? אם אתה מתקשה לקבל החלטות במצב של לחץ, יתכן שעדיף להימנע ממסחר יומי ולפנות למסחר לטווחי זמן ארוכים יותר. פתרון נוסף לקושי לקבל החלטות הוא שיטת מסחר ממוכנת או כזו המוגדרת היטב כך שהצורך לקבל החלטות יימנע ממך לחלוטין.

- מהי רמת הפעילות הרצויה? הכוונה: (1) לממד מסגרת הזמן הרצויה למסחר – מסחר יומי, סווינג, קנה והחזק וכדומה, (2) למספר העסקאות שברצונך לבצע במקביל או במשך יום המסחר, ו- (3) למשך הזמן שבו אתה מוכן להחזיק פוזיציות פתוחות.

- כיצד אתה תופש את השווקים? אנשים שונים תופשים את השוק מבחינה פילוסופית באופן שונה, ולכן תכנית המסחר המתאימה לכל אחד מהם תהיה שונה.

רבים מתקשים להביא את עצמם לרכוש מניות כאשר השוק בשיא ולמכור כשהוא בשפל. לאנשים כאלה יתאים ממסחר ממוכן או תכנית מסחר של קנייה בשפל והמתנה לשוק שיעלה. יש כאלה החוששים למכור מניות בחסר, מכיוון שפוטנציאל ההפסד הוא אין-סופי, אחרים תופשים את השוק כקזינו חוקי, אחרים כזירה המתנהלת באופן אקראי לחלוטין וכעוד ועוד. האם אתה מאמין שמגמות נוטות להימשך? אם כך, אסטרטגיית מסחר עוקבת מגמה עשויה להתאים לך.

  1. קבע יעדים - קביעת יעדים חיונית מכמה סיבות. ראשית, היא יוצרת את המניע להשקעת הזמן, האנרגיה והכסף החיוניים כדי לרכוש את המיומנות הנדרשת כדי להצליח במסחר בשוק ההון. יעדים אטרקטיביים גם נותנים את הכוח להתגבר על האתגרים והכישלונות שתחווה במהלך הדרך. בנוסף, יעדים מאפשרים לנו למדוד את התקדמותנו באופן אובייקטיבי ולבצע תיקונים בהתאם לצורך.
  2. הכר והבן את מערכת האמונות שלך לגבי השוק – תכנית המסחר שלך חייבת להתאים למערכת האמונות שלך בנוגע לשוק. סוחר לא מסוגל להוציא לפועל ביעילות תכנית מסחר הנוגדת את אמונותיו. בין היתר, מומלץ לבחון את מערכת האמונות שלך בנוגע ל:

- מחיר נייר הערך

- רמת הפעילות בנייר הערך

- זמן

- תבניות טכניות

- ניהול כספי

- אינטואיציה

  1. בנה תכנית מסחר שמתאימה לך – עתה, רק לאחר שבחנת את עצמך, את יעדייך ואת מערכת האמונות שלך לגבי השוק, אתה יכול לבנות את תכנית המסחר שמתאימה לך.
  2. בחן את התכנית שלך כדי לאתר דעות קדומות או הטיות הקיימות בה – גורמים רבים, רובם קשורים לפסיכולוגיה של האדם, עשויים לגרום לך לבנות תכנית מסחר המבוססת על דעות או קדומות או הטיות. נסה לאתר אותן לפני שאתה משקיע זמן וכסף בבחינה יסודית של התכנית.
  3. פתח תכנית לניהול כספי – ניהול כספי הוא מרכיב מרכזי, לא פחות וכנראה אף יותר, מהמרכיב הטכני בתכנית מסחר. מרכיב זה אחראי לדאוג שגם בתקופות של רצף אי-הצלחות חשבון המסחר שלך לא יינזק בצורה חמורה מדיי. רוב ספרי הלימוד בתחום ממליצים להגביל את ההפסד המרבי לעסקה ל- 5% מערך התיק, אך סוחרים מצליחים רבים מאמינים בגישה שמרנית עוד יותר ולא מוכנים להפסיד יותר מ- 1% מהתיק שלהם בעסקה בודדת. בכל מקרה, עליך להחליט מהו ההפסד המרבי אתו אתה יכול ומוכן להתמודד.

כמו כן, כחלק מהניהול הכספי, יתכן שתרצה להגדיר מראש איזה חלק מההון שלך אתה מוכן להקדיש לכל טרייד, בכמה מינוף אתה מוכן להשתמש, כמה הון אתה רוצה להשאיר זמין להזדמנויות שעשויות להופיע ועוד.

  1. בחן את תכנית המסחר – בדיקת תכנית המסחר היא מרכיב הכרחי כדי לוודא את תקפותה. ניתן ומקובל לבצע בדיקה לאחור (back testing) כדי לבחון כיצד תכנית המסחר היתה מתפקדת במגוון מצבי שוק בעבר, אך כדאי לשקול גם בדיקה בהווה באמצעות מסחר נייר או שימוש בתכנת demo. בכל אופן, ככל שמספר הטריידים שבוצעו במהלך הבדיקה רב יותר, וככל שהם כוללים יותר מצבי שוק כך הבדיקה אמינה יותר.
  2. כתוב את תכנית המסחר שלך בצורה מפורטת וחד משמעית – פעולה זו חיונית בעיקר לסוחרים בתחילת דרכם מכיוון שהיא מחייבת פירוט התכנית לפרטי פרטים ומונעת את הצורך להפעיל שיקול דעת (ונובע מכך הטיות) במהלך המסחר עצמו.
  3. בנה תוכנית עבודה יומית – גורמים שעשויים להיכלל בתכנית העבודה היומית הם: הכנת רשימת מעקב, ניתוח השוק, כניסה למצב רוח מתאים למסחר, ביצוע המסחר, ניתוח הטריידים לאחר סיום יום המסחר וכדומה.
  4. בדוק את תכנית המסחר שלך באופן תקופתי – כמו כל תכנית פעולה, גם תכנית המסחר שלך עשויה לאבד את יעילותה עקב שינויים במאפייני השוק. גורם נוסף שעשוי לחייב בעתיד שינוי בתכנית המסחר הוא שינויים שיחולו אצלך (יעדים חדשים, התפתחות מערכת האמונות שלך לגבי השוק, שינויים בחיים האישיים שלך וכדומה).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה