כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 16 במאי 2011

כיצד אני משתמש בקווי פיבונאצ'י במסחר יומי בחוזים עתידיים

קרדיט: את שיטת המסחר שלי בחוזים עתידיים למדתי משלומי גולדשמיט, אחד מהסוחרים המצליחים ביותר שאני מכיר.

פיבונאצ'י, או בשמו הנכון לאונרדו פיזנו, היה מתמטיקאי איטלקי שחי לפני כ- 760 שנה. לפיבונאצ'י מיוחס הגילוי של סדרת מספרים (סדרת פיבונאצ'י) המיוחסים לה יכולות קסומות במגוון תחומים. על פיבונאצ'י ופועלו תוכלו לקרוא במגוון מקורות.

עבורי, כסוחר יומי בחוזים עתידיים, מספרי פיבונאצ'י מגדירים, באופן חד-משמעי:
1. מתי מתבצע תיקון המצדיק כניסה עם כיוון המגמה התוך-יומית (תיקון של 38.2% ממהלך המגמה).
2. מתי המגמה התוך-יומית הראשונית מתחלפת ומתחילה מגמה הפוכה (תיקון של 61.8% ממהלך המגמה הראשונית).
3. מהם יעדי הרווח (38.2% מעבר למהלך הראשוני, או תיקון של 100% במקרה שהמגמה התחלפה).
עבורי הגדרות מתמטיות חד-משמעיות אלה מקלות על תהליך המסחר ומונעות את רוב הקונפליקטים במהלך יום המסחר. במאמר זה אציג באופן בסיסי כיצד אני נעזר בקווי פיבונאצ'י במסחר היומי על חוזים עתידיים.

שלב ראשון – התפתחות מגמה
כדי שאוכל למתוח את קווי פיבונאצ'י אני חייב לזהות מגמה תוך-יומית. לכן, שלב ראשון ביישום אסטרטגיית המסחר שלי הוא המתנה להתפתחות מגמה. כאשר אני סוחר על שוק שעשוי לפתוח בגאפ, ניתן לקחת את מחיר הסגירה של יום המסחר הקודם כנקודת מוצא לאיתור מגמה. כאשר המהלך עם המגמה נבלם ומתחיל תיקון ניתן לעבור לשלב השני.

שלב שני – מתיחת סרגל פיבונאצ'י מהנמוך לגבוה (או מהגבוה לנמוך – לפי כיוון המגמה)
מתיחת סרגל פיבונאצ'י עם כיוון המגמה יוצרת על הגרף מספר קווים המייצגים רמות שונות של תיקון המהלך.
38.2% מהמהלך – תיקון לגיטימי שיביא לכניסה לטרייד עם כיוון המגמה.
61.8% מהמהלך – תיקון שמשמעותו שינוי מגמה בשוק.
פריצה או שבירה של רמות אלה מהווים את הבסיס לכניסה לטרייד וליציאה ממנו בפקודת קטיעת הפסד.

שלב שלישי – המתנה לתיקון
שאלת מיליון הדולר – מתי מצטרפים לשוק מגמתי?
בעזרת קווי פיבונאצ'י מוגדר לי תיקון "מספק" כדי להיכנס לטרייד – תיקון של 38.2% מהמהלך. אם התיקון היה קטן יותר, מבחינתי הסיכון של כניסה לטרייד גדול מדיי ואני מוותר. אינני ממתין להיווצרות תבנית כלשהי בגרף, אלא פשוט לפריצת / שבירת קו ה- 38.2% כדי להיכנס לטרייד עם כיוון המגמה.
אם לאחר שנכנסתי לטרייד החוזה חוזר לנוע בכיוון המגמה, יעד הרווח שלי הוא קו 38.2% מעבר לטווח התנועה שקדם לתיקון שבו נכנסתי לטרייד. ביעד הרווח אני מממש את כל הכמות.
תוך כדי מהלך הטרייד עם כיוון המגמה אני מעדכן את סרגל הפיבונאצ'י שלי כך שכל הקווים מתעדכנים בהתאם. הדבר חשוב כדי שאוכל לדעת מתי השוק משנה כיוון. ככל שהשוק נע בכיוון הרצוי, כך, למעשה, שער קטיעת ההפסד (61.8%) יביא להפסד קטן יותר מהסיכון הראשוני.

שלב רביעי – שינוי מגמה
כאשר נפרץ / נשבר קו ה- 61.8% המשמעות היא שהשתנתה המגמה. במצב כזה יש לסגור את הטרייד שהיה עם כיוון המגמה, ולפתוח טרייד חדש עם כיוון המגמה החדשה. יעד הרווח במקרה כזה הוא תיקון 100% של המהלך המקורי, ושם תמומש כל הכמות.
כמובן שלאחר הגדרת המגמה החדשה וביצוע פעולת ההתהפכות יש צורך למתוח מחדש את קווי פיבונאצ'י – בהתאם למגמה החדשה, כדי שנוכל לדעת מתי המגמה החדשה השתנתה (כאשר קו 61.8% ייפרץ / יישבר).

דוגמא לטרייד קלאסי על מדד ה- DAX




המדד פתח בגאפ דאון והמשיך במגמת ירידה. הקו המקווקו האדום האלכסוני מראה מהיכן להיכן מתחתי את סרגל פיבונאצ'י בטרם נכסנתי לטרייד. כאשר בוצע תיקון של 38.2% נכנסתי ל-שורט (החץ האדום) ופחות מ- 10 דקות לאחר מכן המדד הגיע ליעד הרווח (החץ הסגול) והטרייד נסגר.

דוגמא לטרייד עם התהפכות על הצמד USD/EUR




את יום המסחר של 11 למאי הצמד פתח במגמת עלייה, וכאשר ביצע תיקון של 38.2% נכנסתי ל-לונג (החץ הירוק). התיקון נמשך, וכאשר נשבר קו ה- 61.8% נסגרה פוזיציית הלונג ונפתחה פוזיציית שורט (החץ האדום). יעד הרווח לפוזיציה החדשה היה תיקון של 100% (השער הנמוך של היום) והוא הושג אחרי כ- 20 דקות (החץ הסגול).
שני הטריידים המוצגים לעיל רווחיים. המצב היחיד שבו האסטרטגיה תניב הפסד (חוץ ממצב של תנועה מהירה מאוד שמונעת מאתנו להגיב בזמן) הוא כאשר לאחר שינוי המגמה וההתהפכות המגמה משתנית שוב כך שפעמיים אנו יוצאים בסטופ. הסטטיסטיקה שלי מצביעה על כך שהמצב הזה קורה בפחות מ- 20% מהמקרים.

מאמר זה מציג באופן בסיסי את השימוש שאני עושה בקווי פיבונאצ'י במסחר בחוזים עתידיים. כדי להפוך את העקרונות לאסטרטגיית מסחר שלמה יש צורך לקבוע כיצד מגדירים מגמה, לקבוע כמויות, להחליט על מסגרת הזמן אליה מתייחסים (למשל, מתי מתחיל יום במסחר במט"ח), ועוד. ישנן אין-ספור דרכים רווחיות לעשות זאת, וכל סוחר צריך למצוא את הדרך המתאימה לו.
כמובן שלאחר קביעת כל המשתנים הנדרשים לאסטרטגיית מסחר מלאה יש צורך לבצע back testing, מסחר בתוכנת דמו או על הנייר, מסחר בכמויות קטנות ורק עם צבירת הביטחון ברווחיות של האסטרטגיה להגדיל באטיות את הסיכונים (דבר שהולך יד ביד עם הגדלת פוטנציאל הרווח).

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה