כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 24 במאי 2010

כיצד להיפטר מכשלים מנטאליים

סוחרים רבים שמצאו כבר את שיטת המסחר המתאימה להם, עדיין לא מצליחים להגיע לרווחיות הרצויה. רבים סובלים מתופעה של חוסר עקביות – בצד ימי מסחר מוצלחים רבים, מגיעים ימים בודדים של כישלון מנטאלי בהם הם מפסידים סכומים גבוהים במיוחד. היכולת להימנע ממצבים של חורבן מנטאלי שכזה חיונית כדי שהסוחר יוכל ליהנות מרווחיות עקבית ומתגמלת.

להלן תהליך בן ארבעה שלבים שיסייע לך להתגבר על הבעיה:

  1. ערוך יומן מסחר מפורט
  2. זהה את הזמנים או המצבים הבעייתיים
  3. זהה את הטריגר המתניע את ה"קריסה המנטאלית"
  4. סגל תהליך מנטאלי חדש כאשר אתה נתקל בטריגר ל"קריסה המנטאלית"


ערוך יומן מסחר מפורט

מצליחנים רבים – במסחר בשוק ההון ובתחומים אחרים – גילו את התרומה הרבה של כתיבת יומן. כסוחרים, היומן חייב לכלול מידע מפורט לגבי הטריידים שביצענו: יום בשבוע, תאריך, שעה, נייר הערך, התבנית שהביאה לכניסה לטרייד, כיוון הטרייד (לונד או שורט), יעדי הרווח וקטיעת ההפסד שנקבעו מראש, שער סגירת הטרייד, הסיבה לסגירת הטרייד וכדומה. כמו כן רצוי לשמור תמונה של הגרף עם הנקודות המרכזיות של הטרייד.

מידע טכני זה – אם ייכתב בעקביות עבור כל טרייד שתבצע יהווה בסיס סטטיסטי אמין שיגלה דברים רבים לגבי נקודות החוזק והתורפה שלך. חשוב להבין, הזיכרון שלנו מתעתע ותחושותינו סובייקטיביות. שיפור חייב להתבסס על מידע כמותי אמין, ולכן חשוב העדכון היום-יומי ביומן המסחר.

בנוסף, ניתן לכלול ביומן המסחר התייחסות גם לאספקטים מנטאליים / תחושתיים. על מה חשבת לפני הכניסה לטרייד, במהלכו, וכשהחלטת לסגור אותו? כיצד הרגשת בתחילת יום המסחר? האם אתה מרגיש שתפקדת היטב או שיש מקום לשיפור? ואם כן, מהו השיפור?

כמו כן, אם זה רלוונטי, רצוי להתייחס לגורמים סביבתיים. האם סחרת בגפך או בחברה? האם האזנת לחדר מסחר, ואם כן לאיזה? האם נכנסת לטרייד על סמך המלצה של אנליסט? ואם כן מי האנליסט?


זהה את הזמנים או המצבים הבעייתיים

ניתוח המידע שרשמת ביומן המסחר יאפשר לך לזהות את הזמנים או המצבים הבעייתיים. מובן שככל שהניתוח יתבסס על יותר ימי מסחר ויותר טריידים כך הניתוח יהיה אמין יותר. אין הרבה תקפות ל"מסקנות" המבוססות על נתונים בודדים – במצב כזה בהחלט יתכן שהמאפיין המשותף שתגלה יהיה תולדה של צירוף מקרים ולא של שיטתיות כלשהי.

דוגמאות לזמנים או מצבים בעייתיים שאתה עלול לזהות:

· אתה עשוי לגלות שישנו יום מסוים בשבוע שבו תוצאותיך נמוכות בהרבה משאר הימים.

· אתה עשוי לגלות שישנו יום מסוים בחודש (או ברבעון) שבו תוצאותיך נמוכות בהרבה משאר הימים (למשל, ימי שישי של פקיעת אופציות, או מועדים של פרסום דו"חות תקופתיים).

· אתה עשוי לגלות שישנן שעות במהלך יום המסחר בהן תוצאותיך פחות טובות.

· אתה עשוי לזהות תבניות מסוימות בהן ביצועיך פחות טובים. למשל, אתה עשוי למצוא שבתבנית cup & habndle אחוזי ההצלחה ותוחלת הרווח שלך גבוהים משמעותית מאשר בתבנית דגל.

· אתה עשוי למצוא שיש פער בין הצלחתך בעסקאות לונג לעסקאות שורט.

· אתה עשוי לזהות שתפקדת פחות טוב בטריידים בהם ההפסד הפוטנציאלי היה גבוה יחסית (למשל, בעת שנכנסת לטרייד שבו המרחק מהסטופ גדול יותר מ- 25 סנט, או שההפסד הפוטנציאלי הוא 500 דולר או יותר).

· אתה עשוי לגלות שבימים בהם השוק דשדש, או נע בטווח צר יחסית, או פתח בגאפ משמעותי ביחס ליום המסחר הקודם, או שינה כיוון במהלך יום המסחר (הקף בעיגול את התשובה הנכונה) נטית לאבד את שיקול הדעת.

ישנן אין-ספור סוגי בעיות שאתה עשוי למצוא. המפתח הוא לבצע ניתוח אובייקטיבי, מפורט ומקיף ככל הניתן, המבוסס על הנתונים היבשים ולא על תחושות או זיכרונות. יתכן, כמובן, שהניתוח יזהה מספר מועדים או מצבים בעייתיים – רשום את כולם!


זהה את הטריגר המתניע את הקריסה המנטאלית

כאשר אתה מזהה מועדים או מצבים בהם תוצאות המסחר אינן טובות, ישנם שני גורמים עקרוניים אפשריים. הראשון הוא טכני, יתכן שהתבנית המסוימת או המועד המסוים פחות מוצלחים. במצב כזה עליך לבחון את איכות תכנית / אסטרטגיית המסחר שלך.

הגורם השני, שהוא נושא מאמר זה, הוא הגורם המנטאלי. מוחנו פועל באופן תבניתי. טריגר חיצוני או פנימי מסוים מתניע תהליך מנטאלי. אנו מעוניינים לזהות את הטריגרים המפעילים את התהליכים המנטאליים המזיקים לנו.

טריגרים חיצוניים עשויים להיות: המלצה של אנליסט או כל דבר אחר שקראת או שמעת בזמן המסחר, תבנית מסוימת שראית בגרף, כל דבר אחר שראית במהלך המסחר (למשל את ספרת הרווח / הפסד בפלטפורמת המסחר), וכדומה.

טריגרים פנימיים הם מחשבות שעברו במוחך, למשל, מחשבה לגבי הפחד מהפסד, מחשבה לגבי השימושים שתעשה בכסף שתרוויח, מחשבות לגבי טריידים מפסידים או מרוויחים שבוצעו קודם לכן או בעבר וכדומה.

כאשר אתה מזהה טריגרים המתניעים תהליך המסתיים בקריסה מנטאלית, הנחת את הבסיס לפתרון הבעיה. כעת יש צורך לזהות את המשכו של התהליך שמתחיל בטריגר הזה. נניח, למשל, שזיהית את הטריגר הבא – אתה בתוך טרייד והמניה נעה תחילה בכיוון הנכון, ואז מתחילה ללכת נגדך. הטריגר הזה מעורר מעין "דיבור פנימי" שבו אתה מתווכח עם עצמך האם להמתין עם פקודות לקיחת הרווח והסטופ המקוריות, או לסגור את הטרייד לאלתר, ואז אתה מתכנן כיצד תספר לאשתך ששוב הפסדת כסף...

ישנן אין-ספור גרסאות אפשריות לתהליכים מנטאליים כאלה הכוללים תמונות שאנו רואים בעיני רוחנו, צלילים וקולות, ותחושות. המאפיין של התהליכים השליליים האלה הוא שהם מסתיימים בביצוע פעולה הפוגעת באינטרס שלנו.


סגל תהליך מנטאלי חדש

כדי להיגמל מהרצף הנוירולוגי המזיק שתואר לעיל, עליך לצרוב במוחך רצף חדש, יעיל יותר. בדיוק כפי שהרצף הישן היה סוג של התניה שהופעלה באופן אוטומטי כאשר נחשפת לטריגר מסוים והביאה לביצוע פעולה שפגעה בך, כך עליך להתנות רצף חדש שיסתיים בקבלת החלטה וביצוע פעולה טובה יותר.

למשל, אסטרטגיית המסחר שלי מתוכננת כך שמייד עם הכניסה לטרייד יש שער לסטופ ויעד רווח. יעד הרווח נשער קבוע לכל אורך הטרייד, ושער הסטופ מתעדכן לפי נוסחה חד-משמעית בהתאם לתנועת נייר הערך. כאשר זיהיתי שטריגרים מסוימים מעלים אצלי חששות ומחשבות שלעתים גורמים לי לחרוג מתכנית המסחר שלי, וכך לפגוע ברווחיות המוכחת שלה, בניתי רצף נוירולוגי חדש – כזה המחזק אותי. ברגע שאני מרגיש בתחילתו של תהליך פסיכולוגי מחליש, אני מזכיר לעצמי שתכנית המסחר מעניקה תשואה שנתית של כ- 70% ושכל חריגה ממנה פוגעת ברווחיות. יצרתי רצף נוירולוגי חדש שמתמקד בתחושה הטובה של הרווחים הכוללים הנובעים משמירה על החוקים. רצף זה מחליף את הרצף הישן שייצר תחושות שלילות הנובעות מהפחד מהפסד בטרייד המסוים הזה.

תהליך ארבעת השלבים המוצג כאן אינו פשוט ליישום. הוא מחייב עבודת הכנה יסודית, ניתוח אובייקטיבי וכואב, יכולת התבוננות עצמית אל תהליכים מנטאליים שאנו עוברים, ויכולת לבצע שינויים בתהליכים המנטאליים האלה. לעתים עזרה חיצונית עשויה לסייע. בכל מקרה, הרווח שתפיק מכך שתיפטר מימי הקריסה המנטאלית שווה את המאמץ. לא מאמין? – ערוך יומן מסחר, נתח אותו, ותראה בעצמך כמה כסף עולות לך החולשות המנטאליות שלך.

3 תגובות:

  1. אנונימי9/08/2010

    תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק
  2. אנונימי9/08/2010

    היי
    הבחנתי שאתה נותן המון טיפים למסחר יומי
    אתה גם שם דגש על משמעת במסחר תוך תכנון כל שלב ושלב החל מהסטופ וכלה בטייק פרופיט
    הקשיים הן לסוחר המתחיל והן לסוחר המנוסה הם קשיים שכמט בלתי פתירים לרוב הסוחרים
    אני רוצה להפנות אותך לתחום שבו כל הנקודות שהעלת יכולים להתבצע ברמה של 100% ! לא פחות - מסחר אוטומטי

    השבמחק
  3. מסחר אוטומטי אכן פותר את הבעיות המנטאליות, אולם יש לו מגבלות אחרות...
    הבעיה הפרקטית העיקרית בנושא היא שפיתוח תוכנת מסחר אוטומטית איכותית עולה כסף רב ובדרך כלל היא אינה מוצעת למכירה...
    תוכנות המסחר האוטומטיות שכן מוצעות למכירה בדרך כלל אינן איכותיות.

    השבמחק