כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שבת, 1 במאי 2010

דברים שלמדתי על מסחר בשוק ההון

לאחר יותר משמונה שנים של מסחר במגוון כלים פיננסיים, קריאת אין-ספור ספרים, השתתפות בהרבה מאוד קורסים והדרכות, וביצוע מספר מחקרים יישומיים בתחום, אני מרגיש בשל לבצע סיכום ביניים של הדברים שלמדתי על מסחר בשוק ההון.

למדתי ש...

  • אני לא יודע מה יהיה שערו של נייר ערך בעתיד הרחוק, הבינוני או הקרוב,
  • אני לא יודע איכן יהיה השוק בעתיד הרחוק, הבינוני או הקרוב,
  • אני לא יודע מה יקרה מחר,
  • אני אפילו לא יודע מה יקרה בנר הבא,
  • אני לא יודע כיצד השוק יגיב להודעה כלכלית או לכל הודעה אחרת,
  • אני לא יודע מתי מתחילה או מסתיימת מגמה,
  • אני לא יודע לתזמן את השוק,

אז מה אני כן יודע?

אני יודע שכסוחר בניירות ערך...

  • להסברים בדיעבד של תופעות כלכליות אין כל ערך,
  • למה שקוראים בעיתונות הכלכלית אין ערך,
  • עבורי לדו"חות הכספיים של חברות אין ערך (גם אם הם נערכו באופן חוקי לחלוטין),
  • לשוק לא אכפת ממני, מהרצונות שלי ומהציפיות שלי,
  • אירועים "חריגים" ו- "בלתי צפויים" קורים בשוק ההון (ובחיים בכלל) בתדירות גבוהה בהרבה מהצפוי,
  • יש הרבה דברים שאינני מבין או יכול להסביר,
  • הצלחת העבר (של סוחר, שירות איתותים, אסטרטגיית מסחר או תבנית) אינם ערובה להצלחה בעתיד,

אז איך בכל זאת אני מרוויח כסף מהמסחר?

אני מודע לכל הנקודות שציינתי, ולכן אני...

  • לוקח את המגבלות האלה בחשבון,
  • מתמחה בתחום קטיעת ההפסד (stop loss) וניהול הסיכונים,
  • בוחן את הדברים במונחים של "תוחלת רווח" ולא של "אחוזי הצלחה",
  • לא מנסה לצפות את העתיד, אלא מתבסס על סטטיסטיקה כבסיס להחלטות מסחר,
  • נשאר צנוע לגבי רמת והיקף הידע שלי!

4 תגובות:

  1. אני ממש נהנה לקרוא כל פעם בבלוג שלך
    כל הכבוד

    השבמחק
  2. אוהד בנו5/02/2010

    בעבודתי אני דיי חי עם סוחרים ומנהלי השקעות ואני חייב לציין שצניעות היא אולי הדרך היחידה להבחין בין מצליחנים ולא.

    בהצלחה בהמשך

    השבמחק
  3. ליאור א5/29/2010

    כל מילה בסלע!
    כיף לקרוא את דבריך

    השבמחק