כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שלישי, 25 ביולי 2017

מה הקשר בין אסטרטגיית המסחר לחוסן מנטאלי?

הדעה המקובלת, ואני מסכים אתה, היא שהאתגר האמתי של סוחרים בשוק ההון הוא מנטאלי. יחד עם זאת, רבים מפספסים את הקשר הבלתי-נפרד בין אסטרטגיית המסחר לבין החוסן המנטאלי של הסוחר או הסוחרת.

יש לכך כמה סיבות.
  1. אסטרטגיית מסחר היא הבסיס – בלעדיה חוסן מנטאלי יהיה חסר ערך. 
  2.  בלי אמונה מלאה באסטרטגיית המסחר, לא ניתן יהיה לפתח חוסן מנטאלי. 
  3.  לכל סוחר יש נקודות חוזק וחולשה פסיכולוגיות. אסטרטגיית המסחר צריכה להתאים להן!


דוגמה,
לאחר שנים רבות של דשדוש במסחר שלי במניות, לאחר מכן במט"ח ולבסוף בחוזים עתידיים, היה לי ברור שהבעיה שלי מנטאלית. יחד עם זאת, מכיוון שבתחומים אחרים בחיי אני יציב מנטאלית, לא הבנתי מה מקור הבעיה וכיצד ביכולתי לשפר את המצב. אפילו פרשתי מהמסחר לתקופה מסוימת.

יום אחד הבנתי! הבנתי שהבעיה המנטאלית שלי נובעת מכך שאסטרטגיות המסחר שניסיתי להפעיל לא התאימו לפסיכולוגיה האישית שלי, ולכן לא הצלחתי להוציא אותן לפועל ברמת הדיוק ובעקביות הנדרשים.

ברגע שהבנתי את מקור הבעיה הקדשתי זמן רב להתבוננות עצמית כדי לזהות את נקודות החוזק, ובעיקר את החולשות הפסיכולוגיות שלי. הגילויים שלי היו קריטיים לטרנספורמציה שהמסחר שלי, וכמובן התוצאות שהפקתי, עברו. זיהיתי שלוש נקודות טורפה פסיכולוגיות:

א.      אני מתקשה במצב שבו עליי לקבל החלטות במהירות, בעיקר במצבים בהם עליי לבחור בין כמה אפשרויות. מצב כזה היה אופייני למסחר היומי (day trading) שלי במניות, כאשר עקבתי אחרי עשרות רבות של מניות בו-זמנית בחיפוש איתותים.

הבעיה הזו גם הופיע כאשר הייתי חבר בחדר מסחר בו האנליסטים וסוחרים אחרים העלו ללא-הרף רעיונות לעסקאות, והחשש לפספס עסקה מוצלחת גרם לי לדלג בין כל הרעיונות.
אגב, את התובנה ששימוש בשירותי חדר מסחר בעצם גורם לי נזק, הפקתי כבר קודם לכן.

ב.      אני נוטה "לעגל פינות". הדבר התבטא בארבעה אופנים:
-          חניכת עסקאות גם במצב בו התבנית לא היתה מושלמת מתוך חשש "לפספס" עסקה מרוויחה.
-          מימוש הפסדים לפני שהמחיר פגש את מחיר קטיעת ההפסד, בניסיון למזער את ההפסד. (כמובן שמימוש ההפסד לפני הזמן גרם לכך שהרבה פעמים לאחר שמימשתי את ההפסד המחיר שינה כיוון והמחיר הלך לכיוון הנכון)
-          אי עמידה במחיר קטיעת ההפסד מתוך ציפייה, שפעמים רבות אכן התממשה, שהמחיר יחזור לנוע לכיוון הנכון. כמובן שבמקרים בהם הדבר לא קרה ספגתי הפסדים גדולים מאוד (ופעם אחת אפילו מחקתי כתוצאה מכך את חשבון המסחר).
-          מימוש רווחים מוקדם מדיי מתוך חשש שהמחיר ישנה כיוון והרווח יעלם.

ג.       אין לי סבלנות להמתין זמן רב למימוש הרווחים. הבעיה הזו קשורה בחלקה לסעיף הקודם, אך היא קשורה גם לכך שפסיכולוגית, למרות הנכונות שלי להשקיע הרבה מאוד זמן ומאמץ כדי להצליח, אני מעדיף לממש רווחים במהירות. אני פשוט הטיפוס שמעדיף ציפור אחת ביד משתיים על העץ.

מה עשיתי לאחר זיהוי נקודות התורפה הפסיכולוגיות שלי?
לאחר שזיהיתי את החולשות הפסיכולוגיות שלי, היה לי ברור שעל-מנת להצליח עליי לפתח אסטרטגיית מסחר שתתאים לי. הדבר הראשון שעשיתי היה להתמקד במסחר תוך-יומי (day trading), כך שהעסקאות יסתיימו מהר יחסית, בשוק אחד בלבד, באמצעות אסטרטגיית מסחר אחת מוגדרת היטב.

ההחלטה הזו נתנה מענה טוב לכל שלושת החולשות הפסיכולוגיות שלי, ואפשרה לי לעבור ממצב של דשדוש מתסכל לרווחיות עקבית. בעקבות השיפור בתוצאות התחזק, כמובן, גם הביטחון העצמי שלי ולמרבה ההפתעה גם היכולות המנטאליות שלי השתפרו במידה רבה.

אגב, השוק האחד עליו סחרתי היה מדד הדקס (המדד של הבורסה הגרמנית), והאסטרטגיה היתה מבוססת על מספרי פיבונאצ'י. כיום אני כבר לא סוחר את האסטרטגיה הזו, אבל מסחר יומי על מדד הדקס הוא עדיין הבייבי שלי.

לאחר העלייה על המסלול הנכון, כיצד המשכתי להתפתח?
לאחר שמצאתי את הנוסחה המתאימה לי מבחינה פסיכולוגית – מסחר תוך יומי, התמקדות בנייר ערך אחד, ושימוש באסטרטגיה אחת מוגדרת היטב, כלומר כזו שלא משאירה שום מקום לשיקול דעת בקבלת ההחלטות, יכולתי להתחיל להרחיב מעט את מגרש המשחקים.

פיתחתי אסטרטגיית מסחר נוספת מוגדרת היטב, ולאחר מכן עוד אחת, ועוד אחת. כיום עומדות לרשותי 5 אסטרטגיות מסחר מוגדרות היטב שנחקרו לעומק ושאני בטוח לחלוטין ביעילותן.

כאשר אני מבצע מסחר תוך יומי אני מתמקד בנייר ערך אחד בלבד. בשעות הבוקר במדד הדקס, ואם אני רוצה לסחור גם אחרי הצהרים, אני עושה זאת על מדד הנאסד"ק. למרות שהאסטרטגיות שלי פועלות היטב גם במסחר תוך-יומי על מניות, אני נמנע מכך בגלל נקודת החולשה הפסיכולוגית שלי שהזכרתי קודם לכן.

בהמשך, כאשר היכולת שלי "לדחות סיפוקים" השתפרה, הרחבתי את פעילותי גם למסחר בצמדי מטבעות מרכזיים במסגרות זמן יומית וארבע שעתית (מסחר סווינג). במצב כזה, הגם שאני עוקב אחרי 28 צמדים, הפעילות אינה אינטנסיבית ולא מחייבת אותי לבחור בלחץ של זמן מתוך מגוון אפשרויות. לאחר זמן מה הוספתי גם סחורות מרכזיות (זהב, נפט וכדומה) למסחר הסווינג שלי.

מסקנות
הגם שחלקו של החוסן המנטאלי בהצלחה במסחר מאוד משמעותי, הוא יהיה חסר תועלת ללא אסטרטגיית מסחר מנצחת. יותר מזה, אסטרטגיית מסחר המתאימה לנקודות החוזק והחולשה הפסיכולוגיות של הסוחר תסייע לו בחיזוק החוסן המנטאלי!

לכן, המפתח למעבר מדשדוש, או מהפסדים, למצב של רווחיות הוא זיהוי נקודות החולשה הפסיכולוגיות. לאחר מכן יש ללמוד, או לפתח, אסטרטגיית מסחר שתתאים להן וגם תהיה רווחית.

בעזרת התהליך הזה ניתן להגיע למצב של רווחיות עקבית, הסתרת נקודות התורפה הפסיכולוגיות כך שלא יגרמו לנו נזק במסחר, ולא פחות חשוב, החוסן המנטאלי שלנו ילך ויתחזק. בהמשך הדרך נוכל להרחיב את מגרש המשחקים שלנו באמצעות פיתוח אסטרטגיות מסחר נוספות, על ידי הרחבת הפעילות לניירות ערך נוספים, או פשוט על-ידי הגדלת העסקאות.



בין שאתם סוחרים תוך יומיים, או מעדיפים מסחר סווינג, אם אתם זקוקים לסיוע בתהליך, לליווי אישי, או שברצונכם ללמוד אחת או יותר מאסטרטגיות המסחר שלי, צרו קשר. חבל על כל יום נוסף של הפסדים או דשדוש, אכזבה ותסכול. 

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה