כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 8 במאי 2010

כמה מילים על הצלחה, אקראיות וסטטיסטיקה

מכירים את הסיפור על יועץ ההשקעות ששלח ל- 100,000 איש מכתבים עם התחזית שלו לגבי תנועת השוק בחודש הקרוב? למחציתם שלח תחזית חיובית ולמחציתם תחזית שלילית. כמובן שבתום החודש התברר שמחצית מהאנשים (50,000) קיבלו תחזית מדויקת... אנשים אלה קיבלו מכתב נוסף ובו תחזית לתנועת השוק בחודש הקרוב. שוב מחציתם קיבלו מכתב הצופה עליות ומחציתם מכתב הצופה שוק יורד. לאחר חודשיים נותרו 25,000 איש שקיבלו תחזית מדויקת במשך חודשיים ברציפות!.

באופן דומה, בתום 12 חודשים של משלוח מכתבים עם תחזית לגבי שוק ההון, כאשר בכל פעם המכתב נשלח לפחות ופחות אנשים – רק אלה שהתחזיות שקיבלו עד כה היו מדויקות, נותרו 244 איש שקיבלו 12 תחזיות מדויקות ברצף. (אם ניקח בחשבון גם את הנמענים שנהנו מ- 90% של ניבוי מוצלח נקבל כמה אלפי לקוחות מרוצים) אכן, ליועץ הזה יש יכולת ניבוי מרשימה! אולי כדאי לרכוש את שירותי הייעוץ / חיזוי / איתותים / הדרכה שלו?

ברור ש"הצלחת" הניבוי של היועץ (עבור הלקוחות ברי המזל...) היא עניין סטטיסטי לחלוטין, ואם התהליך היה נמשך עוד מספר חודשים לא היו נותרים מכותבים שקיבלו ברצף רק תחזיות נכונות. אבל, הי, כדי להצליח בשוק ההון לא צריך 100% הצלחה, מספיקים 60% ואף פחות כדי לעשות הון! אז אולי בכול זאת כדאי לשכור את שירותיו?

הבנתם את העיקרון?

שוק ההון מושך אליו מיליוני אנשים מדי שנה, לכן בהכרח יהיו כאלה שיצליחו להרוויח. רובם לא מתוקף המיומנות שלהם אלא מסיבות סטטיסטיות לחלוטין. בשוק ההון הצלחה המבוססת על מזל טהור עשויה להימשך אפילו מספר שנים! כאשר דוגמים מצליחנים כדי ללמוד את מאפייני ההצלחה שלהם, יש לוודא שהם הצליחו בזכות הידע או המיומנויות שלהם, ולא בזכות מזל. צריך לוודא שסט התכונות או ששיטת המסחר שלהם הוכיחו את עצמם במגוון מצבים וסביבות מסחר. כמה שנים של הצלחה מהוות הוכחה כזו? איני יודע, אולם ברור לי שבתור נקודת התחלה הסוחר צריך לכל הפחות לשרוד במשך מספר שנים שבהן נתקל במצבי שוק שונים – גאות, קריסה, דשדוש מתמשך וכדומה.

4 תגובות:

  1. מעניין ונכון , כמו תמיד.

    השבמחק
  2. הבאת דברים ללא ציון מקורם מהווה הפרה בוטה של זכות היוצר ביצירה.

    אנא המנע מזה.

    השבמחק
  3. אנונימי5/09/2010

    שי
    מעורר מחשבה כרגיל
    סוחר אכן נבחן בשוק קשה
    אבל בזמן האחרון יש הרבה תהפוכות
    נראה לי גם שמי ששורד שנתיים שלוש כבר די מחוסן
    החישוב שערכת מעט פשטני כי לאותו יועץ יש 100000 עצי החלטה שונים כאשר אתה בוחר את הענפים המרוויחים
    לנו יש רק חשבון אחד.
    סוחר יום שעושה מספר טריידים ביום.
    מבצע בחודש עושה 50-200 טריידים
    כלומר במשך חודש כבר ימחק אפילו עם 10 טריידים ראשונים היה לו מזל
    במציאות אפילו ימחק יותר מהר במקרה כזה כי יגדיל
    כמויות
    עמי

    השבמחק
  4. עמי,

    הפוסט מדבר על מצב אקראי שבו יש 50% הצלחה ו- 50% כישלון... מה שכתבת מסביר למה חיוני שלסוחר תהיה שיטה עם תוחלת רווח חיובית. בלי שיטה כזו הוא למעשה מהמר ואז מה שציינת אכן קורה.

    השבמחק