כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 29 במאי 2010

מבחן התוצאה

אחת מהדרכים המקובלות לבחון אחרים, וגם את עצמנו, הוא מבחן התוצאה. כסוחרים בשוק ההון מבחן התוצאה משמעותו האם הרווחנו, כמה הרווחנו, ומה תשואת הרווחים שהפקנו. כמובן שתשואה ורווחים חשובים, אולם הם התוצאה של מספר גורמים. להלן המרכזיים שבהם:

  1. שיטת / תכנית / אסטרטגיית המסחר – שיטות מסחר שונות נבדלות בפרמטרים שונים ומגוונים, חלקם קשורים זה לזה. אחד מהפרמטרים האלה הוא פוטנציאל הרווח של האסטרטגיה שתמיד נמצא ביחס הפוך לפוטנציאל ההפסד שהאסטרטגיה חושפת אותך אליו. בבדיקה בדיעבד, התייחסות לרווח תוך התעלמות מהסיכון שנלקח (למרות שבדיעבד לא קרה...) אינה נכונה.

פרמטר חשוב נוסף של תכניות מסחר שיש לקחת בחשבון כשמשווים את התוצאות של תכניות שונות הוא השקעת הזמן ואינטנסיביות המסחר הנדרשת בכל אחת מהן. למשל, רבים יעדיפו תכנית מסחר המחייבת שעתיים של עבודה נינוחה מדי יום, על תכנית מסחר המחייבת עבודה אינטנסיבית של שמונה שעות בסופן הסוחר סחוט, עייף ועצבני גם אם התכנית השנייה מפיקה תשואה גבוהה יותר.

  1. אופן היישום של שיטת / תכנית / אסטרטגיית המסחר – הרוב המכריע של הסוחרים, מתוקף היותם בני אנוש, אינם מצליחים ליישם את תכנית המסחר שלהם באופן מושלם. יישום חלקי של תכנית המסחר פוגע, בטווח הארוך, בתוצאות. יחד עם זאת, בטווח הקצר, יישום חלקי של תכנית המסחר עשוי דווקא להביא לתוצאות משופרות. אסור ללכת שולל אחרי הצלחות הנובעות מסטייה מתכנית המסחר, ככל שהסוחר יסטה יותר מתכנית המסחר שלו, כך בטווח הארוך, הפסדיו יגדלו.
  2. התנהגות השוק – כל תכנית מסחר איכותית מתאימה יותר למצבי שוק מסוימים ופחות למצבי שוק אחרים. לכן כאשר בודקים את התוצאות תוך התעלמות מהתנהגות השוק מקבלים תמונה מעוותת לגבי אופן תפקוד הסוחר. ישנן אסטרטגיות מסחר המפיקות רווחים צנועים מאוד ואף הפסדים בחלק ניכר מימות השנה, ולעתים אף במשך תקופות ארוכות יותר, אך באותם פרקי זמן קצרים בהם השוק פורץ בעוצמה לכיוון מסוים הן מפיקות רווחים המפצים על כל החודשים הקשים ומספקות – בטווח הארוך – תשואה מאוד גבוהה.
  3. התנהגות של סוחרים אחרים – כסוחר, יש לי שליטה על ההתנהגות שלי, אולם לא על זו של סוחרים אחרים. בכל רגע נתון עשוי סוחר בכל מקום בעולם להזין פקודת רכישה או מכירה טיפשית או שגויה שתגרום, למשל, לפקודה שהוזנה זה מכבר במערכת להיתפס. במקרים קיצוניים, כמו זה שהיינו עדים לו לאחרונה, פקודה שגויה עשויה לגרום לכדור שלג שיניב מהלך משמעותי (אם כי קצר מועד). למרות ההשלכות הכלכליות של מצבים כאלה, צריך להתעלם מהם כאשר מנסים להעריך את ביצועיו של הסוחר. (יחד עם זאת, ברמת האסטרטגיה / תכנית המסחר, ראוי לבחון כיצד היא מתמודדת אתם...)
  4. התנהגות של בעלי עניין אחרים בשוק ההון – חלק מהמידע המשפיע על שוק ההון (הודעות ריבית, נתוני תעסוקה, תל"ג, דו"חות כספיים של חברות מובילות וכדומה) מתפרסם במועדים צפויים מראש, ולכן הסוחר יכול להיערך לפרסומו. יחד עם זאת, פליטות פה של פוליטיקאים, פיגועי טרור, וחלק מהאירועים הפוליטיים תופסים את שוק ההון לא מוכן, ועשויים לגרום לתזוזות חדות המשפיעות על הרווחים או ההפסדים של סוחרים, בלי קשר לאיכותם.
  5. הפרעות ותקלות בלתי נשלטים – הפסקת חשמל, ניתוק רשת האינטרנט, בעיות תקשורת עם הברוקר, ילד שמתעקש לדבר אתך דווקא באמצע טרייד, אורח בלתי-קרוא שהגיע וגרם לך לסגור בטרם עת פוזיציה כדי להתפנות אליו, כל אלה דוגמאות להפרעות ותקלות המשפיעים על הרווחיות מהמסחר. כמובן שעלינו לנסות למנוע אותם ככל הניתן, אך לא ניתן להתעלם מכך שבסופו של דבר הפרעות ותקלות הם חלק מחייו של סוחר.

כפי שניתן לראות, גורמים רבים משפיעים על התוצאה שמפגין הסוחר. התבססות על הרווחים או ההפסדים כמדד יחיד לרמתו המקצועית או להצלחתו של הסוחר, או של אסטרטגיית המסחר שלו מספקת תשובה מעוותת, בעיקר אם מתייחסים לטווחי זמן קצרים. מסיבה זו כל תהליך של הסקת מסקנות המבוסס על התוצאות חייב לכלול מספר רב מאוד של חודשים ואף שנים. .

חשוב עוד יותר, אם ברצונך לשפר את ביצועיך כסוחר, הצבת מטרות ויעדים במונחי תשואה ורווחים היא צעד נכון, אבל לא מספיק. שיפור עקבי בתוצאות יגיע רק אם תשפר את הגורמים הנמצאים בשליטתך והמשפיעים על התוצאות. לכן אני מציע לך להכין רשימה מפורטת של הגורמים הנמצאים בשליטתך ומשפיעים על תוצאות המסחר, ולבנות תכנית פעולה שתאפשר לך להשתפר בכל אחד מהם. השיפור בתוצאות כבר יגיע מאליו!

בנוסף, כדאי לבחון כיצד האסטרטגיה שלך מתמודדת עם מצבים בלתי-צפויים ובלתי-נשלטים. חלק מהניתוח שאני עורך כדי להשתפר במסחר כולל בחינה של סטיות שלי מתכנית המסחר, תקלות שאירעו, אירועים חריגים שגרמו לשוק לנוע בחדות, וניסיון להבין כיצד ניתן למנוע אותן או למתן את השפעתן המזיקה. יחד עם זאת, תהיה זו תמימות לחשוב שניתן למנוע לחלוטין תקלות והשפעות של אירועים חיצוניים, ולכן תכנית המסחר חייבת לכלול התייחסות לטיפול נכון בהן.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה