כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום חמישי, 24 ביולי 2014

חוק מס. 1 להצלחה בהשקעות

בהשקעות, מכל סוג ובכל סגנון, המשקיע נוטל סיכונים בתקווה להפיק רווחים. הדעה השלטת, ובצדק, היא שככל שמעוניינים להפיק תשואות גבוהות יותר, כל יש לקחת סיכונים גדולים יותר. כפי שנראה בהמשך, למרות שבאופן כללי הקשר הזה נכון, הדברים מעט יותר מורכבים.

כללים להצלחה בהשקעות
בוודאי נתקלת באין-ספור חוקים, טיפים, אמרות וציטוטים הנוגעים להצלחה בהשקעות. כל גורו, מנהל קרן גידור, משקיע אגדי או סופר תרם את ניסיונו ודעותיו לתחום זה, וכרגיל, פעמים רבות ישנן סתירות בין המלצות שונות.
תרומתי הצנועה במאמר זה, החוק מס. 1 להצלחה בהשקעות, היא תוצאה של ניתוח והבנת אופן הפעולה של כל המשקיעים והסוחרים שהצליחו לאורך זמן. משקיעים רבים הצליחו לפרקי זמן מסוימים – כל אחד בדרכו הייחודית, וחלקם אף קנה את עולמו באותו פרק זמן, אך לכל המצליחנים ששרדו לאורך שנים היה חוק בסיסי משותף.

החוק מס. 1 להצלחה בהשקעות הוא לשלוט על הסיכון
אם ברצונך להפיק תשואה על כספך, לא ניתן להימנע מנטילת סיכון, והדבר אף לא רצוי. יחד עם זאת, מה שמאפיין את כל המשקיעים והסוחרים שהצליחו לאורך זמן הוא ניהול הסיכונים שהם לוקחים.
הבא נפרוט את החוק הבסיסי הזה לשלושה מרכיבים מרכזיים:
  1. ניהול סיכונים בכל עסקה – הדבר היחיד שלמשקיע יש עליו שליטה ברגע שהוא חונך פעולת השקעה הוא גודל הסיכון הנלקח. גודל הסיכון המומלץ תלוי באופי ההשקעה ובמאפייני המשקיע, אך זהו אלמנט שחייב להילקח בחשבון עוד לפני הכניסה לעסקה.
אני אישית, מכיוון שאני מבצע פעילות ספקולטיבית לטווחי זמן קצרים יחסית (דקות בודדות עד מס. ימים בודדים)  מסכן לא יותר מ- 1% מגודל התיק בכל עסקה.
  1. ניהול סיכונים כולל בכל נקודת זמן – מעבר לניהול הסיכון בעסקה הבודדת, עלינו לנהל גם את הסיכון הכולל. נניח ש- 50% מהתיק שלי מושקע במניות ישראליות, מה יקרה לתיק אם הבורסה הישראלית תיפול ב- 20%? נניח שאני פתוח במספר עסקאות בשוק המט"ח ועקב אירוע כלשהו שווקי המט"ח הופכים תזזיתיים ומאלצים אותי לממש הפסד בכל העסקאות בו-זמנית?
אני אישית, מעבר למדיניות ניהול הסיכונים פר-עסקה שהוזכרה בסעיף הקודם, לא מוכן לסכן בכל רגע נתון יותר מ- 3% מהתיק שלי.
  1. ניהול סיכונים של אסטרטגיית הפעולה – כל אסטרטגיית פעולה נבחרה מתוך אמונה (מבוססת יותר או פחות) ביעילותה. המשקיע חייב לקחת בחשבון את האפשרות שהאסטרטגיה פחות מוצלחת ממה שחשב או שתנאי השוק השתנו ואסטרטגיה שהניבה רווחים בעבר כבר לא מתאימה. לכן אחד מהמרכיבים של ניהול סיכונים הוא הגדרה לגבי התנאים שיביאו להפסקת השימוש באסטרטגיית השקעה מסוימת ובחינתה מחדש.
אני אישית הגדרתי ירידת ערך של 10% כמצב המחייב בחינה יסודית ומחודשת של אסטרטגיות הפעולה שלי ומידת התאמתן למאפייני השוק הנוכחיים.

מהיכן מגיעים הרווחים?
לאור ההתמקדות בחוק מס. 1 – שליטה בסיכון, מתבקשת השאלה מהיכן יגיעו הרווחים?
הרווחים יגיעו, כמובן, מהעסקאות המוצלחות שתפיק אסטרטגיית ההשקעה. בהנחה שהמשקיע מפעיל אסטרטגיית פעולה בעלת תוחלת רווח חיובית, ישנם רק שני דברים שעשויים למנוע ממנו את השגת הרווחים:
  1. אי הוצאה לפועל של האסטרטגיה בצורה מדויקת – נקודה חשובה המצדיקה הרבה יותר ממאמר נפרד.
  2. רצף של הפסדים – רצף של הפסדים הוא, למרבה הצער, מצב טבעי בכל אסטרטגיית השקעה והוא עלול לגרום לבעיה שהוזכרה בסעיף הקודם. בנוסף, אם הסיכון שנלקח בכל עסקה היה גבוה מדיי, הדבר יביא לספיגת הפסדים גדולים מאוד, עד כדי מחיקת תיק ההשקעות.
מעבר לשתי הסיבות שהוזכרו לעיל, אין דבר שימנע מאסטרטגיית השקעה רווחית להפיק רווחים. מכיוון שלא ניתן להימנע מרצפים של הפסדים (בדיוק כפי שרצפים של הצלחות גם הם צפויים) יש לנהל את הסיכונים כראוי בכדי שהנזק המצטבר של ההפסדים לא יהיה גדול מדיי ויאפשר למשקיע לקצור את הפירות של העסקאות המוצלחות.


אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה