כמה כסף הפסדת מביצוע פעולות שאתה יודע שאסור לעשות?
למה אתה לא עושה את מה שאתה יודע שעליך לעשות?
למה אתה חוזר על אותן טעויות שוב ושוב?
איך יוצאים ממעגל ההפסדים?
התשובות לכל השאלות האלה נמצאות במרחב המנטאלי...

יום שני, 10 במאי 2010

דינאמיקה (וניתוח) של כשלון מנטאלי

כרגיל, הטריגר היה חד-משמעי וברור. הוא רכש חוזה אחד LONG, סימן את שער קטיעת ההפסד ואת יעד הרווח והמתין לבאות. תחילה החוזה הלך קצת נגדו, לא ממש מתקרב לשער קטיעת ההפסד, ואז שינה כיוון והחל לנוע בכיוון הנכון. הספרות הירוקות המייצגות את הרווח "על הנייר" החלו לטפס בקצב מהיר (כטבעם של חוזים עתידיים) לאחר מכן היה תיקון שגרם למספר הירוק לקטון ואז החל דשדוש.

כדרכם של סוחרים יומיים, גם הוא לא אהב דשדוש. מצד אחד הוא מוריד את רמת האדרנלין והריכוז, ומצד שני הוא מאפשר לך זמן למחשבות. מחשבות הן דבר שלילי כאשר אתה אמור לפעול באופן אוטומטי בהתאם לאסטרטגיית המסחר שלך!

הוא חשב על הטרייד הראשון שביצע באותו היום, כשעה מוקדם יותר. המספר הירוק הראה כבר רווח נאה, אך מכיוון שהנייר לא הגיע ליעד הרווח הוא המתין ובסופו של דבר, בדיוק בהתאם לתכנית המסחר, נאלץ להסתפק ברבע בלבד מהסכום. האם אותו דבר יקרה גם בטרייד הזה?

ואז הוא מצא את עצמו בוחן את הגרף בעזרת תבניות צ'רטריסטיות. אסטרטגיית המסחר שלו מתמטית, ולכן תבניות כאלה חסרות משמעות עבורה, אבל הדשדוש, הדשדוש... כמובן שהוא יודע שסוחר חייב להיות נאמן לשיטת המסחר שלו גם לאורך זמן וגם בתוך הטרייד, אבל אז הוא הבחין בתבנית של double top בשוק, ובתבנית של היפוך מגמה, והזיכרון מהרווח שהתכווץ בטרייד הראשון התערבב עם החשש שדבר דומה יקרה שוב, ואולי אפילו, גרוע עוד יותר, הרווח הצנוע שיש לו כרגע על הטרייד עלול להתחלף להפסד!

חלפו עוד מספר דקות של דשדוש, והלחץ המנטאלי גבר. הטרייד הזה אמור להיות האחרון ליום המסחר הנוכחי, והוא רצה כבר לסיים וללכת לעיסוקיו האחרים. ואז נפל הפור. הוא סגר את הטרייד רחוק מאוד מיעד הרווח, אך עדיין הספרה הירוקה היתה מספיק גדולה כדי שהוא יהיה מבסוט. או שלא, לפחות מכיוון שידע שמבחינה מנטאלית היום הזה נרשם ככישלון.

למזלו הטוב, פחות מחצי שעה מאוחר יותר החוזה הגיע ליעד הרווח המתוכנן, כך שהסטייה מתכנית המסחר צמקה את הרווח שלו בכ- 75%! לאחר שפלט קללה עסיסית (המכוונת לעצמו) הוא ידע שעליו להודות לשוק. ההשלכות על ביצועיו העתידיים היו גרועות בהרבה אילו סגירת הטרייד לפני הזמן היתה ממקסמת את הרווח שלו מהטרייד הזה.

והסוחר הזה הוא אני... כישלון מנטאלי ראשון מזה זמן רב, אך צמחי פרא כאלה צריך לגדוע לחלוטין כשהם עדיין קטנים! ולכן עשיתי שלוש פעולות.

ראשית שוחחתי עם המנטור שלי וניתחנו יחדיו את הגורמים לכשל. ההשראה שאתה סופג משיחה עם סוחר מצליח או מנוכחות בקרבתו עשויה להיות רבת ערך.

בנוסף, במשך כל היום אני שב ומלקה את עצמי על אובדן הרווח בגלל הסטייה מהתכנית. אני חייב להטמיע עמוק ככל הניתן בתת-ההכרה שלי את הכאב שנגרם עקב אי-הציות לכללים. בסוף היום אפסיק עם התהליך הזה, אין טעם בהלקאה חוזרת ונשנית עד אין-קץ, אך הנתיב הנוירולוגי הזה במוחי חייב להיות מבוסס ואיתן כדי שישרת אותי בהמשך הדרך.

לסיום, הן כאקט שמבטיח ניתוח יסודי ופומבי, והן כאמצעי לסייע לסוחרים אחרים להתחזק מבחינה מנטאלית, אני מפרסם את הפוסט הזה.

6 תגובות:

  1. הי שי
    אכן אין צורך בהלקאה עצמית, גם ככה אתה מספיק ביקורתי. נפילה אחת אינה מסמלת את בו האביב.
    יש לך אסטרטגיה טובה ומוכחת. כדי להמשיך ולהצליח אתה צריך להתמיד בהצמדות.
    בהצלחה
    גדעון

    השבמחק
  2. עמידה בתוכנית מסחר זה הכלל הראשון והחשוב ביותר
    בייחוד עם אתה יודע/בדקת סטטיסטית מספר רב של טריידים.
    לכן עדיף לפעמים להכניס אלרטים למערכת ולא להתבונן במסך שוב.

    השבמחק
  3. מקרים כאלה הם שכיחים כשמתחילים לסחור שיטה חדשה. עם הזמן זה יעבור שינויים (לא ירידה לינארית). בנוסף גם יש דרכים אפקטיביות יותר להתמודד עם ארועים כאלה.
    בכל מקרה מזל טוב שמצאת שיטה עם תוחלת חיובית שמתאימה לך.

    השבמחק
  4. אנונימי5/11/2010

    היי שי,
    תוכל להרחיב קצת איך הגעת למסחר בחוזים עתידים,
    מה האסטרטגיה, איזה חוזים
    בכל מקרה שיהיה בהצלחה

    השבמחק
  5. אנונימי,

    למדתי מסחר בחוזים עתידיים משלומי גולדשמיט.
    אני סוחר חוזים על מדד הדקס (גרמניה), על הצמד יורו/דולר ועל מדד נסד"ק.

    בעיקרון, אסטרטגיית המסחר מבוססת על כניסה בתיקון פיבונצ'י עם כיוון המגמה.

    השבמחק
  6. אנונימי8/29/2010

    תגובה זו הוסרה על ידי מנהל המערכת.

    השבמחק