כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום ראשון, 20 ביולי 2014

משקיע, מה יקרה כשמגמת העלייה תסתיים?

משקיעים רבים נוקטים באסטרטגיה של רכישת נכסים הנמצאים במגמת עלייה, ו- "רכיבה" עליהם עד שהמגמה מסתיימת. בזכות מיעוט פעולות המסחר אסטרטגיה זו חסכונית בעלויות,  היא מומלצת על-ידי האקדמיה כדרך היעילה ביותר להרוויח בשווקים הפיננסיים ו- (לכאורה) היא אינה מחייבת התמקצעות.

יש לי מספר השגות לגבי המלצות האקדמיה, אך במאמר זה אתמקד בשאלה:
לאור הכתוב לעיל, איך זה שבכל פעם שיש מפולת בשווקים הרוב המכריע של המשקיעים – כולל המקצוענים – מפסידים כסף רב?

יש לכך מספר סיבות:
  1. זיהוי מגמה קיימת ומבוססת, והצטרפות אליה, אכן אינם מחייבים התמקצעות. לעומת זאת, זיהוי המגמה בשלביה הראשונים והצטרפות מוקדמת אליה בהחלט מחייבים ידע והתמקצעות.
  2. לרוב המשקיעים אין אסטרטגיה סדורה למימוש רווחים.
  3. רוב המשקיעים אינם יודעים לזהות במועד איתותים לסיום המגמה, ולכן כאשר הבלתי-נמנע מגיע ומגמת העלייה מתחלפת בירידות הם מפסידים את כל רווחיהם ואף את הקרן. ברי-המזל שמסיבה כלשהיא (שבדרך כלל לא קשורה לאיכות החלטות ההשקעה שלהם, אלא לצרכים האישיים שלהם) מימשו את רווחיהם בזמן הם המיעוט הזניח בקרב המשקיעים.
  4. רוב המשקיעים אינם יודעים לנהל את סיכוני ההשקעות כראוי, ולכן כאשר המגמה משתנה, או נבלמת, הם חשופים להפסדים גדולים בהרבה ממה שביכולתם לספוג.
  5. רוב המשקיעים נופלים קורבן למלכודות פסיכולוגיות, לא רק חמדנות ופחד, אלא רבות נוספות, וכתוצאה מכך לא מצטרפים מהר מספיק למגמה קיימת, לא מממשים מהר מספיק כשהמגמה מסתיימת ובין לבין מבצעים טעויות רבות נוספות.

הפתרון
השקעות הן מקצוע, וכמו בכל מקצוע ישנם בעלי מקצוע טובים יותר וטובים פחות. לדעתי מנהל השקעות טוב המעוניין להתמקצע באסטרטגיה של רכיבה על מגמה – בין אם הוא מנהל את כספו האישי או כספם של אחרים – חייב להיעזר במודלים מוכחים שיסייעו לו לאתר מגמות בתחילתן ולהצטרף אליהן; במודלים מוכחים שיסייעו לו לזהות במועד איתותים לסיום המגמה (ואולי אף יאפשרו לו לרכב על המגמה החדשה שמתפתחת), ומודלים מוכחים לניהול הסיכונים.

פתרון זה נכון בין אם אתה משקיע במניות בודדות, במדדי מניות, סחורות כאלה או אחרות, מטבעות, או בכל נכס פיננסי אחר.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה