כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 28 במאי 2011

חששות, פחדים והצלחה במסחר

חששות ופחדים הנן תחושות רגשיות ופיסיות לא נעימות המהוות חלק בלתי נפרד מהחיים האנושיים בכלל ומחייו של סוחר בשוק ההון בפרט. לא ניתן ולא רצוי להימנע מתחושות אלה. כדי להצליח במסחר עלינו ללמוד לחיות אתן בשלום ולהפיק מהן את המרב.

כיצד נוצרים פחדים?
פחד נוצר כאשר האדם נתקל בסיטואציה המפורשת על-ידו כאיום. האיום הנתפש הזה עשוי להיות אמיתי (למשל סוחר שנכנס לעסקה ברמת סיכון גבוהה מדיי ליכולתו) או מדומה (למשל זיכרונות שעולים במוחו של הסוחר מטרייד קודם שבו הפסיד).

מה תפקידם של החששות והפחדים?
הפחד הוא מנגנון ביולוגי שנועד להגן על האדם מפני סכנות. ברמה הפיסיולוגית, כאשר אדם חש בפחד, גופו ושכלו הופכים לדרוכים יותר וכך ביכולתו לזהות ולהגיב מהר יותר לסיכונים. בפעילותנו כסוחרים בשוק ההון, אנו לא נחשפים לסכנת חיים, אלא למצבים הדורשים מאתנו דריכות, ריכוז ותגובות מהירות. לכן תחושות של חשש ופחד ברמה סבירה ישפרו את יכולותינו להתמודד עם אתגרי המסחר, אך פחדים בעוצמה רבה מדיי עלולים לגרום לנו לשיתוק, כלומר להימנעות מוחלטת מפעולה.

מה לעשות כשחשים חשש או פחד בעת המסחר?
כמו כל תחושה שלילית שאנו עשויים לחוות, גם חששות ופחדים מאותתים לנו שמשהו אינו כשורה, ולכן עלינו לבחון את המצב ביתר יסודיות.
תחילה, עלינו לבחון האם המקור לפחד הוא גורם איום אמיתי או מדומה. חשוב לזכור שלעתים, תחושות הפחד נגרמות כתוצאה מאיום אמיתי עוד לפני שהבחנו בו באופן מודע, ומכאן נובעת החשיבות של התבוננות יסודית בסביבת המסחר.

דוגמאות לסכנות אמיתיות בעולמו של סוחר:
• כניסה לטרייד בכמות שמייצגת סיכון גדול מדיי.
• כניסה לטרייד בתבנית מפוקפקת.
• שינוי במצב השוק המצביע על הגדלת הסיכון לכישלון הטרייד.
• שינויים בסביבת העבודה המגדילים את הסיכון לתפקוד לקוי של הסוחר.
• התקרבות של מועד פרסום הודעה כלכלית משמעותית.

דוגמאות לפחדים שאינם מבוססים על סכנות אמיתיות בעולמו של סוחר:
• זיכרונות לא נעימים מטריידים קודמים.
• דיבור פנימי: "מה יגידו?", "החודש כבר הפסדתי XXX$", או "חבל להפסיד את הרווח שכבר צברתי."

אם זיהית שמקור הפחד הוא איום מדומה לא נדרשת פעולה הקשורה למסחר עצמו, אלא התבוננות פנימית במקורות הפחד, דבר שברוב המקרים יביא להפגתו.

למשל, טבעי שסוחר המגדיל את הכמויות בהן הוא סוחר יחוש פחד בטריידים הראשונים שיבצע – הוא הרי לא רגיל לראות את הרווחים או ההפסדים נערמים במהירות כה גדולה. כאשר מתעוררת תחושת פחד כזו, התבוננות בה, הבנת המקור שלה, והבנה שזהו חלק מתהליך הצמיחה שהוא עובר יאפשרו לו להמשיך לסחור כראוי. כדי להקל על עצמו יכול הסוחר לעבור שוב על מאפייני הטרייד כדי לוודא פעם נוספת שהוא תואם לחלוטין את תכנית המסחר שלו.

אם לא זיהינו מקור מדומה לפחד, עלינו לנתח ביסודיות את המצב כדי לזהות את מקור האיום האמיתי על הטרייד שלנו. האם פעלנו בדיוק בהתאם לתכנית המסחר שלנו? האם השתנה משהו בהתנהגות הקונים/מוכרים שעלול לפגוע בהצלחת הטרייד? האם מתקרב המועד לפרסום הודעת שוק? זכרו, תחושת הפחד היא אינסטינקט, ולכן לעתים קרובות היא תופיע לפני שמקור האיום יזוהה באופן הכרתי.

הדרך להפחתת החששות והפחדים
ביטחון בתכנית המסחר שלנו הוא המרכיב הבסיסי ביותר להפחתת חששות ופחדים. האם יש לך תכנית מסחר ברורה לחלוטין? האם את יודעת בדיוק מהם אחוזי ההצלחה של כל אחת מהתבניות שאת סוחרת? האם אתה יודע מהי תוחלת הרווח של כל אסטרטגיה?
מכיוון שאני יודע שאסטרטגיית המסחר שלי ייצרה לפחות 50% תשואה בכל אחת מ- 10 השנים האחרונות, קל לי יותר להתמודד עם חששות ופחדים הנוצרים במהלך המסחר, מכיוון שברור לי שגם אם בטרייד מסוים אפסיד (ואפילו ברצף של טריידים), כל עוד אדבק בתכנית אסיים את השנה ברווח נאה.

ביטחון בתכנית המסחר יגדיל את הסיכוי שאכן תפעלי לפיה (דבר שכבר יפחית חששות ופחדים) ויהווה עוגן של תחושת ביטחון כאשר פחדים כן יתעוררו.

למרבה הצער, בחששות ופחדים הנובעים מדיבור פנימי הרסני קשה יותר לטפל באופן עצמאי, והפחתתם תחייב סיוע מאיש מקצוע.

לסיכום, חששות ופחדים הן תחושות טבעיות ויש להן תפקיד מרכזי בשמירה על ריכוז גבוה, מיקוד ותגובה מהירה כאשר יש צורך בכך. לכן עלינו ללמוד להגיב כראוי כאשר תחושות אלה מתעוררות – זהו מפתח מרכזי לפיתוח "אינטואיציה", אותה יכולת לחוש בדברים (במקרה הזה סכנות) עוד לפני שהמוח המודע הבחין בהם.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה